ژیلا رسام عرب زاده روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا به مزیت های فرش دستباف ایرانی اشاره کرد و گفت: مواد اولیه فرش دستباف ارگانیک و از پشم گوسفند و یا الیاف گیاهی است از بروز انواع دردهای مفصلی در دست و پا جلوگیری می کند و همچنین از ایجاد بسیاری از بیماری های پوستی و عفونی جلوگیری می کند.
وی ادامه داد: عمر فرش دستباف ایرانی با کیفیت بالا به 100 سال هم می رسد که این مزیت در فرش هایی که با جنس پلی استر تولید می شوند نیست.
رسام عرب زاده استفاده از فرش ایرانی را زمینه ساز ایجاد اشتغال برای کارگر ایرانی ذکر کرد و افزود: حمایت مردم از این صنعت زمینه ساز ارتقای بیش از گذشته این صنعت در کشور است و تولید و اشتغال را در کشور تقویت می کند.
عرب زاده در خصوص راه های بهبود اوضاع بازار فرش دستبافت از جمله پایین آمدن هزینه تولید و فروش مستقیم به مشتری های داخلی این کالای اصیل ایرانی خاطر نشان کرد: دستگاه های دولتی می توانند موسسات آموزشی و تولیدی ایجاد کنند که بافندگان فرش در مناطق مختلف کشور در این موسسات هم آموزش های لازم و استاندارد را بگذرانند و هم در کارگاه های تولیدی آن اشتغال داشته باشند.
وی ادامه داد: فرش هایی که در موسسات آموزشی و تولیدی تولید می شود به دلیل وجود امکانات خوب و نیروی انسانی که اشتغال ثابت پیدا کرده است دارای کیفیت بالایی است و همچنین چون مواد اولیه از واسطه گران خریداری نشده قیمت تمام شده فرش دست بافت ایرانی را به حداقل می رساند.
عرب زاده خاطر نشان کرد: تولیدات این موسسات که وابسته به ارگان های دولتی هستند می توانند به صورت مستقیم و بدون وجود واسطه گرها و دلال ها به تعاونی های مصرف ادارات وارد شوند و به صورت اقساطی بدست مشتری ایرانی برسد.
عرب زاده در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مشکلات تولید فرش ایرانی گفت: کمترین سود به بافندگان فرش دستباف ایرانی می رسد چرا که کارگران و بافندگانی که برای کارفرماها فرش می بافند پایین ترین میزان حقوق در میان تمام مشاغل دارند و آن دسته از بافندگانی هم که با سرمایه خود تولید می کنند موقع فروش بازار عرضه مستقیم را ندارند و همچنین با رکود بازار و عدم خرید کالایشان مواجه می شوند.
وی ادامه داد: زمانی که فرش تولید شده بافندگان مستقیم و با قیمت خوب خریداری نمی شود راه ورود سوداگران و واسطه ها باز می شود که این افراد با پایین ترین نرخ فرش ها را از تولید کنندگان خریداری و با بالاتری نرخ ممکن به مصرف کنندگان عرضه می کنند.
رسام عرب زاده ادامه داد: نتیجه این گونه سوداگری ها و واسطه گری ها موجب بالا رفتن قیمت عرضه فرش دست بافت ایرانی به مشتری می شود در حالی که تولید کنندگان و بافندگان اصلی آن درآمد و سود قابل قبولی از تولید خود نمی برند.
وی از دیگر دلایل رکود بازار فرش دستباف ایرانی را ورود فرش های ماشینی با انواع طرح ها و نقش ها به بازار دانست و ابراز داشت: کسانی که صنعت فرش ماشینی را در کشور توسعه دادند حداقل باید حرمت فرش دستباف ایرانی را نگه می داشتند و انواع تبلیغات محیطی، رسانه ای را در مورد آن انجام نمی دادند چرا که یکی از مسایلی که صنعت فرش دست بافت را با رکود مواجه کرده است تغییر نگاه فرهنگی مردم است.
رسام عرب زاده به جذب 90 درصدی فارغ التحصیلان رشته طرحی فرش در کارخانجات فرش ماشینی اشاره کرد و گفت: جای تاسف دارد که کشوری که زمانی بیشترین و بهترین تولیدات فرش دستباف را داشته است امروز به جایی رسیده که فارغ التحصیلان این رشته به شرکت های بزرگ تولید فرش ماشینی وارد می شوند و حتی بافندگان و طراحان فرش دست بافت نیز روی فرش ماشینی اقدام به بافت و طراحی فرش می کنند.
رسام عرب زاده بازاریابی بین الملی فرش دستبافت ایرانی را بسیار ضعیف ارزیابی کرد و ابراز داشت: کشورهایی مانند پاکستان، نپال، هند و چین طرح های فرش ایرانی را کپی برداری کرده اند و با ایجاد شهرک هایی صنعتی با نام هایی مانند کرمان و کاشان در پی خراب کردن بازار فرش اصیل ایرانی برآمده اند و در مواردی هم موفق بوده اند.
وی با بیان اینکه تحریم از مواردی بود که به شدت بازار فرش ایران را در حوزه بین الملی تحت الشعاع قرارداد ادامه داد: خوشبختانه با رفع تحریم ها و بی کیفیت بودن تولیدات کشورهایی مانند چین جایگاه فرش ایرانی در سطح بین الملل در حال برگشت به زمان سابق است.
3218 / 6139
خبرنگار: امیر جعفری سرگزه**انتشاردهنده: محمد بیدارمنش
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.