به گزارش عصر چهارشنبه خبرنگار ایرنا، با حضور فخرالدین دانش آشتیانی مراسم نکوداشت مرحومه مریم میرزاخانی نابغه ریاضی ایران و با حضور جمعی از دوستان، همکلاسی ها، اساتید دانشگاه این نابغه ریاضی و همچنین جمعی از معلمان و دانش آموزان در دبیرستان فرزانگان منطقه یک تهران برگزار شد.
در حاشیه این مراسم یکی از همکلاسی های مریم میرزاخانی عصر چهارشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: مرحومه مریم میرزاخانی همواره یک آدم پرتلاش، با استعداد و خیلی قدرشناس، پرنشاط و متعهد بود.
الهام یاوری ادامه داد: تا جایی که می توانست به راه حل مشکلات فکر می کرد و با یک نگاه ویژه و با روحیه خرد جمعی مشکلات را بر طرف می کرد.
وی با بیان اینکه این نابغه ریاضی کار جمعی را به کار فردی ترجیح می داد خاطرنشان کرد: مرحومه میرزاخانی همواره می خواست یک آدم تاثیرگذاری باشد و به همین منظور با روحیه بالا پر تلاش بود.
دوست و همراه مرحومه مریم میرزاخانی تصریح کرد: همواره مرحومه مریم در مسیر دست یافتن به حقیقت علمی حرکت می کرد و با یک روحیه نشاط و شادی تا آخر عمر خود در این مسیر قرار داشت.
در این مراسم یاد و خاطره مرحومه مریم میرزاخانی گرامی داشته شد و بسیاری از شرکت کنندگان با در دست داشتن گل و تصویری از این نابغه ریاضی کشور در این مراسم حضور پیدا کردند.
مرحومه مریم میرزاخانی، تحصیلات راهنمایی و متوسطه خود را در مدرسه فرزانگان منطقه 6 تهران پشت سرگذاشت و در سال 1373 فارغ التحصیل شد، سپس در دانشگاه صنعتی شریف در رشته ریاضی ادامه تحصیل داد، وی، سپس راهی آمریکا شد و از دانشگاه هاروارد مدرک دکترای خود را دریافت و در دانشگاه پریستون ادامه تحصیل داد و مدرک پروفسوری خود را اخذ کرد.
در سال 2005 میلادی، میرزاخانی از طرف نشریه آمریکایی پاپیولارساینس به عنوان یکی از 10 ذهن برتر دنیا معرفی شد و 2 بار نیز مدال طلای المپیاد جهانی ریاضی را برای ایران به ارمغان آورد.
این اسطوره علمی، تنها زن دنیا است که مدال فیلدز را دریافت کرده و این در حالی است که این مدال، هر 4 سال، یک بار به جوانان زیر 40 سال که در رشته خود خارق العاده ظاهر می شوند، اعطا می شود.
سرانجام این نخبه علمی در 24 تیر ماه 96 براثر بیماری سرطان در آمریکا در گذشت.
خبرنگار: سید جواد آل داود - انتشار: محمد آجورلو
تهرام/7243/1109//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.