محمد میثم منصوری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: قانون مداری باید به واسطه ارائه بسته های پیشنهادی با قابلیت اجرائی شدن در کوتاه مدت و در چارچوب قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد.

وی ادامه داد: هماهنگی بین دستگاهی (قوه قضائیه و ضابطان قضایی)  در راستای ورود زود هنگام،  بدون بوروکراسی و تشریفات وقت گیر اداری در زمینه برخورد با متخلفان و محتکران اقلام غذایی، بهداشتی و درمانی باید انجام شود.

منصوری، تهیه و تدوین بیانیه در زمینه همکاری همه جانبه جامعه حقوقی با قوه قضائیه در زمینه ریشه کنی بیماری کرونا را از دیگر اقدامات مورد نظر در این راستا عنوان کرد.

وی تصریح کرد: مجازات های فضای سایبری برای جلوگیری از شایعه پراکنی و جلوگیری از ایجاد فضای رعب و وحشت در جامعه باید افزایش یابد تا افراد سودجو با تزریق اطلاعات نادرست آرامش مردم را برهم نزنند.

منصوری با بیان اینکه باید قوانین سخت گیرانه ای در زمینه ورود اتباع بیگانه به کشور در قالب گروه های امدادی در نظر گرفته شود،  گفت: عدم ارائه راه کار و تمهیدات خاص برای اجماع جامعه جهانی و تحریم های ظالمانه آمریکا در شرایط فعلی باعث روند افزایش این ویروس در بین مردم و مانع از قطع این اپیدمی شده است.

این حقوقدان گفت: رعایت حقوق شهروندی به صورت عام و خاص از مهمترین مواردی است که در قطع زنجیره اپیدمی و انتشار این ویروس،  نقش بسزایی ایفا دارد.

منصوری اضافه کرد: نگاه جامعه، خانواده یا شهروند خانواده باعث می شود بیماری یک شهروند،  بیماری شخص من در نظر گرفته شود و همین حس زیبای نوع دوستی یکی از مهمترین ارکان اصلی قطع این زنجیره است.  

وی تصریح کرد: با پرهیز از رفتارهای کودکانه، احساسی،  جلوگیری از احتکار خانگی (خرید بیش از نیاز خانواده)،  توجیه خانواده و نزدیکان در راستای  باور پذیری و گذرا بودن این اپیدمی خطرناک به شرط همکاری همه جانبه جامعه می توان ویروس کرونا را شکست داد.

راهکارهایی برای مقابله با کرونا

این پژوهشگر حقوق گفت: نقش پررنگ رسانه ملی در ایجاد همبستگی و نشاط خانوادگی با تولید و حتی باز پخش برنامه های مورد استقبال جامعه،  ارائه بسته های حمایتی دولت به اقشار آسیب پذیر جامعه و حمایت دولتی شرکت های دانش بنیان در زمینه حضور تمام و کمال خود در این بحران (با کسر مالیات و پایین آوردن تعرفه های گمرکی واردات برای مقابله با کرونا راهگشاست.

منصوری افزود: باید از نشر اطلاعات گوناگون توسط مدیران مسئول در خصوص ویروس کرونا که باعث برهم خوردن تعادل روانی اجتماع شده و باور پذیری مردم را از حاکمیت کاهش می دهد، جلوگیری کرد.

وی تخصیص بودجه خاص برای امر بهداشت و درمان،  بالا بردن انگیزه کادر درمانی (پزشک، پرستاران، کادر درمان) با حمایت های مادی و معنوی در قالب مساعدت های مالی (پرداخت وام مسکن، وام ضروری کم بهره و اولویت استخدام قطعی و رسمی کادر درمان را از دیگر راهکارهای مبارزه با کرونا برشمرد.

این پژوهشگر حقوق گفت: تعامل و تبادل اطلاعات با نخبگان علمی سراسر دنیا برای استفاده از تجربیات آنها در جلوگیری از انتشار و گسترش ویروس کرونا با نظارت مستقیم نیروهای امنیتی و اطلاعاتی صورت گیرد.

منصوری ادامه داد: قطعاً مطالب یاد شده به اشکال و انحاءگوناگون توسط خادمان ملت شریف ایران اسلامی به نحو احسن در حال اجرا است و ذکر این مطالب دلیلی بر کم کاری هیچ نهاد و ارگانی نیست.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد: تاکنون ۵۵ هزار و ۷۴۳ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۱۵۸ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، جان باختگان کرونا در کشور به سه هزارو ٤٥٢ به نفر رسیده است.

دکتر کیانوش جهانپور روز شنبه درباره آخرین وضعیت ابتلای قطعی به کرونا در کشور و فوت ناشی از آن گفت: از ظهر دیروز تا امروز ۱۶ فروردین سالجاری براساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزارو ٥٦٠ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شدند.

وی ادامه داد: مجموع بیماران شناسایی شده بر اثر این بیماری به ۵۵هزار و ۷۴۳ مورد رسید.

جهانپور گفت: خوشبختانه تاکنون ۱۹ هزار و ۷۳۶ نفر از بیماران بهبود یافته و ترخیص شده‌اند. متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۵۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند.

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا وزارت بهداشت ادامه داد: مجموع درگذشتگان بر اثر این بیماری در کشور به سه هزارو ٤٥٠ نفر رسید.

دکتر جهانپور تصریح کرد: چهارهزارو ١٠٣ نفر از بیماران در وضعیت شدید این بیماری قرار دارند.

وی ادامه داد: مردم برای خوداظهاری غربالگری ویروس کرونا به سامانه salamat.gov.ir مراجعه کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.