ماشینی شدن زندگی موجب شد شهرها علاوه بر توسعه افقی به صورت عمودی و با ساخت برج ها و آسمان خراش ها نیز توسعه یابند و امروز در بسیاری از کلانشهرها آسمان خراش ها قفسی برای ساکنانشان تبدیل شده اند.
خانه های ویلایی و حیاط های بزرگ با باغچه هایی که انواع گل و درخت و سبزی در آن کاشته می شد امروز جای خود را به برج هایی داده که هر کدام چند صد خانواده را در خود جای داده اند.
سهم ساکنان برج های چند ده طبقه امروز تنها یک بوستان یا فضای محلی کوچک است که ساعاتی از روز خود را در آن بگذرانند که البته عده ای نیز از این سهم کوچک هم بی بهره اند.
ساخت و ساز در معابر باریک (بویژه در شمال شهر) و تخریب باغات و فضای سبز و انجام عملیات عمرانی در آن بارها موجب اعتراض ساکنان مناطق مختلف پایتخت شده و کمبود یا نبود فضای سبز به یکی از مشکلات شهرک های تازه تأسیس شده تبدیل شده است.
در این میان منطقه 2 پایتخت یکی از مناطقی است که حجم بالایی از معاملات خرید، فروش یا ساخت و ساز مسکن در آن انجام می شود.
در حال حاضر ساخت و ساز تعاونی های هفتگانه متشکل از تعاونی های ریاست جمهوری، قوه قضاییه، خبرگزاری جمهوری اسلامی و سایر نهادهای دولتی در این منطقه بدون در نظر گرفتن فضای سبز و بوستان در حال انجام است.
ساخت و ساز در این تعاونی ها با بیش از یکصد برج بلند مرتبه، باعث افزایش تراکم بیش از حد جمعیت، ترافیک منطقه، انسداد فضای زیستی و محیطی در این منطقه شده است.
سال گذشته بود که واگذاری یک زمین 2 هزار متری در محدوده بلوار شهید صبحی منطقه 2 اعتراض ساکنان برج های اطراف را برانگیخت.
قرار بود بخشی از این زمین به مسیری برای دسترسی به برج ها و بخش دیگری از آن تبدیل به فضای سبز شود اما به یکبار اطراف آن حصار کشی شد.
اقدامی که با واکنش و اعتراض شدید اهالی محله مواجه شد چرا که قرار بود این زمین به تنها فضای سبز محله آنها تبدیل شود.
علی ابراهیمی یکی از ساکنان این منطقه در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: در یکی از خیابان های حدودا ٥٠٠ متری این منطقه به نام شهید صبحی، برغم وجود هشت برج بلند مرتبه ١٦ طبقه با بیش از ٨٠٠ خانوار، شهرداری تهران تنها زمین باقی مانده در انتهای این خیابان را که قرار بود بوستان کوچکی در آن ساخته شود، برای ساخت برج به افرادی واگذار کرده است.
وی تصریح کرد: با ایجاد برج جدید، فضای زیستی ساکنان در این محله کوچک تر و غیر قابل سکونت خواهد شد.
سارا محمودی یکی دیگر از ساکنان منطقه نیز گفت: شهرداری تهران در ادامه اقدامات غیر کارشناسی در این محدوده، هفته گذشته خیابان ١٢ متری شهید صبحی را به بلوار تبدیل کرده است که این اقدام تعجب ساکنان را برانگیخت.
وی یادآور شد: این خیابان فرعی و کم عرض است که قابلیت ایجاد بلوار را نداشته و این اقدام شهرداری موجب اخلال در ترافیک این خیابان کوچک و نبود محلی برای پارک خودرو شده است.
در همین ارتباط حمیدرضا رنجبر معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار منطقه 2 در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: اصلاحات هندسی در خیابان پیک دانش که طبق طرح تفصیلی مصوب شهر تهران گذری 20 متری است با توجه به سرعت بالای خودروهای عبوری، وقوع تصادفات جرحی متعدد در این خیابان و پیرو بازدیدهای مشترک با پلیس راهور منطقه و پیگیری های مکرر شورایاران محله در دستور کار قرار گرفت.
وی افزود: از آنجا که در زمان تعطیلی مدارس در خیابان صبحی و منشعبات آن ترافیک سنگینی به دلیل توقف دوبله وسایل نقلیه ایجاد می شد، بنابراین با هدف کانالیزه کردن حرکت خودرو های عبوری، کاهش بار ترافیک و افزایش ایمنی عابران پیاده و بویژه دانش آموزان، طرح هندسی مناسب توسط مشاور ذیصلاح تهیه شد که مراحل اجرایی آن در حال انجام است.
رنجبر اتمام عملیات اجرایی در معبر مذکور را موجب بهبود شرایط و افزایش سطح ایمنی تردد عابرین پیاده دانست.
وی یادآور شد: در هر دو مسیر رفت و برگشت امکان پارک حاشیه ای به همراه یک خط عبوری فراهم بوده و از این بابت هیچ گونه مشکلی وجود ندارد ضمن آنکه سه راهی پیک دانش-داوطلب اصل نیز به مراتب ایمن تر شده است.
حسین اکبری معاون معماری و شهرسازی شهردار منطقه 2 نیز درخصوص ساخت و ساز برج های تعاونی هفت گانه به خبرنگار ایرنا گفت: تمامی مجوزها براساس مصوبات کمیسیون ماده پنج بود که منجر به صدور پروانه شده است.
وی خاطرنشان کرد: موضوعات ترافیک و جمعیت پذیری و همچنین سرانه های فضای سبز مورد نیاز در مطالعات امکان سنجی مطرح و توسط کارشناسان کمیسیون ماده پنج بررسی شد.
اکبری درخصوص زمین مورد اشاره در تقاطع خیابان شهید صبحی - شهید ذبیحی یادآور شد که ملک مذکور در طرح تفصیلی قدیم دارای کاربری تجاری بوده که در طرح تفصیلی جدید شهر تهران نیز دارای کاربری تثبیت شده تجاری و در پهنه R231 قرار دارد.
خبرنگار: عاطفه نژادسالاری - انتشار: محمد آجورلو
تهرام/9353//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.