رئیس اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی ملارد گفت: اجرای طرح فراگیر اشتغال این شهرستان در سه قالب روستا تعاون، کارورزی دانش آموختگان مراکز آموزش عالی و مهارت آموزی در دستور کار قرار گرفت.

فریبا حسن نژاد در گفت و گو با خبرنگار ایلنا با اشاره به عزم جدی دولت برای اشتغال هر چه بیشتر و مقابله با بیکاری اظهار داشت: در همین راستا و بر اساس تصمیمات اتخاذ شده، طرح‌هایی تعریف و تدوین شده که با اجرایی شدن آن، گام مثبت و موثری در جهت توسعه فرصت‌های شغلی و جذب متقاضیان و جویندگان کار برداشته می‌شود.

حسن نژاد افزود: طرح فراگیر اشتغال در سه قالب جداگانه روستا تعاون،کارورزیِ دانش آموختگانِ مراکز آموزش عالی و مهارت آموزی اجرایی می‌شود.

وی در تشریح جزئیات طرح‌های مذکور، عنوان کرد: طرح روستا تعاون، با هدف اشتغالزایی در روستاها و جلوگیری از مهاجرت بی‌رویه به شهرها تعریف شده که با اجرای دقیق آن، پیشگیری از خالی شدن روستاها  از سکنه و کنترل مهاجرت بی رویه بصورت شایسته‌تری محقق خواهد شد.

رئیس اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی ملارد گفت: دو طرح دیگر نیز (مهارت آموزی و کارورزی دانش آموختگان مراکز آموزش عالی) نیز با هدف توسعه و ارتقای سطح اشتغالزایی اجرایی می‌شود، اما تمرکز و جامعه هدف آن تا حدودی متفاوت‌تر از طرح نخست (روستا تعاون) به نظر می‌رسد.

وی افزود: در طرح کارورزی دانش آموختگان مراکز آموزش عالی، جوینده کار یا کارورز و واحد جذب کننده هر دو، باید در سامانه www.karvarzi.mcls.gow.ir ثبت نام به عمل آورند و در صورت عدم ثبت نام، عملا امکان بهره‌گیری از طرح تعریف شده فراهم نخواهد شد.

حسن نژاد گفت: به موجب این طرح،تمامی فارغ التحصیلان دانشگاهی اعم از کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا از کمک هزینه دولت بهره‌مند می‌شوند و در سایه این ساز و کار قادر هستند در بازه زمانی 4 تا 6 ماهه نزد کارفرمایی که در سامانه ثبت نام به عمل آورده آموزش لازم را طی کنند.

وی افزود: برای کارفرما یا واحد پذیرنده این ساز و کار ، فرصتی را ایجاد می‌کند تا در مدت مذکور از یک نیروی کمکی بهره‌مند شود و در فرصت آموزشی با شناختی که از کارورز حاصل می‌کند، می‌تواند وی را به عنوان نیروی همکار و همیار خویش جذب کنند و در صورت حصول این امر، کارفرما به مدت دو سال از پرداخت حق بیمه نیروی جذب شده معاف خواهد بود.

رئیس اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی ملارد در تشریح طرح مهارت آموزی نیز عنوان کرد: در این طرح، متقاضی دریافت آموزش‌های مهارتی و واحد پذیرنده، هر دو مکلف به ثبت نام در سامانه مربوطه است با این تفاوت که در این ساز و کار، ضرورت برخورداری از تحصیلات عالیه وجود ندارد.

حسن‌نژاد گفت: مزیت و امتیاز تعریف شده برای این طرح شامل برخورداری کارورز از بیمه مسئولیت مدنی است که به واقع به موجب این امتیاز،حاشیه امنی نیز برای کارفرما ایجاد می‌شود و در صورت بروز سانحه یا حادثه غیر قابل پیش‌بینی در حینِ مهارت آموزی، هزینه‌های مقتضی درمانی از طریق بیمه تعریف شده،تامین خواهد شد.

وی افزود: لازم به ذکر است که در این طرح کمک هزینه دولتی تعریف نشده، اما دوره آموزشی و مهارت آموزی کارورز، در زمره سوابق وی قرار می‌گیرد.

رئیس اداره کار،تعاون و رفاه اجتماعی ملارد گفت: امید آن داریم با اجرایی شدن طرح‌های مذکور، روند اشتغال جویندگان کار بیش از پیش تقویت شود و با اجرای صحیح و هدفمند این طرح ،یقینا افق روشن و درخشان‌تری برای حوزه اشتغال شهرستان ملارد قابل ترسیم خواهد بود که البته حصول این امر مستلزم اطلاع رسانی هر چه بیشتر رسانه ها و استقبال کارفرمایان و واحدهای پذیرنده است.

وی در خاتمه یاد آور شد: به نظر می‌رسد برخی از کارفرمایان از عواقب این طرح هراس دارند و گمان می‌کنند بعد از مدتی ممکن است این طرح موجب ضرر آنها شود،اما با صراحت اعلام می‌کنیم ساز و کار تعریف شده به نحوی است که حاصل جمع آن تعاملی برد برد است که هم برای کارورز و جوینده کار و هم برای کارفرما سودآور خواهد بود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.