رضا قدیمی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: پدیده کودکان کار و خیابان یکی از معضلات اساسی اکثر شهرهای بزرگ جهان است که در هر جامعه‌ای برای رفع و کاهش این معضل و آسیب، راه‌های مختلفی به کار می‌رود.
وی با بیان اینکه امروز در تقاطع‌ها دیگر بزرگسالان اقدام به تکدی‌گری نمی‌کنند، افزود: امروز گشت‌های فوریت‌های اجتماعی فضا را برای متکدیان بزرگسال ناامن کرده و آنان همانند قبل نمی‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند.
قدیمی گفت: با ناامن شدن فضا برای متکدیان بزرگسال، کودکان توسط باندهای تکدی‌گر وارد میدان شده که حضور کودکان به عنوان متکدی، مظلوم‌نمایی و درگیر کردن احساسات مردم را با خود به همراه دارد.
مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران با هشدار به برخی سودجویان که به دنبال تخریب و بهره‌گیری از احساسات مردم در حوزه کودکان کار و متکدی هستند، افزود: درصد بسیار بالایی از متکدیان کودک توسط باندها هدایت می‌شود که این باندها شناسایی ‌شدند و مردم نباید فریب آنها را بخورند.
وی درباره وضعیت کودکان کار اظهار کرد: موضوع این کودکان نسبتا پیچیده است و عوامل گوناگونی در آن اثرگذار هستند و کودکان کار در شرایط بسیار نامطلوب از نظر تغذیه، بهداشت به سر می‌برند.
قدیمی گفت: این کودکان به‌ راحتی می‌توانند بازیچه دست بزهکاران حرفه‌ای اعم از سارقین یا باندهای توزیع مواد مخدر، عوامل ایجاد خانه‌های فساد قرار گیرند.
مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران خاطرنشان کرد: بهره‌ مند نشدن کودکان کار از آموزش و تحصیل علم و فن، قدرت رقابت با سایر کودکان در ایجاد یک زندگی سالم را هر چه بیشتر از این کودکان سلب می‌کند.
وی از تجهیز سه ساختمان برای سازمان بهزیستی خبرداد و گفت: در جلسات ستاد فوریت‌های اجتماعی مقرر شد برای مادران و کودکان متکدی سه ساختمان توسط سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران تجهیز و در اختیار بهزیستی داده شود.
قدیمی افزود: همچنین در جلسات این ستاد مقرر شد که شهرداری تهران کودکان کار و متکدی را توسط مددکاران جذب کرده و به بهزیستی تحویل دهد که در این طرح تاکنون بیش از 350 کودک کار و متکدی جذب، ساماندهی و تحویل مراکز نگهداری بهزیستی شدند.
مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به اینکه حوزه فعالیت این سازمان در حوزه کاهش آسیب های اجتماعی و ساماندهی کودکان کار و متکدی مشخص‌ است، اظهار کرد: سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران برای ساماندهی کودکان کار و متکدی بر اساس بند پنج ماده 55 قانون شهرداری ها اقدام می کند.
وی با بیان اینکه کار این سازمان در طرح ساماندهی کودکان کار و متکدی دستگیری نیست، گفت: عوامل این سازمان با مددکار در این طرح حضور داشته و اقدام به جذب کودکان کار و متکدی می کند.
قدیمی با اشاره به مشکلات جذب ساماندهی متکدیان افزود: در مرکز لویزان 300 متکدی خانم جذب‌شده که خانواده هم آنان را قبول نمی‌کند که این تنها بخشی از مشکلات است.
مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران با بیان اینکه سیاسی کاری در حوزه آسیب‌های اجتماعی امری ناپسند است که همواره باعث رشد معضلات و مشکلات این حوزه می‌شود، اظهار کرد: سازمان ها و نهادهای دیگر آن طور که شایسته است در حوزه کاهش آسیب های اجتماعی همکاری نمی کنند.
وی خاطرنشان کرد: سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران براساس تصمیمات ستاد فوریت های خدمات اجتماعی، به وظایف خود عمل کرده است و اگر نقصی هم وجود دارد خرسند خواهیم شد که اطلاع داده تا رفع کنیم.
قدیمی با بیان اینکه سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران با 600 خیریه و انجمن مردم نهاد در حوزه کاهش آسیب های اجتماعی در ارتباط است، گفت: هر یک از این نهادها فعالیتی را برای کمک و بهبود شرایط موجود دارند که ارزشمند است.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
خبرنگار: معصومه جوان معبودی **انتشار: محمد آجورلو
تهرام/7245//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.