به گزارش ایرنا، شهرستان ۳۰۰ هزار نفری ورامین که در گذشته از آن به عنوان وارنای کهن یاد می شد، یکی از قدیمی ترین مناطق استان تهران است که بر اساس آثار کشف شده در آن، قدمت زندگی در این منطقه به بیش از ۷ هزار سال می رسد.


مسجد جامع ورامین


مسجد جامع ورامین از شاهکارهای قرن هشتم هجری قمری است که هنر کاشیکاری، گچبری، آجرکاری و خوشنویسی خطوط بنایی آن، چنان باهم ترکیب شده که درکمتر بنای تاریخی به چشم می خورد.


احداث بنای مسجد توسط معمار علی قزوینی در زمان سلطان محمد خدابنده آغاز شد و در زمان ابوسعید به پایان رسید.


بکارگیری آجر برای نوشتن آیات قرآنی و آجرچینی در پیشانی ایوان جنوبی مسجد که به طرز شگفت آور یادآور نام امام علی (ع) است، راز و رمز شیعه را در جای جای مسجد نشان می دهد.


محراب گچبری شده این مسجد، خود شاهکاری دیدنی است که کمتر نظیرش دیده شده است.


این بنا در سال ‎ ۱۳۱۰خورشیدی در شمار فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.


این بنای تاریخی در خیابان شهید بهشتی ورامین واقع شده است.


برج آرامگاهی علاءالدوله


در فاصله ۲۰۰ متری مسجد جامع و در حاشیه جنوب شرقی میدان امام ورامین، برج آرامگاهی علاءالدوله واقع شده، برجی آجری و قدیمی که در کنار مصلای صاحب الزمان(عج) خودنمایی می کند.


در برخی کتب تاریخی، این برج به نام علاء الدین نامیده شده است و چنانچه از کتب انساب بر می آید، نسبت علاء الدین به امام سجاد (ع) می رسد.


این برج که به سده هفتم متعلق است، با ‎ ۱۲متر ارتفاع و پنج مترارتفاع سقف مخروطی، از نظر زاویه بندی، ترکیب آجر، کاشیکاری و خطوط کوفی بسیارچشم نواز است.


برج آرامگاهی علاء الدوله از دو بخش تشکیل شده که بخش اول دارای بدنه مدوّری با ارتفاع ۱۲ متر که بخش اصلی بنا را تشکیل می دهد و قسمت دوم شامل گنبد مخروط شکل بزرگی به ارتفاء ۵ متر است که بر روی قسمت اول قرار دارد .


سبک ساختمان برج حد وسط بین معماری مغول و دوره آق قوینلوها و قراقیونلوها می باشد .


امامزاده یحیی(ع) از وراتا موزه آرمیتاژ لنینگراد


یکی دیگر از آثار تاریخی و منحصر به فرد ورامین که شهرت آن از مرزهای داخلی کشور گذشته، بقعه متبرک امامزاده یحیی است که در کنار روستای کهنه گل، نزدیکی میدان رازی ورامین واقع شده است.


سیاحان بازدیدکننده از این مقبره که در سال ۷۰۷ هجری قمری احداث شده، همگی از کاشی های شفاف و زیبای آن در سفرنامه های خود تعریف و تمجید کرده اند، اما اکنون متاسفانه بسیاری از این کاشی ها به سرقت رفته است.


هسته اصلی بنای بقعه متشکل از یک طرح هشت ضلعی از داخل و چهار ضلعی از بیرون با یک ورودی از جانب شمال است.


داخل بقعه بر خلاف منظر ساده و بی پیرایه بیرون آن، دارای محراب کاشی و ازاره های کاشی ستاره ای شکل بوده که با کاشی های نیلی رنگ جلادار تزیین شده است، استاد سازنده ی این کاشی 'علی بن محمد بن ابی طاهر' و تاریخ آن ‎ ۶۶۳هجری است.


در بالای ازاره کتیبه ای گچبری به خط ثلث برجسته حاوی کلام خدا و رسول اکرم (ص) در زمینه ی گل و بوته جلب نظر می کند که گرداگرد حرم دور می زند و تاریخ محرم سال ‎ ۷۰۷هجری و بانی بنا 'ابومحمد زید ' یاد شده است.


اثر نفیس و کم نظیر دیگراین امامزاده سنگ قبر محراب گونه کاشی آن است که امضای دو استاد کاشی ساز کاشانی را با خود داشته که تاریخ سال آن ‎۷۰۵ قمری است و در حال حاضر در موزه آرمیتاژ لنینگراد نگهداری می شود.


امام زاده شاهزاده محمد


در جنوب شهر ورامین و در حاشیه روستای ایجدان، بنای تاریخی و منحصر به فرد امامزاده شاهزاده محمد واقع شده که این بنای تاریخی و مهم زیارتگاه معروفی است که بقعه آن از آجر و کاشی در زمان سلطنت ناصرالدین شاه و به فرمان امین السلطان بنا شده است که مردم ورامین معجراتی به این امامزاده نسبت می دهند.


این امامزاده در زمان قاجار در تمام منطقه تهران معروف بوده و تعداد زائران آن را در سال بالغ بر ۱۰ هزار نفر و قربانی های نذری را تا ۲ هزار رأس گوسفند ذکر کرده اند.


آب انبار قلعه بلند


آب انبار قدیمی روستای قلعه بلند از توابع بخش جوادآباد ورامین ، یکی از مهترین آثار به جای مانده از اواخر دوران قاجاریه است که در تأمین آب اهالی این روستا که در آن زمان از رونق بسیاری برخوردار بود ، نقش به سزایی ایفا می کرد.


روستای قلعه بلند که از آن به عنوان ابردژ یاد می شود، در حاشیه راه آهن سراسری تهران – مشهد و محور قم گرمسار در ۲۰ کیلومتری شرق ورامین واقع شده است.


این بنای مهم تاریخی طی سال های گذشته با اعتبارات تخصیص یافته از سوی میراث فرهنگی استان تهران ، مرمت و بازسازی شد و با فراهم شدن شرایط و زیرساخت ها ، پیشنهاد ثبت آن در آثار ملی به سازمان میراث فرهنگی ارائه و هم اکنون در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.


ورامین در ۳۵ کیلومتری جنوب‌شرق تهران واقع شده است.

۲۹ فروردین، روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی نام‌گذاری شده است.
 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.