«احمد مسجد جامعی» روز یکشنبه در دویست و ششمین جلسه شورای شهر تهران در باره بیماری کرونا و شیوع آن در پایتخت اظهار داشت: به غیر از جامعه پزشکی و کادر درمان نیروهای دیگری در خط مقدم مقابله با کرونا قرار دارند.

وی افزود: رانندگان حمل و نقل عمومی، کارکنان مترو، پاکبانان، نیروهای فضای سبز، آتش‌نشانان، کارکنان حوزه پسماند و فروشگاه‌های شهروند که فعالیت‌شان کمتر در جامعه دیده می‌شود، در خط مقدم هستند.

مسجد جامعی گفت: این افراد باید حمایت شوند و باید مشخص شود که چه کسی هزینه سفر در این زمینه را می‌پردازد؟  

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: روز گذشته از اعضای شورا تست کرونا گرفتند ولی به نظرم باید از همه پرسنل و نیروهایی که به آن اشاره کردم تست گرفته شود.

وی گفت: در حال حاضر با شرایطی مواجه هستیم که به دلیل فوت یک شهروند برای خاکسپاری حداقل افراد حضور می‌یابند و حتی خانواده با فاصله چند متری کنار هم قرار می‌گیرند ولی در این شرایط نیروهای ما در بهشت زهرا پیکر جانباختگان را دفن می‌کنند.

وی گفت: کادر درمان گذشته از نیک نامی آنها پاداش مناسبی را به دلیل فعالیت‌شان دریافت می‌کنند که البته این میزان تقدیمی اندک است ولی همین پاداش و حمایت از نیروهای شهرداری انجام نمی‌شود.

وی تاکید کرد که باید تجلیل شایسته از کارکنان داشته باشیم.

این عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: بیش از ۴ راننده اتوبوس و تاکسی به دلیل کرونا جان خود را از دست داده‌اند وتعدادی نیز نتیجه تست‌شان مثبت شده است که جا دارد امکانات لازم برای حمایت از این افراد و خانواده جانباختگان انجام شود تا نگرانی آنها حداقل در حوزه اقتصادی کاهش یابد.  


تقدیر از شهروندان برای ماندن در خانه 
«محمود میرلوحی» عضو شورای شهر تهران  با اشاره به اخبار شیوع کرونا در نوروز امسال و اتفاقاتی که در آمریکا، فرانسه، کانادا، اسپانیا و ایتالیا رخ داده است، گفت: شیوع این بیماری در این کشورها نشان داد ملت ایران چه کار بزرگی را پشت سر گذاشت.
وی افزود: مردم به پیام نوروز که پیام عاطفه، پیام نو شدن و پیام وحدت و صفا و صمیمیت است، توجه کردند و با نشستن در منازل و بیرون نرفتن در روز طبیعت، وظیفه خود را انجام دادند و ما نیز باید از این اقدام ارزشمند تجلیل کنیم.

میرلوحی با بیان اینکه با وجود تحریم ها مردم در خرید کردن وسایل ضروری مراعات کردند و شاهد کمبود کالاها در کشور نبودیم تاکید کرد باید قدردان مردم ایران باشیم که با فداکاری این شرایط را تحمل می کنند.

وی با بیان اینکه امروز کرونا مشکل جهانی است گفت: واکنش به کرونا نیز باید مسئله ملی و جهانی باشد و همه باید اهمیت سلامت همسایگان را به رسمیت بشناسند و همه باید با هم در برابر این مشکل ایستادگی کنیم و لذا از همه سازمان های بین المللی می خواهم که به ترامپ فشار بیاورند تا تحریم های ناعادلانه علیه ایران شکسته شود.

عضو شورای شهر تهران افزود: سلامت فراتر از یک مسئله شخصی و خصوصی است و ما نیاز به انسانهای سالم و نهادهای دموکراتیک برای حفظ حیات انسان و بشر و طبیعت داریم.

میرلوحی ضمن تشکر به مدیران شهری که در ایام شیوع کرونا دوشادوش بزرگان عرصه بهداشت و درمان کشور برای حفظ سلامت جامعه مبارزه کردند، گفت: امیدوارم این مسیر ادامه پیدا کند.

وی با بیان اینکه نگرانی دیروز با ترافیک ایجاد شده تشدید شد و پیام نگران کننده ای به جامعه داد، افزود:  ما امیدواریم که مادامی که این تهدید همچنان وجود دارد و کشورهای دنیا با آن درگیر هستند، مردم ما در منازل بمانند تا افرادی که کار کردن آنها ضرورت دارد بتوانند به وظیفه خود عمل کنند.

وی افزود: حدود یک میلیون نفر در تهران در بخش درمان، بخش پسماند، باید فعالیت کنند تا بتوانند خدمات خود را به مردم ارائه کنند و حضور افرادی که خدماتشان در این ایام برای حفظ سلامت شهر اهمیت دارد مجوزی برای حضور سایر اقشار جامعه نیست.

کمیته تخصیص جلسات خود را برگزار کند 

«حجت نظری» عضو دیگر شورای تهران هم گفت: تذکر من در خصوص عدم اجرای بند الف، تبصره دوم بودجه سال۹۸ و ماده ۳۹ مصوبه برنامه پنج ساله سوم شهرداری تهران در مورد برگزاری جلسات کمیته تخصیص است که متاسفانه اجرا نمی‌شود.

وی عنوان کرد: یکی از اهداف اصلی نگارش برنامه سوم توسعه شهر تهران، منضبط کردن عملکرد مالی شهرداری و جلوگیری از وقوع انحرافاتی در بودجه بود که برای سالیان طولانی به عنوان رویه‌ای ثابت شناخته می‌شد.  

وی ادامه داد که ماده ۳۹ برنامه به عنوان یکی از راهکارهای پیش بینی شده شورای شهر، شهردار تهران را موظوف به تشکیل «کمیته تخصیص» کرده است.  

نظری ادامه داد که با توجه به اینکه اعتراض هیات تطبیق مصوبات به برنامه پس از موعد قانونی بوده، بنابراین تمام مواد این مصوبه لازم الاجرا هستند و شهردار محترم باید مطابق ماده مذکور از حداقل دو عضو شورا یعنی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و رئیس کمیسیون تخصصی مربوط(حسب موضوع) برای حضور دعوت به عمل می‌آورد.

وی گفت: این در حالی است که تاکنون دعوتی از روسای کمیسیون‌های تخصصی به عمل نیامده است.

نظری تاکید کرد: همچنین بند الف تبصره دوم بودجه ۱۳۹۸، شهرداری تهران را ملزم کرده است که گزارش جلسات کمیته تخصیص، شامل تخصیص اعتبار بر مبنای پیش بینی تحقق منابع عمومی و اختصاصی و الویت بندی مصارف را به صورت ماهیانه به شورای اسلامی شهر تهران ارائه کند. اما در اجرای این بند نیز هنوز اقدامی از جانب شهرداری صورت نگرفته است.

وی گفت: با این توضیحات به شهردار تهران تذکر می‌دهم، در راستای اجرای ماده ۳۹ برنامه سوم توسعه شهر تهران و بند الف تبصره دوم بودجه سال ۱۳۹۸، سریعاً ضمن دعوت از اعضای شورا در کمیته تخصیص، ارائه گزارش‌های این کمیته از ابتدای سال ۱۳۹۸ تا امروز را صادر کند و در ارسال گزاش‌های بعدی تعللی صورت نگیرد.


شهروندان گرفتار در تحریم و کرونا را سرزنش نکنید

«الهام فخاری» عضو دیگر شورای شهر تهران در تذکری نسبت به سرزنش مردم توسط مسئولین هشدار داد و گفت:مردم را سرزنش نکنید، بسیاری از مسائل ناشی از شرایط مدیریتی کشور، از  تحریم تا تعارض های تصمیم گیری است.  

وی گفت: مردم تعارض های رفتاری و تناقض های تصمیم های مدیران را با بزرگواری و شکیبایی با شوخی و طنز و گفتگو از سر می گذراند.

 فخاری در ادامه با تذکر به مدیریت بحران کشور خواستار ایفای نقش موثر و مشخص شوراها در ستاد مدیریت بحران شد.

 وی افزود: شوراها در تمامی سطوح معتمد مردم هستند و این ظرفیت و سرمایه هم اکنون فعال است و نباید بیش از این نادیده گرفته شود.

 عضو شورای شهر تهران همچنین به شهردار تهران در خصوص پیگیری و مطالبه سهم شهرداری از بودجه های ملی و استانی تخصیص داده شده برای مقابله با کرونا تذکر داد.  

فخاری افزود: حضور شهردار تهران در دولت و ستاد ملی مبارزه با کرونا حضور موثرتری برای جذب منابع و جبران هزینه ها و تامین نیازهای مدیریت شهری است.

عضو شورای تهران تاکید کرد : با توجه به حضور شهردار محترم تهران در جلسات ستاد ملی مبارزه با کرونا و تفویض اختیار صرف  منابع در اختیار استانداران و فرمانداران در اجرای ماده ۷۸ قانون محاسبات کشور مصوب ۱۳۶۶ و همچنین بند ۱۱ پنجمین جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا به مصارف مربوط به پیشگیری و درمان بیماری کرونا به ویژه در استان تهران، فرصت مغتنمی برای مطالبه سهم شهرداری تهران از منایع مذکور فراهم آمده است.  

وی ادامه داد: از آنجا که مصوبات این شورا در حکم مصوبات شورای عالی امنیت ملی بوده و از اعتبار قانونی برخوردار است بدین وسیله متذکر می شوم سهم شهرداری پایتخت از این منابع به منظور اقدامات ذیل از طریق طرح موضوع در ستاد تعیین و تخصیص یابد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.