باوجود محدودیت تردد کامیون در روز در معابر شهری، برخی کامیون‌داران قانون را دور می‌زنند و در شهر با ایجاد آلودگی و آلایندگی صوتی و محیط‌زیستی اسباب نارضایتی شهروندان را فراهم می‌کنند. ضروری‌‌است تا پلیس با اعمال قانون بر نحوه اجرای این قانون از سوی رانندگان نظارت کافی داشته باشد تا زمینه سوء‌استفاده برخی رانندگان برای سلب آرامش شهروندان از بین برود.

به دلیل بافت متراکم و فشرده تهران در برخی مناطق و معابر مرکزی پایتخت تردد و توقف کامیون که همواره برای ساکنان و سایر خودروها مسائل و مشکلات بسیاری را به همراه داشته است، آلودگی هوا، توقف در معابر کم‌عرض و حتی تعمیرات کامیون و تردد سبب شده‌است تا شهروندان از عملکرد پلیس در کنترل تردد کامیون‌ها گلایه‌مند باشند.
روز دوشنبه بنابر اخبار رسانه‌ها محدودیتی از سوی پلیس برای تردد کامیون‌ها در منطقه یک و 12 شهرداری اعلام شد که پس از 24 ساعت پلیس راهور تهران این محدودیت را تکذیب کرد.
هرگونه سخت‌گیری و اعمال ضوابط و مقررات برای کاستن از مسائل و مشکلاتی که برای شهر و شهروندان به دنبال دارد، اقدام پسندیده‌ای است، اما اینکه به صورت مطلق تردد کامیون‌ها در برخی مناطق ممنوع شود، خود دارای مسائل و مشکلات متعددی است که از جمله می‌توان به ترددهای ضروری کامیون برای مواردی همچون شهرداری، حمل مواد غذایی، امور فوری و اورژانسی اشاره کرد.

همچنین اعمال جریمه و نمره منفی با توجه به عدم بازدارندگی اینگونه قوانین که بارها در مقاطع مختلف به اجرا در آمده است، نحوه کنترل و اجرای قانون را زیر سؤال برده است؛‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ چراکه رانندگان برای انجام امور خود و تردد در این معابر، بعضاً حاضر به پرداخت جریمه و نادیده‌گرفتن محدودیت‌ها هستند که این موضوع اصل ساماندهی تردد کامیون را زیر سؤال می‌برد.

هرچند رئیس پلیس راهور تهران اعلام کرده است که برای تردد کامیون‌هایی که نیاز به تردد مقطعی دارند، مجوز موقت و کوتاه‌مدت صادر خواهد شد،اما تردد کامیون در شهر و معابر متراکم شهری و ایجاد سر و صدا و آلودگی موضوعی نیست که به صورت موقت بتوان با اعمال قانون مقطعی آن را کنترل کرد.
دیگر اینکه پلیس در تمامی معابر ورودی شهری باید به صورت مکانیزه حاضر باشد تا کنترل طرح را به صورت کامل اجرایی کند، بعید به نظر می‌رسد. بر این اساس لازم است تا در این زمینه از اجرای طرح‌های مسکنی و بخشی جلوگیری شود و ساماندهی تردد کامیون‌ها براساس ضوابط و مقررات تعریف شده اعمال شود تا هم‌ رانندگان تکلیف خود را بدانند و هم شهروندان از حق و حقوق خود آگاه شوند.
متأسفانه به دلیل نظارت ناکارآمد پلیس، شاهد آن هستیم که در صبح‌های زود بسیاری از خودروهای جمعی و کامیون‌ها که بعضاً نیز فرسوده و قدیمی هستند، جهت حمل بار و جابه‌جایی کارمند و مسافران در شهر و بزرگراه‌ها تردد می‌کنند و به‌دور از چشمان تیزبین پلیس، به هر جایی سر می‌زنند! و تاکنون پلیس به رغم تلاش‌های صورت‌گرفته نتوانسته است برای جلوگیری از تردد این وسایل نقلیه سنگین و آلوده و آلاینده‌کننده زیست شهری کاری انجام دهد.

جریمه موردی و اعمال قوانین به صورت ناقص اقدامات پلیس راهور را در این مورد زیر سؤال برده است تا آنجایی که بسیاری از شهروندان حتی از تردد و توقف کامیون‌های سنگین اظهار نگرانی کرده و نمی‌دانند که باید چه کنند.
از طرفی، ترافیک سنگین معابر شهری در هفته‌های پایانی شهریور و آغاز سال نو تحصیلی با بازگشایی مدارس به دلیل نبود ساختار مناسب رانندگان و مسافران را کلافه کرده است.
در ساعات پیک تردد صبح و شامگاه ترافیک برخی معابر چنان سنگین می‌شود که باید ماندن چند ساعتی در ترافیک برای تردد از این طرف شهر به آن طرف شهر را به جان خرید.
حضور ناکافی پلیس در ساعات اوج تردد و بعضاً خرابی چراغ‌های راهنمایی و رانندگی یا اجرای طرح‌های مقطعی بدون اطلاع قبلی بر دامنه و تشدید ترافیک افزوده است. دور زدن قوانین و ضوابط راهنمایی و رانندگی توسط برخی رانندگان دیگر به امری عادی تبدیل شده است تا آنجایی که هر از گاهی این تخلفات رسانه‌ای می‌شود و به جای کاهش تخلفان فقط عده‌ای هم به متخلفان افزوده می‌شوند.
روزنامه جوان
1735
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.