به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی سازمان برنامه و بودجه استان تهران، نعمت الله ترکی روز دوشنبه با اعلام این خبر افزود: بر اساس سرانه ارزش افزوده، سیمای استان تهران عمدتا صنعتی است و 30 درصد واحدهای صنعتی کشور نیز در این استان قرار دارد.
وی تصریح کرد: در حوزه کشاورزی هم استان تهران حرف هایی برای گفتن دارد، به طوری که 10 محصول تولیدی بخش کشاورزی استان مقام اول کشور را دارد.
ترکی اظهار کرد: شهرک کشاورزی دانش بنیان پیشوا در زمینی به وسعت 200 هکتار ایجاد می شود که تاکنون 70 هکتار از این زمین ها واگذار شده است.
به گفته وی، در این شهرک، کشت های جایگزین هم در دستور کار قرار گرفته و قرار است در گام نخست کشت محصول پسته در مساحتی 300 هکتاری در دستور کار قرار گیرد.

** ایجاد شغل برای 175 هزار تهرانی در سال گذشته
به گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه استان تهران، اشتغال و مهاجرت در کلانشهر ها به ویژه در تهران اهمیت دارد و آمارها نشان می دهد که مهاجر پذیری تهران به دلیل خدماتی است که در تهران ارائه می شود.
ترکی ادامه داد: سرشماری سال 95 هم نشان می دهد که جمعیت تهران بیشتر شده و یکی از دلایل آن مهاجرت بیکاران به پایتخت برای یافتن کار است زیرا 65 درصد خدمات کشوری در تهران ارائه می شود.
ترکی در مورد ایجاد اشتغال در استان تهران، گفت: رشد جمعیت استان تهران 1.4 درصد است و براساس آمارها از هفت میلیون جمعیت فعال تهران، حدود چهار میلیون و 400 هزار آن شاغل است؛ این در حالیست که سالیانه 125 هزار نفر اشتغال مستقیم داریم.
به گفته این مقام مسئول، در سال گذشته برای 175 هزار نفر در استان تهران شغل ایجاد شده است.
وی افزود: نکته قابل تامل این است که در حوزه بیکاران با مدرک تحصیلی دیپلم و زیر دیپلم مشکلی برای اشتغال نداریم و حتی شهرک های صنعتی نیز در این باره اعلام نیاز کرده اند اما قشر تحصیلکرده برای اشتغال با مشکلاتی روبرو هستند.
ترکی گفت: البته ما برای این قشر بیکار، پارک های علم و فن آوری در شهرستان ها ایجاد کردیم که در حال واگذاری هستند و سه شهرک صنعتی در قرچک، پیشوا و ملارد هم ایجاد شده تا این افراد بتوانند از این بستر استفاده کنند.
رئیس سازمان برنامه و بودجه استان تهران اظهار کرد: سال 95 مطالعه و ارزیابی در اقتصاد مقاومتی داشتیم و در سال 96 با برنامه زمان بندی دقیق وارد ایجاد فرصت شغلی مناسب می شویم.
نعمت الله ترکی در مورد مهاجرت به تهران نیز گفت: برای کاستن از حجم مهاجرت به شهرستان های تهران برنامه هایی داریم به این دلیل که اکنون تراکم یک هزار نفر در کیلومتر مربع را در پایتخت شاهد هستیم و در شهرستان هایی مانند بهارستان، این عدد حتی به 10 هزار نفر هم می رسد؛ از این رو سعی کردیم بر اساس سند توسعه متوازن (آمایش) از شهرستان وارد استان شویم و با این روش و اجرای 205 پروژه، تنها استانی خواهیم بود که با هدف تحقق اقتصاد مقاومتی این برنامه را اجرایی می کنیم.

** سیمای صنعتی استان تهران
رئیس سازمان برنامه و بودجه استان تهران در مورد بخش صنعت در استان نیز گفت: آمارها می گوید حدود 27 شهرک صنعتی و 17 هزار واحد صنعتی در استان تهران وجود دارد و به همین دلیل مقرر شده، افرادی که قصد دارند وارد بخش صنعت شوند با احتساب فعالان کنونی ساماندهی شوند.
به گفته ترکی، سه هزار واحد صنعتی در سال قبل رصد و مورد راستی آزمایی قرار گرفتند و مقرر شد که پروانه 276 واحد صنعتی باطل شود ضمن اینکه حدود 76 واحد صنعتی دیگر هم متعهد شدند تا ایرادها را برطرف کنند.
ترکی با یادآوری فعالیت 600 هزار واحد صنفی در استان تهران، اظهار کرد: برای این حوزه نیز قصد داریم کار راستی آزمایی و ساماندهی را اجرا کنیم زیرا اکنون بیش از 100 هزار واحد صنفی بدون مجوز در تهران وجود دارند.
وی گفت: در سال 95 آیین نامه ای صادر شده تا اتحادیه ها و انجمن ها تجمیع و ایراد و مشکلات کنونی هم برطرف شوند.
خبرنگار: یحیی معماری - انتشار دهنده: محسن فتاحی
تهرام/6539**1625
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.