به گزارش روز سه شنبه ایرنا از روابط عمومی معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، مجتبی عبدالهی در پنجمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران، ری و شمیرانات با ارائه گزارشی در خصوص اقدامات صورت گرفته در ستاد اربعین شهرداری تهران اظهار کرد: این نهاد بنا به وظایف محوله از سوی ستاد مرکزی اربعین و محوریت وزارت کشور و با توجه تجارب کسب شده در سال های گذشته و در راستای بهره مندی از این رویداد معنوی و فرهنگی در فضای عمومی شهر تهران و کمک رسانی و خدمات دهی به زائرین با مصوبه شورای اسلامی شهر تهران اقداماتی را انجام خواهد داد.
وی با بیان اینکه مراسم عظیم اربعین حسینی به عنوان رویدادی بی نظیری در عصر حاضر نسخه ای بی بدیل از سبک زندگی اسلامی را در صحنه عمل به منصه ظهور و بروز رسانیده است، افزود: رویکرد شهرداری تهران در سه سال حضور در این مراسم بین المللی، تسهیل گری و ساماندهی مشارکت مردمی و نیز کلان شهرهای دیگر در ارائه خدمات بوده است.
عبدالهی گفت: با تشکیل کمیته خدمات شهری در ستاد اربعین از شهرداران کلان‌شهرها دعوت به عمل آمد و ما شاهد استقبال شهرداران در این رابطه بودیم در سال 96 نیز با همین رویکرد در این کمیته و با بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و جذب مشارکت‌های مردمی می‌خواهیم در مسیر مردمی‌ شدن این خدمات گام برداریم.
وی افزود: شهرداری تهران در هشت کمیته به عنوان عضو اصلی وظایف مهمی را برعهده دارد و مسئولیت مستقیم کمیته خدمات شهری نیز برعهده شهرداری تهران واگذار شده است.
به گفته معاون شهردار تهران ، مرز مهران با محوریت منطقه 5، مرز شلمچه با محوریت منطقه 6 ، چزابه با محوریت منطقه 4 و مرز خسروی با محوریت منطقه 7 اداره خواهد شد که مناطق 12 ، 8، 10 و 14 نیز به ترتیب به عنوان منطقه معین در این مرزها همکاری خواهند داشت.
وی با اشاره به تشکیل کمیته فرهنگی پایانه های چهارگانه مرزی افزود: امسال در اربعین 96 با شعار 'احب الله من احب حسینا'، برنامه های فرهنگی همچون رادیو اربعین، حسینیه مدافعان حرم، راهنمای زائر، دروازه قرآن، نجوای شیدایی، رسم حسینی و خدمات به زائر را پیش بینی کرده ایم.
معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران گفت: برنامه هایی نیز در قرارگاه های داخل کشور عراق شامل شهرهای کاظمین، سامرا و کوت اجرا می شود.
عبدالهی با اشاره به کمیته های 10 گانه معاونت فرهنگی افزود: از سوی کمیته های زیباسازی، تبلیغات محیطی عراق، هماهنگی موکب ها و فعالیت های مردمی، محصولات فرهنگی و تبلیغی، امور نمایشگاه ها، راهنمای زائر، روابط عمومی و اطلاع‌رسانی ایثارگران و کمیته اربعین تهران فعالیت هایی تعریف شده که از زائرین اربعین حسینی میزبانی خواهد کرد.
وی کمیته هایی همچون نظافت و پاکیزگی، بهداشت و درمان، حمل و نقل، اسکان، ایمنی، پشتیبانی، منابع انسانی و اعزام و بانک شهر را از جمله کمیته‌های زیر نظر معاونت اجرایی برشمرد و گفت: کمیته بهداشت و درمان معاونت اجرایی زیرنظر شرکت شهرسالم است.
معاون شهردار تهران افزود: این نهاد امسال در چهار پایگاه مرزی و همچنین در نجف، کربلا و مسیر مابین این دو شهر هشت جایگاه ویژه و به عبارتی هشت بیمارستان صحرایی برپا می کند.
وی با اشاره به امکانات حمل و نقل شهرداری تهران در مراسم اربعین گفت: کمیته حمل و نقل انتقال زائرین را در مراسم اربعین بر عهده دارد، سال گذشته یکهزار اتوبوس را در عراق به حمل و نقل اختصاص داد.
عبدالهی افزود: سال گذشته در اربعین حسینی 2 میلیون و 500 زائر از ایران به عراق سفر کردند و بر اساس پیش بینی ها امسال 3میلیون زائر در مراسم اربعین حضور خواهند داشت که باید توجه داشت، یک پنجم آن زائران از تهران هستند.
عبدالهی در پاسخ به سوال محسن هاشمی در خصوص میزان اعتبار این اقدامات اظهار کرد: اقدامات شهرداری تهران در سه دوره گذشته بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر تهران صورت می‌گیرد و امسال حدود 10 میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده است.
وی گفت: این اقدامات بنا به درخواست دولت و ابلاغیه وزارت کشور بوده و مورد تصویب شورای شهر بوده است.
عبدالهی خاطرنشان کرد: شهرداری تهران در چارچوب سیاست ها و وظایف واگذارشده از ستاد مرکزی اربعین مستقر در وزارت کشور در 2 بخش اجرایی و فرهنگی با 20 کمیته تلاش خواهد کرد تا به صورت توامان از این ظرفیت عظیم فرهنگی برای تعمیق مولفه های زیست مومنانه در میان شهروندان و زائران حضرت ابا عبد الله الحسین (ع) بهره ببرد.
خبرنگار: معصومه جوان معبودی**انتشار: محمد آجورلو
تهرام/7245//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.