به گزارش روز پنجشنبه ایرنا «محسن حاجی میرزایی » در نشست مشترک فرمانداران و بخشداران استان تهران در اردوگاه شهید باهنرتهران افزود:در مقام داوری باید دید ازکجابه کجارسیدیم ، دولت اقدامات ارزشمندی داشته که دردهه های آینده ارزش دستاوردهایش بیشترنمایان می شود.
وی بابیان اینکه اگر در مقام سیاستگذاری و تدبیر و تصمیم قرار بگیریم باید هر دو جنبه را در نظرداشت ،گفت : باید درد وآلام مردم را بکاهیم و شرایط بهتری برای جامعه ایجاد کنیم .
وی ادامه داد: حاشیه نشینی و مشکلات سخت زندگی ، آماربالای بیکاری ، مشکلات بانک ها،حوزه آب ،وضعیت صندوق های بازنشستگی و استمرارآنها نگران کننده است و ازطرف دیگربودجه محدود دولت نمی تواند همه حوزه ها به صورت بهینه همه حوزه ها را تخصیص دهد.
دبیرهیات دولت با اشاره به دستاوردها و اقدامات خارق العاده و با ارقام بسیار بالا دولت تصریح کرد:مشکلات مختلف به خصوص در رشد اقتصادی که نشان می دهد فاصله ما با حتی برخی کشورهای منطقه در حال افزایش است بنابراین باید هر دو سوی قضیه را در نظر بگیریم.
وی تاکید کرد: به نظر می رسد که ما چرخ دنده هایی را تولید کرده ایم اما نتوانستیم این چرخ دنده ها را در ارتباط درست با هم قرار داده و حرکت موثرتری بوجود آوریم ،ما مصالح را فراهم کردیم اما در ساختن عمارت توفیق کم بوده است.
حاجی میرزایی با بیان اینکه اگردر فرایند یادگیری یک جامعه وقفه ایجاد شود حیات سیاسی،اجتماعی و فرهنکی آن جامعه مختل می شود به فرمایش پیامبر اعظم(ص) مبنی بر یادگیری علم از گهواره تا گور، گفت :پدیده دیگری که از تولد تا مرگ نیاز آدمی است تنفس است اگر اختلالی در تنفس انسان بوجود آید قوای دماغی ما دچار اشکال می شود.
وی ادامه داد :این دو( یادگیری و تنفس) دو پدیده شبیه به هم هستند واگر در جامعه، در فرآیند یادگیری وقفه ایجاد شود به همان میزان حیات اجتماعی آن جامعه مختل خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه جریان یادگیری یک فرآیند مستمر و مداوم است که همیشه باید همراه ما حضور داشته باشد تاکید کرد: با فرآیند یادگیری ، فرهنگ شکل می گیرد و جریان یادگیری به دو شکل ظهور و بروز پیدا می کند، یکی در تعامل با طبیعت و دیگری در تعامل و ارتباط انسان ها با یکدیگرو در بُعد دوم است که نهاد شکل می گیرد .
دبیرهیات دولت گفت :اگر رفتارهای ما در خصوص یک پدیده درست باشد نشان می دهد که یادگیری های ما درست بوده است.
وی ادامه داد: باید بخشی از یادگیری های نادرست را که حیات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی را تحت الشعاع قرار داده و آسیب های جدی را به دنبال داشته است را بشناسیم.
حاجی میرزایی افزود: یکی از عناصر مهم که یادگیری ما را معیوب کرد و نهادهای ما را معوج نمود نوع مواجهه ما با نفت بود.
وی اظهارداشت: نفت در برخورد اول یک موهبت الهی و یک منبع است ولی چون ما نتوانستیم درست با آن مواجه شویم ابعاد تخریبی آن گسترش یافت.
وی با بیان اینکه نفت یک دارایی است اما ما درآمد تلقی کرده ایم ، تصریح کرد: نحوه رفتارافراد با دارایی متفاوت از نحوه رفتار آنها با درآمد است. درآمد هزینه است بخشی هم پس انداز می شود.
دبیرهیات دولت افزود: دارایی جنسش تأمین هزینه نیست ما دارایی را به سمت تأمین هزینه بردیم و آسیب های جدی آن را در جامعه می بینیم. اولین آسیب این نوع نگاه این است که مناسبات بین دولت و ملت را مخدوش کرده است.
وی اظهارداشت: طبق فرمایشات امام(ره) دولت باید خدمتگزار مردم باشد اما دولت متکی به نفت به ارباب ملت تبدیل می شود. چون دولت مخزن و منبع است همه به دولت متکی می شوند و این رقابت برای دستیابی به رانت دولت و برخورداری از منبع نفت به صورت عامل فساد در می آید.
وی با اشاره به اینکه وقتی مناسبات طبیعی جامعه این چنین مخدوش شود بسیاری از مناسبات رایج جامعه دچار اختلال می شوند، تاکیدکرد: واگرایی و نگرش حذفی از نتایج چنین نگاه هایی است. بنیان های همکاری و پاسخگویی و شفافیت در چنین مناسبات مخدوش،معنی ندارد. از بین رفتن کارآمدی و اثربخشی دولت نیز از پیامدهای این مناسبات مخدوش است.
حاجی میرزایی با اشاره به اینکه بسیاری از مشکلات و معضلات ما ناشی از یادگیری های غلط ما بوده است ، گفت :دومین عاملی که یادگیری ما را معیوب کرد، اقتباس است.
وی درتشریح این موضوع اظهارداشت : اقتباس از یک فرهنگ بدون کسب زمینه ها، اقتباسات ما را مصنوعی کرده است ما اگر بخواهیم مسائل و مشکلات خود را حل کنیم باید الگوهای رفتاری و نگرش های یادگیری خود را اصلاح کنیم.
وی ادامه داد :اگر این چنین نباشد، دورنمای مسائل و مشکلات ما امنیتی خواهد شد.
دبیرهیات دولت درادامه به دستاوردهای دولت یازدهم اشاره وتاکید کرد : دولت توانست رکود تورمی بی سابقه در نیم قرن اخیر را کنترل و تورم را تک رقمی کند، ثبات نسبی را به بازار برگرداند و تراز تجاری غیرنفتی را مثبت نمود، در محصولات کشاورزی وابستگی به خارج کاهش یافت ، سهم درآمدهای مالیاتی افزایش یافت، در اشتغال رقم قابل توجه سالی 375 هزار شغل ایجاد شد، در حوزه نفت و گاز اقدامات بزرگی صورت دهد.
وی ادامه داد :دولت در جلب و جذب سرمایه خارجی و تکنولوژی گام بزرگی برداشته است ، توسعه بیمه همگانی ، تحت پوشش قرار دادن بیمه اقشار ضعیف و حاشیه نشین ، رشد مستمر بخش کشاورزی از اقدامات قابل توجه است .
وی با بیان اینکه با سه میلیون و سیصد هزار نفر بیکار رو به رو هستیم و قدرت خرید مردم هنوز به سال 90 و 91 نرسیده است ، گفت : باید رشد اقتصادی در وضعیتی قرار گیرد که آثار آن در زندگی مردم دیده شود.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانیIRNATEHRANهمراه شوید.
خبرنگار: سیدمجید بروجردی انتشاردهنده: موسی فعالیان
تهرام/ 1109/ 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.