مسئولان بهداشت و درمان در حالی که چشم به نتایج محدودیت‌های ۱۰ روزه ستاد ملی کرونا دوخته‌اند و انتظار می‌رفت با شروع رمضان رعایت پروتکل‌های بهداشتی بیشتر مورد توجه قرار گیرد، اما گزارش میدانی ایرنا از پایتخت در اولین روز از این ماه نشان داد که هنوز برخی شهروندان این بیماری را جدی نگرفتند.

به گزارش جماران، ایرنا نوشت: آمار جان باختگان ناشی از ویروس کرونا که شب عید در تهران تک رقمی و به عدد ۹ رسیده بود، اکنون روزانه به ۱۰۰ نفر رسیده است؛ این را مدیرعامل سازمان بهشت زهرا اعلام کرد و راه برون رفت از این وضعیت را رعایت شیوه نامه های بهداشتی دانست.

پس از گذشت بیش از یک سال از شیوع کرونا و آمار چشمگیر موارد ابتلاء و فوتی ناشی از آن که پس از تعطیلات نوروزی سیر صعودی گرفت و اکثر شهرها را قرمز کرد، اکنون مسوولان و دست اندرکاران بهداشت و درمان چشم به محدودیت های ۱۰ روزه ستاد ملی کرونا دوخته اند اما شرایط حاکم بر پایتخت حکایت از آن دارد که هنوز برخی از تهرانی ها همچنان این بیماری خطرناک و مرگ آفرین را جدی نگرفته اند و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی کنند.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز چهارشنبه و در تازه ترین آمار خود اعلام کرد که با فوت ۳۰۴ نفر دیگر از هموطنان مبتلا به کووید - ۱۹ در شبانه روز گذشته، تعداد جان باختگان این بیماری در ایران به ۶۵ هزار و ۳۵۹ نفر رسیده است.

اخبار و گزارش های رسمی همچنین نشان می‌دهد که هم اکنون نمودار ابتلا و بستری کرونا در ایران و بویژه در پایتخت با شیب تند صعودی امتداد دارد اما میزان عمل به پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم سیر نزولی و همچنان پایین است، موضوعی که برخی از شهروندان تهرانی به صراحت به آن تاکید کردند و علت این بی توجهی را با سیاسی کاری برخی ها مرتبط دانستند؛ موضوعی که وزیر بهداشت نیز به آن اشاره کرد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه برای رهایی از کرونا باید همدل باشیم، گفت: مساله دیگر اجتناب از سیاسی کاری است که من بسیار نگران همین سیاست زدگی هستم چون که عده ای تلاش می کنند که کرونا را عامل توفیق در عرصه سیاست کنند.

دکتر سعید نمکی با تاکید بر اینکه کشورمان با ویروس جهش یافته، بسیار چموش دست و پنجه نرم می کند، گفت: برای رهایی از این بیماری باید همدل بود چرا که همدلی از ارکان مهم موفقیت بشمار می رود و دوم اینکه اجتناب از سیاسی کاری است؛ که من بسیارنگران همین سیاست زدگی هستم چراکه عده ای تلاش می کنند که کرونا، مرگ و مردم را عامل توفیق در عرصه سیاست کنند.

هم اکنون ۲۹۵ شهرستان قرمز و ۹۹ شهرستان نارنجی هستند و بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی ممنوع است. همچنین ۴۵ شهرستان در وضعیت زرد و فقط ۹ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.  

تاکید شهروندان تهران بر همراهی با وزارت بهداشت

زهره حسنی یکی از شهروندان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به وضعیت شیوع کرونا در تهران، گفت: ساده انگاری ها و خریدهای شب عید موجب شد برای چهارمین بار شاهد جولان کرونا در پایتخت باشیم.

وی که ساکن حکیمیه تهران است با بیان اینکه طی تعطیلات عید شاهد حضور مسافرات های زیادی به نقاط مختلف و همچنین حضور گردشگران در پایخت بودیم، افزود: بیشتر گردشگران در تهران از شهرهایی بودند که وضعیت قرمز هم داشتند.

حسنی با گلایه از نظارت نکردن مسئولان بر طرح‌های محدودیت کرونایی در ایام عید عنوان کرد: در زمان حاضر در طرح محدویت های ۱۰ روزه  و در ماه مبارک رمضان هستیم اما این طرح با نظارت مسوولان و البته همراهی اصناف تاثیر گذار است.

این شهروند تهرانی ادامه داد: اگر نظارت‌های دست اندرکاران نباشد دستورالعمل های مسوولان بهداشت و درمان راه به جایی نمی برد و با عادی انگاری های بیشتری مواجه خواهیم بود.

وی با بیان اینکه همه در یک کشتی نشسته ایم و با شیوع کرونا همه متضرر می شوند، گفت: اگرچه برخی شهروندان نسبت به رعایت مسائل بهداشتی بی توجهی می‌کنند اما بیشتر مردم پروتکل ها را رعایت و تا حد امکان با کادر درمان همراهی کرده اند زیرا برای سلامت خود ارزش قائل هستند.

پرویز یکی دیگر از شهروندان در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه اسفند ماه سال گذشته و متاسفانه ایام عید امسال بسیاری از بایدها و نبایدهای بهداشتی زیرپا گذاشته شد، گفت: وقتی در شرایط نارنجی تالارها و استخرها باز باشند مشخص است که وضعیت به قرمز می رسد و با کمی بی توجهی باید چشم انتظار رنگ سیاه هم باشیم.

وی، دستورالعمل و طرح و محدودیت های کرونایی را در تناقض با هم خواند و افزود: از یک طرف طرح محدویت شبانه ساعت ۲۲ را ارائه کردند و از طرفی به تالارها اجازه پذیرایی دادند و در همین ساعات منع رفت و آمد، کاروان های عروسی در نقاط مختلف شهر تردد می کردند.

این شهروند تهرانی با تاکید بر اینکه ماه رمضان بهترین فرصت برای اجرای دستوالعمل های وزارت بهداشت و حتی قرنطینه شهر تهران است ادامه داد: در روز طبیعت ممنوعیت هایی اعلام شد و پلیس مقتدرانه پای کار ایستاد و تعداد زیادی از مردم از خانه خارج نشدند اما شماری از مردم با خودروهایشان به خارج از شهر رفتند و این نشان می دهد دستورات قاطعانه صادر نمی شود و جرایم ناچیز است و بازدارنده نیست.

یک موبایل فروش که حاضر به معرفی خود نبود، در باره اینکه چرا با وجودی که در گروه مشاغلی است که باید مغازه خود را ببندد اما پروتکل شکنی می کند، اظهار کرد: جمعیت حدود ۱۰ میلیونی تهران و انواع و اقسام مغازه با اصناف مختلف در خیابان های اصلی و فرعی و زیر زمینی را چطور می خواهند کنترل کنند.

این شهروند تنها را کنترل و مهار شیوع کرونا را عمل به دستورات ستاد ملی کرونا دانست و گفت: اینکه وزیر یک دستور بدهد و وکیل دستور دیگری، مشخص است نتیجه اش می شود مقاومت و بی توجهی مردم به ویروس کشنده ای که روزانه جان زیادی از هموطنان را می گیرد.

وی با اشاره به اینکه حتی امروز و در ماه مبارک رمضان هم شاهد پروتکل شکنی برخی ها و شماری از کسبه به بهانه کاسبی کردن بودیم، ادامه داد: اگر ۱۰ روز یا ۲۰ روز بگویند از منزل خارج نشوید و شهر را قرنطینه کنند به مردم کمتر آسیب می رسد، شاید از لحاظ مالی خسارت ببینند اما جانشان حفظ می شود.

بهمن شفیع که با خودرو پلاک شهرستان به تهران سفر کرده است درباره منع سفر در شرایط قرمز به تهران، گفت: به راحتی و بدون هیچ مانعی هر روز بخاطر محل کارم به تهران می آیم و تاکنون هیچ پلیسی مانع تردد خودروام نشده است.  

وی افزود: بسیاری از کارمندان هستند که در شرایط کرونایی به تهران می آیند و یا برعکس به شهرستان های اطراف می روند و کارفرمایان چه دولتی و خصوصی هیچ توجهی به دور کاری و یا حداقل حضور نداشته و ندارند.  

این کارمند دولت ادامه داد: در شرایط پیش رو که ویروس جهش یافته انگلیسی خانواده‌ها را نگران کرده و مقابله با آن نیازمند اجرای طرح‌هایی عملیاتی و مقتدرانه است، ابلاغ محدودیت های یک هفته ای و ۲ هفته ای که با بی توجهی هم مواجه می شود، بازی با جان مردم است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.