امان الله قرایی مقدم روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه انضباط، شهرنشینی و جریمه فرهنگ ایجاد می کند اظهار کرد: موضوع رفت و آمد، عبور از خط عابر پیاده و گذشتن از چراغ قرمز از سوی راننده و عابر پیاده یک مسأله فرهنگی است که با عنوان تأخر و پس افتادگی فرهنگی از آن نام برده می شود.
وی یادآور شد: این موضوع به معنای آن است که فرهنگ معنوی عقب تر از تکنولوژی و فرهنگ مادی است.
این استاد دانشگاه با تأکید بر اینکه همه کشورها با این مسأله روبرو هستند اما نسبت آن متفاوت است افزود: برای مثال این موضوع در تهران کمتر از سایر شهرستان ها و در مقایسه با شهرهای کوچک و روستاها بیشتر مشاهده می شود.
وی تصریح کرد: براساس این تئوری شهروندان در شهرها و کشورهای مختلف از لحاظ فرهنگی روی این خط قرار دارند و هر کشوری که از نظر زمانی زودتر از یک تکنولوژی استفاده کرده دامنه تأخر فرهنگی کمتری دارد.
به گفته قرایی مقدم پس افتادگی فرهنگی در اروپا به مراتب کمتر بوده و در کشورهای اروپایی قوانین راهنمایی و رانندگی بهتر رعایت شده و تخلفات کمتر اتفاق می افتد.
وی تصریح کرد: علت بروز رفتارهای ناهنجار و استفاده های نامناسب این است که تکنولوژی به سرعت تغییر کرده اما فرهنگ استفاده از آن به همان سرعت تغییر نمی کند.
استاد دانشگاه خوارزمی با اشاره به کمپین از خودمان شروع کنیم اظهار کرد: اجرای چنین کارهایی خوب بوده و در اکثر کشورهایی اروپایی نیز شروع شده است.
وی با اشاره به ضرورت اختصاص مکان هایی برای دوچرخه سواری یادآور شد: استفاده از دوچرخه نه آلودگی دارد و علاوه بر آن می تواند پیام آور دوستی باشد.
این جامعه شناس راه اندازی این کمپین ها را نیاز جامعه دانست و خاطرنشان کرد: ایجاد چنین پویش های مردمی و گسترش آن با کمک رسانه ها ضروری است.
وی بر آگاهی دادن به مردم تأکید کرد و گفت: آگاهی بخشی باید همراه با اجرای قانون باشد.
قرایی مقدم با بیان اینکه فرهنگسازی از چند طریق در جامعه انجام می شود افزود: راه اندازی چنین کمپین هایی یکی از این راه هاست که باید در کنار آن کارهای رسانه ای، آموزش از طریق کتب درسی به همراه نظارت پلیس و اصلاح ساختار جاده ها صورت پذیرد.
فاز دوم پویش «از خودمان شروع کنیم» با محوریت احترام به عابر پیاده و برای هوای پاک شهر رکاب بزنیم تیرماه امسال در سطح پایتخت آغاز شد.
این طرح با هدف ارتقای فرهنگ ترافیک در زمینه نوع رفتار عابر، قوانین و تکالیفی که عابرپیاده در رفتارهای ترافیک روزانه، قوانین و تکالیفی که راکبان خودرو و موتورسیکلت در قبال عابران دارند، توسعه دوچرخه سواری و حمایت از هر نوع رفتار حمل و نقلی که موجب کاهش آلودگی هوا شود در حال اجراست.
در قالب این کمپین در روزهای سه شنبه و پنج شنبه هر هفته 60 گروه نمایشی بیش از 370 اجرا در راستای ارتقای فرهنگ ترافیک دارند.
این گروه ها در 20 تقاطع پر تردد، پنج بوستان ملت، پرواز، پلیس، ولایت و دریاچه شهدای خلیج فارس و چهار مسیر دوچرخه سواری تهران برنامه اجرا می کنند.
در راستای این کمپین مناطق12،11،7 و6 در حال طراحی مسیر دوچرخه سواری ایمن و برنامه ریزی بلندمدت برای این حوزه هستند.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
خبرنگار:عاطفه نژادسالاری انتشاردهنده:موسی فعالیان
تهرام/9353 / 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.