به گزارش ایرنا، نحوه اجرای طرح ترافیک یا به گفته مسئولان شهری پایتخت طرح کاهش آلودگی هوا، از سال گذشته و روزهایی که هنوز خبری از ویروس کرونا نبود، سوالات بسیاری را برای شهروندان تهرانی ایجاد کرده بود اگرچه این موضوع بر تردد سایر هموطنان در پایتخت نیز تاثیر می گذاشت.

با شیوع ویروس کرونا و طرح فاصله گذاری هوشمند به منظور جلوگیری از شیوع این ویروس در میان شهروندان، اجرای این طرح تا اطلاع بعدی به تعویق افتاد.

مسئولان شهری در ابتدا آستین خود را برای اجرای این طرح بالا زدند و زمان آغاز اجرای آن را از ۲۳ فروردین اعلام کردند که این موضوع با دستور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که رئیس ستاد کرونای کشور نیز محسوب می شود، لغو شد.

سعید نمکی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در همان ۲۳ فروردین یعنی نخستین روز اجرای طرح ترافیک جدید ضمن اعلام اینکه اجرای این طرح در شرایط کرونایی، لغو شد به این موضوع نیز اشاره کرد که در شرایطی که وسایل نقلیه عمومی کفاف رعایت فاصله گذاری را نمی‌دهد، یکی از مطمئن‌ترین وسیله‌ها استفاده از وسیله نقلیه شخصی است؛ باید مردم را ترغیب کنیم که فاصله گذاری هوشمند را اجرایی کرده و به سمت استفاده از وسیله نقلیه شخصی بروند.

اعضای مدیریت شهر تهران که تا پیش از ۲۳ فروردین قصد اجرای این طرح را داشتند، پس از این دستور وزیر بهداشت در کنار تقدیر و تشکر از چنین تصمیم سنجیده ای، خواستار رسیدگی به این موضوع شدند که چه کسانی قصد بازی با سلامت و جان مردم را داشتند.

سعید نمکی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در همان ۲۳ فروردین یعنی نخستین روز اجرای طرح ترافیک جدید ضمن اعلام اینکه اجرای این طرح در شرایط کرونایی، لغو شد به این موضوع نیز اشاره کرد که در شرایطی که وسایل نقلیه عمومی کفاف رعایت فاصله گذاری را نمی‌دهد، یکی از مطمئن‌ترین وسیله‌ها استفاده از وسیله نقلیه شخصی است؛ باید مردم را ترغیب کنیم که فاصله گذاری هوشمند را اجرایی کرده و به سمت استفاده از وسیله نقلیه شخصی بروند.

با لغو طرح ترافیک و ورود انبوه خودروهای شخصی در ساعات مختلف به خیابان های مرکزی تهران، شاخص های کیفیت هوای پایتخت را که تا پیش از آن سالم و حتی پاک بود، به سمت روزهای آلوده و آسمان غبار آلود برد.

سردار محمدرضا مهماندار رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی پایتخت ۳۰ فروردین از افزایش ۷۰ درصدی تردد در سطح شهر نسبت به چنین روزی در سال گذشته خبر داد و این موضوع را مطرح ساخت که ما ۲ گزینه پیش‌رو داشتیم؛ با توجه به حجم تردد شهروندان در سطح شهر یا باید می‌پذیرفتیم این حجم تردد وارد وسایل‌نقلیه عمومی مانند مترو و اتوبوس شود یا با ورود خودروهای شخصی به محدوده‌های مرکزی شهر، بخشی از فشار روی حمل و نقل عمومی را کم کنیم.

بار دیگر اجرای طرح ترافیک

بیش از ۲ هفته از این حرف و حدیث ها گذشت تا بار دیگر سید مناف هاشمی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از احتمال اجرای طرح ترافیکی با روش جدید و همچنین اجباری شدن ماسک برای مسافران مترو و اتوبوس از هفته آینده خبر داد.

هاشمی ۱۰ اردیبهشت یعنی ۱۸ روز پس از دستور وزیر بهداشت در جمع خبرنگاران اعلام کرد که هم اکنون در همه نقاط تهران به جز محدوده مرکزی به لحاظ ترافیک وضع مساعدی داریم، اما در محدوده مرکزی تهران به سبب حضور اصناف و کارکنان دولت مشکلاتی ایجاد شده است.

معاون شهردار اینگونه توضیح داد که روز گذشته طرحی را در وزارت کشور برای هماهنگی هر چه بیشتر ارائه کردیم که طرحی مشترک میان شهرداری تهران، شورای شهر و راهور است که بر اساس آن بنا داریم ساعت طرح ترافیک اصلاح شود، بطوریکه  ساعت اجرای طرح های ترافیکی  از ۸ تا ۱۶ در نظر گرفته شود که اگر کارکنان دولت قبل از ۸ صبح وارد محدوده شوند مشمول طرح نشده و چون قبل از ساعت ۱۶ هم خارج می‌شوند باز مشمول نخواهند شد.

این خبر و سخنان معاون شهردار تهران، سر و صداهای بسیاری در میان مردم و مسئولان اجرا کرد چه آنکه از یک سو نگرانی شیوع مجدد کرونا می رفت و از سوی دیگر با اجرای این طرح، هزینه های مردم برای تردد در سطح شهر در صورت استفاده از خودروی شخصی به منظور حفظ سلامتی افزایش می یافت.

پس از این خبر موضوع الزامی شدن استفاده از ماسک و دستکش در مترو و اتوبوس مطرح شد تا اگر شهروندان خواستار ورود به محدوده طرح ترافیک نبودند، بتوانند با خیالی آسوده از وسایط نقلیه عمومی استفاده کنند.

انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران به الزامی شدن استفاده از ماسک و دستکش برای استفاده از مترو و وسایل حمل و نقل عمومی اشاره کرد و گفت: بر اساس مصوبه ستاد ملی مباررزه با کرونا از روز شنبه ۱۳ اردیبهشت استفاده از ماسک و دستکش در ناوگان حمل و نقل عمومی اجباری است.

محسنی بندپی این موضوع را نیز اضافه کرد که یارانه‌ای برای تهیه و تامین ماسک در نظر گرفته شده و اجرای آن بر عهده وزارت صنعت معدن و تجارت قرار داده شده است تا این اقلام در ایستگاه‌های مشخص مترو با قیمت ۲ تا پنج هزار تومانی این ماسک‌ها در اختیار مردم قرار بگیرد.

انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران به الزامی شدن استفاده از ماسک و دستکش برای استفاده از مترو و وسایل حمل و نقل عمومی اشاره کرد و گفت: بر اساس مصوبه ستاد ملی مباررزه با کرونا از روز شنبه ۱۳ اردیبهشت استفاده از ماسک و دستکش در ناوگان حمل و نقل عمومی اجباری است.

وی خاطرنشان کرد: در صورت اجرای این طرح، موضوع ترافیک و استقبال مردم مورد بررسی قرار می گیرد و متناسب با استقبال شهروندان از این طرح، نسبت به استمرار شرایط کنونی ترافیک در تهران یا اصلاح آن تصمیم گیری می شود.

این صحبت ها این ظن را در ذهن مردم زنده می کرد که به زودی طرح ترافیک به سطح خیابان های پایتخت باز می گردد و باید با وجود جولان ویروس کرونا در جهان و خیابان های تهران دست به دامان وسایل نقلیه عمومی به ویژه مترو برای جابجایی شد.

ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که پیش از این خود نیز گرفتار ویروس کرونا شده بود در پاسخ به این نگرانی ها به خبرنگار ایرنا گفت: حمل ونقل عمومی جزو مکان‌های خطرناک برای انتقال کرونا است و استفاده از وسیله شخصی می‌تواند امن‌تر باشد، اما وقتی طرح ترافیک اجرا می‌شود، افرادی که از خودروی شخصی استفاده می‌کنند به سمت استفاده از حمل و نقل عمومی می‌روند.

حریرچی به سخنان خود افزود: از سوی دیگر برداشتن طرح ترافیک باعث افزایش حجم تردد و کمبود پارکینگ در سطح شهر شده است و در مورد دوران کرونایی نه وزارت بهداشت می‌تواند به تنهایی نظر بدهد و نه دستگاه‌هایی که به طور مستقیم در این زمینه مسئول هستند، در نتیجه در مورد طرح ترافیک باید با خرد جمعی تصمیم گیری شود.

در این میان سردار حسین رحیمی رئیس پلیس تهران بزرگ هم مخالفت خود با اجرای طرح ترافیک را اعلام کرد تا سردرگمی شهروندان در این زمینه دو چندان شود.

رحیمی اعلام کرد: مخالف استفاده از خودروی شخصی و کاهش استفاده از خطوط حمل و نقل عمومی در این شرایط کرونایی نیستیم اما توقع پلیس از شهروندان این است که تلاش کنند تا از سفرهای غیرضرور خودداری کنند.

وی ادامه داد: بررسی های ما نشان داد که صحیح نیست حتی در این بازه هم طرح ترافیک اجرا شود زیرا شرایط شیوع  ویروس کرونا در شهر تهران هنوز عادی نشده است و باید همه دقت‌نظرها را برای کنترل شیوع آن داشته باشیم.

اکنون آخرین خبرها اینگونه به گوش می رسد که مدیریت شهری تهران برای تصمیم گیری در خصوص اجرای این طرح ترافیک، منتظر نظر ستاد ملی مقابله با کروناست.

شهریار افندی زاده مشاور عالی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درهمین زمینه با بیان اینکه فقط ۴۰ درصد سفرها در محدوده طرح ترافیک و محدوده کنترل آلودگی هوا، سفرهای ضروری کاری و آموزشی است به این موضوع نیز اشاره کرد که وقتی مدارس و دانشگاه ها تعطیل هستند این میزان تردد باید کاهش داشته باشد که در واقع این گونه نیست.

افندی زاده با اشاره به اینکه پیشنهاد اجرای طرح ترافیک در کمیته امنیتی و اجتماعی وزارت کشور و ستاد مقابله با کرونا در استان تهران مطرح شده است گفت: مقرر شد این طرح در «ستاد ملی مقابله با کرونا» مطرح و در خصوص آن تصمیم‌گیری شود، لذا اجرا و عدم اجرای طرح ترافیک و طرح محدوده ی کنترل آلودگی هوا منوط به تصمیم ستاد مذکور است.

اکنون شهروندان تهران با تمام این فراز و نشیب ها برای رسیدن به تصمیم نهایی به منظور تردد ایمن در سطح شهر، باید منتظر نظر ستاد ملی کرونا باشند چه آنکه می دانند تا ظهر ۱۶ اردیبهشت ویروس کرونا ۹۹ هزا رو ۹۷۰ نفر را گرفتار کرده و جان ۶ هزا رو ۳۴۰ نفر را گرفته است اگرچه از تعداد مبتلایان تا کنون ۸۰ هزار و ۴۷۵ نفر بهبود یافته اند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.