سیدمالک حسینی شامگاه جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: چنین وضعیتی را با توجه به تداوم عدم پذیرش جدید در مراکز ماده ۱۶ و آزاد کردن برخی از افرادی که پیش از این در این مراکز پذیرش شده بودند، مرخصی دادن به تعدادی از زندانیان که بخشی از آنان معمولا از طرف خانواده پذیرش ندارند یا بی‌خانمان هستند،  پیش‌بینی می‌کردیم.

وی افزود: براین اساس پیگیری‌هایی کردیم که به جای تعطیلی مراکز ماده ۱۶، اقدامات لازم برای بالابردن وضعیت بهداشتی آنها انجام بدهند، همان طور که ما گرمخانه‌ها را تعطیل نکرده و اقدامات بهداشتی و مراقبتی را ارتقا دادیم و خوشبختانه تاکنون هیچ مورد ابتلا به بیماری کرونا نداشتیم.

حسینی با اشاره به اینکه آمار دقیقی از معتادان که در بیرون از مراکز ماده ۱۶ هستند، وجود ندارد، خاطرنشان کرد: بر طبق سخنان رئیس پلیس مواد مخدر تهران، هفت هزار نفر از معتادان متجاهر از مراکز ماده ۱۶ ترخیص شدند و حدود پنج هزار نفر هم قرار بوده در طرح نوروزی جمع‌آوری شوند که حدود ۱۲ هزار نفر مجموع این افراد است و آمار دقیقی نداریم که چند درصد از زندانیان چنین وضعیتی را دارند.

وی بیان کرد: برخی از افراد مراکز ماده ۱۶ پس از تعطیلی مراکز، نزد خانواده‌های خود می‌روند و بخش عمده‌ای از آنان که مصرف‌کننده حرفه‌ای مواد مخدر هستند دوباره به پاتوق‌های قدیمی خود همچون شوش، خلازیر و سه راه افسریه بازگشتند.

سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به اینکه مذاکراتی برای ساماندهی وضعیت معتادان با نیروی انتظامی داشتیم، اظهارداشت: آنان نیز دغدغه دارند، فردی در این وضعیت پیش آمده قصور نداشته، براساس توصیه‌های وزارت بهداشت در زمان شیوع کرونا برای جلوگیری از انتقال این بیماری میان معتادان در مراکز ماده ۱۶ تصمیم گرفته شد این مراکز پذیرش جدید نداشته باشند و حتی بعدها افرادی که پذیرش شده بودند نیز آزاد شدند.

حسینی پیشنهاد داد: با توجه به شرایط پیش آمده ستاد کرونا و مراجع ذی‌صلاح در این تصمیم تجدید نظر بکنند و ضمن ارتقای سطح مراقبتی و بهداشتی مراکز ماده ۱۶، اجازه بدهند، دوباره جذب در این مراکز صورت بگیرد و نیروی انتظامی نیز کار خودش را انجام بدهند و اگر طبق پیش‌بینی‌ها تا دو ماه آینده درگیر کرونا باشیم، وضعیت پیش آمده برای مردم خطراتش خیلی بیشتر از این بیماری می‌تواند باشد.

افزایش ۴۹ درصدی در گرمخانه‌ها

وی با اشاره به اینکه آمار پذیرش در گرمخانه‌های تهران در ۱۵ روز نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۹ درصد افزایش داشته، گفت: بخشی از این افزایش مربوط به شرایط شیوع کرونا، افرادی که پیش از این در مراکز ماده ۱۶ بودند و یا زندانیان بی‌خانمان است.

سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با بیان اینکه گرمخانه‌ها به صورت کف ۴هزار نفر ظرفیت پذیرش دارد، افزود: در حال حاضر ۲هزار و ۴۰۰ تفر در گرمخانه‌ها پذیرش می‌شوند، در صورتی که پیش‌بینی ما برای فرودین ماه، حدود یکهزار و ۴۰۰ تفر بود حتی در پیک زمستان، ۲ هزار و ۲۰۰نفر پذیرش داشتیم.

حسینی بیان کرد: با توجه به وضعیت شیوع کرونا، سعی می‌کنیم ضمن آموزش مسائل ایمنی و بهداشتی و ارائه ماسک و بسته‌های بهداشتی به مددجویان و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، افراد به صورت فشرده در گرمخانه‌ها پذیرش نشوند، هر چند در مراکزی که پذیرش بیش از ظرفیت تخت‌هاست، چالش‌هایی پیدا می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه حدود ۴۰ نفر در گرمخانه‌ها مشکوک به کرونا شناسایی شدند، افزود: این افراد از طریق اورژانس به مراکز درمانی منتقل شدند اما هیچ مورد مثبت ابتلا به کرونا اعلام نشد و موارد مشکوک علایمی مانند سرماخوردگی و تب بالا داشتند که تحت درمان قرار گرفتند، اگر مددجویان مبتلا به سرماخوردگی شدید باشد، در اتاق‌های ایزوله گرمخانه‌ها نگهداری می‌شوند و پس از بهبودی به اتاق‌های اصلی بازگردانده می‌شوند.

سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران بیان کرد: طی مذاکره با ستاد مبارزه با مواد مخدر، قرار بود مراکز بهاران با ظرفیت ۲هزار نفر را بازسازی و دوباره فعال کنیم و در شرایط فعلی در صورت تامین اعتبار از سوی دولت می‌توانیم این مراکز را برای نگهداری از افراد بی‌خانمان و معتادان آزادشده از مراکز ماده ۱۶ اختصاص دهیم.

حسینی گفت: گشت‌های فوریت‌های اجتماعی در روزهای اخیر افزایش پیدا کرده و به صورت دوره‌ای و یا از طریق تماس‌های مردمی با سامانه ۱۳۷ در مناطق اعلام شده و به خصوص در مناطق پرخطر، حضور پیدا می‌کنند، اگر موردی باشد و افراد خودشان تمایل داشته باشند، گشت‌ها، آنان را به گرمخانه‌ها منتقل می‌کنند.

وی افزود: متاسفانه بسیاری از معتادان مصرف‌کننده حرفه‌ای مواد مخدر هستند و برای حضور در گرمخانه‌ها مقاومت می‌کنند و با چالش‌هایی در این زمینه مواجهیم، نگران همکارانمان هستیم که با وجود کار دشوار، تنها و در معرض خطر هستند، ما تنها افرادی را می‌توانیم پذیرش کنیم که داوطلبانه درخواست داشته باشند، به اجبار نمی‌توانیم آنان در مراکز پذیرش کنیم.

سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران اظهارداشت: تاکنون بودجه‌ای از سوی دولت و سازمانی برای پیشگیری و مراقبت از کرونا به شهرداری اختصاص داده نشده است.

توزیع روزانه ۲۰۰ پرس غذای گرم در گودهای زباله گردی

حسینی با اشاره به اینکه روزانه ۲۰۰ تا ۲۵۰ پرس غذای گرم و بسته‌های بهداشتی، به کودکان کار در گودهای زباله‌گردی توزیع می‌شود، گفت: این طرح از ۲۲ اسفند۹۸ با همکاری انجمن‌های مردم نهاد و تامین مالی شهرداری آغاز شده و تاکنون بیش از ۵هزار غذا و بسته بهداشتی در این مناطق توزیع شده است.

سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران افزود: کمک و رسیدگی به وضعیت کودکان کار جزء وظایف شهرداری نیست و تنها براساس مسئولیت اجتماعی این کار را انجام می‌دهیم و تاکنون هیچ کمک و اعتباری از هیچ نهادی دریافت نکرده‌ایم.

به گزارش ایرنا، در چند روز گذشته انتشار تصاویر و فیلم‌هایی از حضور معتادان در شرایط شیوع کرونا و تاکید بر حضور شهروندان در خانه برای مبارزه و جلوگیری از انتقال این بیماری در فضای مجازی منتشر شده و واکنش‌هایی را از سوی مسئولان و فعالان اجتماعی در پی داشته است.

بیماری کرونا که از روزهای پایانی بهمن ماه کشور را درگیر کرده براساس اعلام روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تاکنون ۵۳ هزار و۱۸۳ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و ۳هزار و ۲۹۴ نفر به علت ابتلا به این ویروس فوت کرده و ۱۷ هزار و ۹۳۵ نفر نیز بهبود یافته‌اند.
کودکان کار، زباله گرد و افراد آسیب دیده بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.