بررسی و ارزیابی دستاوردهای دولت روحانی در حوزه های مختلف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی و اقداماتی که دولت یازدهم پس از آغاز به کار انجام داد محور گفت و گوی خبرنگار ایرنا با 4 نفر از نمایندگان مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس بود که در این گفت و گوها این نمایندگان بر قابل قبول بودن عملکرد دولت روحانی و کسب دستاوردهای شایسته دولت وی در حوزه های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی تاکید کردند.
** ثبات و عقلانیت اقتصادی، کاهش تنش های بین المللی و بهره گیری از تجارب مفید، کارنامه دولت یازدهم است
حجت الاسلام «احمد مازنی» با بیان اینکه باید به دولت یازدهم خداقوت گفت افزود: این دولت تلاش کرد همواره در مسیر آرامش و اعتدال حرکت کرده و کاستی ها، مشکلات و موانع کشور را رفع کند.
وی با بیان اینکه 4 سال زمانی که دولت یازدهم در اختیار داشت وقت زیادی برای آواربرداری مشکلات ایجاد شده از سوی دولت های قبلی نبود و باید فرصت بیشتری به دکتر روحانی داده شود افزود: اولویت اول کشور ایجاد فرصت و زمینه سازی برای سرمایه گذاری است.
مازنی گفت: یکی از مهمترین موانع سرمایه گذاری تحریم ها بود که تا حدودی برداشته شده و کشور در بخش های مختلف کشاورزی، صنعتی، آی تی و خدمات شاهد سرمایه گذاری های کلان داخلی و خارجی است.
وی حرکت پرشتاب اقتصاد از دولتی به سمت خصوصی سازی را از دیگر اولویت های کشور ذکر کرد و افزود: این خصوصی سازی باید به معنای واقعی کلمه باشد و خطر سرمایه گذاری برای بخش خصوصی پایین آمده تا اقتصاد رونق پیدا کند.
«سهیلا جلودارزاده» نیز کاهش چالش ها و تشنج در عرصه بین المللی و بازگرداندن کارها به روال عقلانی و منطقی و همچنین احیای تولید و کارخانه های در حال مرگ کشور را از جمله اقدامات مفید دولت یازدهم ذکر کرد.
وی گفت: همه ملت ایران دیدند که بیشتر انرژی دولت یازدهم صرف اصلاح رویه های غلط گذشته و مشکلاتی شد که از دولت قبل به جا مانده بود.
حجت الاسلام «مهدی شیخ» نیز با بیان اینکه مجموعه عملکرد دولت یازدهم را موفق ارزیابی می کنم افزود: دولت یازدهم کشور را در شرایط نامناسب معیشتی، اقتصادی، اجتماعی، سیاست خارجی و فرهنگی تحویل گرفت اما حرکت رو به جلو و متوازنی داشت.
وی ادامه داد: دولت یازدهم تلاش کرد تا با بکارگیری افراد صاحبنظر، کاردان و مجرب ساختارهای به هم ریخته کشور از جمله بخش برنامه ریزی و بودجه را اصلاح کند و کشور را به ریل اصلی خود بازگرداند.
شیخ با بیان اینکه قانونمداری یکی از شاخصه های مهم دولت یازدهم است افزود: این دولت به فرامین رهبری پایبند است و در حرکت به سمت تحقق مطالبات مردمی گام برمی دارد اما باید توجه داشت که مشکلات یک شبه رفع نمی شود.
«محسن علیجانی زمانی» نیز گفت: دولت یازدهم اقدامات موثری را برای ثبات اقتصادی کشور انجام داده که نتیجه آن حاکمیت نظم بر عرصه اقتصادی و قابل پیش بینی شدن وضعیت برای سرمایه گذاری است.
وی با بیان اینکه تورم تک نرخی و ثبات نرخ ارز از مهمترین دستاوردهای دولت در سال های اخیر است افزود: در این صورت تولید کننده، وارد کننده و صاحبان صنایع و تکنولوژی می توانند محاسبات منطقی داشته باشند.
علیجانی زمانی با اشاره به دستاوردهای دولت در سیاست خارجی و تلاش برخی رقبا برای زیر سئوال بردن دستاوردها به هر قیمت و با هر روشی اظهار کرد: دولت یازدهم ایران هراسی را که حربه دشمن برای منزوی کردن کشور بود از بین برد و برجام را که سیاست کلان نظام بود به سرانجام رساند.

** مردم با دقت و کسب نظر کارشناسان می توانند شعار را از برنامه تفکیک کنند
حجت الاسلام «احمد مازنی» بررسی سوابق کاندیداهای ریاست جمهوری و عملکرد آنان در حوزه مسئولیت را یکی از راه های تفکیک شعار و برنامه های واقعی آنان ذکر کرد و افزود: مردم باید گذشته این نامزدها را مرور کرده و بدانند که افکار و اعمال آنان در صورتی که رئیس جمهور شوند تداوم می یابد.
وی اضافه کرد: راه دیگر تفکیک شعار از برنامه نگاه به افرادی است که از این نامزدها حمایت می کنند و اینکه این افراد نیز چه سوابقی داشته و در گذشته حامی کدام جریان و افکاری بودند و چه کارنامه های از خود به جا گذاشتند.
مازنی گفت: مردم باید ببینند و به یاد بیاورند که چه کسانی در گذشته تورم 40 درصدی، رشد اقتصادی منفی و مشکلات سیاست خارجی و بین المللی را برای کشور درست کردند و الان آن افراد در ستادهای کدام نامزد مشغول فعالیت هستند.
«سهیلا جلودارزاده» نیز گفت: نامزدی که شعار می دهد، مدتی بعد کشور را به ویرانه تبدیل می کند، همانطور که دولت هایی در گذشته بودند که کمترین درآمدها را از نفت داشته و نفت ارزان فروختند اما کشور را به رشد رسانده و ثمرات نیکی برجا گذاشتند اما برعکس دولت هایی بودند که درآمدهای سرشار و کلان داشتند اما کشور را به سمت نابودی کشانده و هنوز هم مشکلات آن دوران وجود دارد.
وی گفت: همه ملت ایران دیدند که بیشتر انرژی دولت یازدهم صرف اصلاح رویه های غلط گذشته و مشکلاتی شد که از دولت قبل به جا مانده بود و این نشان می دهد که رای دهندگان مخصوصا نسل جوان باید در رای خود توجه کنند و تصمیم منطقی بگیرند.
حجت الاسلام «مهدی شیخ» نیز با بیان اینکه مردم باید در انتخاب فرد مورد نظر برای ریاست جمهوری دقت و تامل کنند افزود: یکی از مهمترین نکات در انتخاب فرد اصلح توجه به تفاوت شعار و برنامه است که می توان با مراجعان به کارشناسان هر حوزه اعم از اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و سایر حوزه ها میزان صحت و امکان عملیاتی ادعای افراد را مشخص کرد.
وی گفت: کارشناسان هر رشته به خوبی می توانند مشخص کنند که آیا برنامه ای که نامزدها ارائه می کنند کاری تبلیغاتی و شعاری یا برنامه ای تحقق پذیر و قابل دسترسی است و مردم باید به این اظهارات و نظرات توجه کنند تا انتخابی شایسته داشته باشند.
«محسن علیجانی زمانی» نیز در این ارتباط با بیان اینکه باید شعار و برنامه برای مردم تفکیک شود تا هوشمندانه رای دهند افزود: توجه به سوابق افراد و میزان کارایی و خدمات آنان در مناصب گذشته می تواند به انتخاب کنندگان کمک کند که نامزد مورد نظر شعار می دهد یا واقعا برنامه مدون و معقولی برای ادعای خود دارد.

**اولویت کشور توجه به مسائل اقتصادی با تکیه بر شعار «اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال» است
حجت الاسلام «احمد مازنی» اولویت اول کشور را ایجاد فرصت و زمینه سازی برای سرمایه گذاری ذکر کرد و افزود: یکی از مهمترین موانع سرمایه گذاری تحریم ها بود که تا حدودی برداشته شده است و کشور می تواند در بخش های مختلف کشاورزی، صنعتی، آی تی و خدمات شاهد سرمایه گذاری های کلان داخلی و خارجی باشد.
وی حرکت پرشتاب اقتصاد از دولتی به سمت خصوصی شدن را از دیگر اولویت های کشور ذکر کرد و افزود: این خصوصی سازی باید به معنای واقعی کلمه باشد و خطر سرمایه گذاری برای بخش خصوصی پایین بیاید و اقتصاد رونق پیدا کند.
مازنی گفت: دولت آینده باید به مسائل فرهنگی و اجتماعی نگاه اساسی و زیربنایی داشته باشد و راه این تغییرات و نگرش انتصاب افرادی است که نگرش تخصصی و کارشناسی به مسائل داشته باشند و کار به اهل همان حوزه سپرده شود.
«سهیلا جلودار زاده» نیز گفت: دولت دوازدهم باید با بکارگیری افراد صادق در بدنه دولت به کارآفرینی و تولید ثروت بها داده و آن را از طریق سیستم بانکداری بدون ربا به معنای واقعی کلمه دنبال کند.
«مهدی شیخ» نیز اقتصاد مقاومتی و مولفه های آن را اولویت امروز کشور ذکر کرد و افزود: نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری باید به این مقوله توجه ویژه کنند و تلاش کنند برای تحقق مطالبات رهبر معظم انقلاب برنامه های خود را شفاف ارائه کنند.
وی رسیدگی جدی به آسیب های اجتماعی و تلاش برای رفع آن را از دیگر اولویت ها ذکر کرد و افزود: دولت آینده باید تلاش کند تا توازن امور اجرایی و ساختار تعریف شده آن را حفظ کرده و بداند که این ساختار محصول همفکری و تلاش مشترک ارکان مختلف نظام است.
«محسن علیجانی زمانی» نیز اصلاح اقتصاد کشور را از مهمترین مولفه ها در آینده فعالیت دولت دوازدهم ارزیابی و تاکید کرد: بحث تولید و اشتغال جوانان و همچنین ازدواج آنان باید مهمترین اولویت های دولت دوازدهم باشد.
وی تصریح کرد: دولت یازدهم در صورت تداوم فعالیت خود می تواند با ساماندهی نظام بانکی و سرازیر کردن منابع آن به سمت بنگاههای اقتصادی، وضعیت اشتغال را بهبود بخشیده و سهم تعاونی ها را در اقتصاد تقویت کند.
6139- 1625
خبرنگار: محمد بیدارمنش - انتشار دهنده: محسن فتاحی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.