به گزارش ایرنا، روستائیان مهمان نواز امسال به دلیل خطر شیوع بیماری کرونا، عذر مهمانان را خواستند و انتظار دارند که شهرنشینان به خواسته آنها احترام بگذارند.

ویروس کرونا از ابتدای امسال تمام رسم و رسوم ایرانی را نشانه گرفته است و با توجه به انتقال سریع بیماری امسال سیزده شهروندان در کنار سبزه و آب روان روستاهای زیبای شهرستان پردیس به در نمی شود.

 شیوع بی هنگام کووید ۱۹ از چند ماه گذشته، نسخه دوری و دوستی را برای همه ایرانیان مهمان نواز پیچیده و آنها دیگر از ترس ابتلا و از سراجبار در روز طبیعت پذیرای مهمان نیستند.

قرنطینه، غربالگری اجتماعی، برگرداندن مسافران از ورودی شهرها و روستاها، تعطیلی اصناف غیرضروری و بستن مغازه‌ها و سایر اقدامات پیشگیرانه همه و همه یک معنا دارند؛ محافظت از جان شهروندانی که مراقبت خود نیستند و با بی‌توجهی خود سلامت سایرین را هم در معرض خطر قرار می‌دهند.

روستائیان بیش از شهرنشینان به آداب و رسوم قدیمی پای بندند و ترک موقت دید و بازدید نوروزی و سایر آداب و رسوم زیبای نوروزی برای قدیمی های روستا سخت تر است.

برخی ازروستائیان با اجرای طرح فاصله اجتماعی مخالفند آنها دوست دارند مانند ایام گذشته به راحتی در روستا رفت وآمدکنند ازهوای بهاری لذت ببرند، بزرگترها سرآمدن عمر را دست خدا دانسته و دوری کردن از همدیگر را در سال نو بدشگون می‌دانند.

دوری و دوستی را فقط برای کسانی‌که از هم دلخوری دارند مجاز می‌دانند و دوست دارند در سال نو به سبک و سیاق ایام قدیم عید دیدنی بروند و گل بگویند و گل بشنوند.

حاج علی ۷۵ سال دارد و ساکن روستای زیبای کردنبرد در نزدیکی شهر بومهن است و از دوری فرزندان و نوه‌های خود گلایه دارد و می‌گوید: به خاطر این ویروس از فرزندانم دور شدم هر سال این موقع حیاط پر از صدای بازی و شادی بچه‌ها و قیل و قال بزرگترها بود اما امسال چشمم به در خشک شد و کسی نیامد، دلخور است و تلفن را جایگزین مناسبی برای دید و بازدید نمی‌داند.

فاطمه به خبرنگار ایرنا می گوید: برخی از فامیل‌ها از دو روز گذشته تماس گرفتند و برای آمدن به روستا در روز طبیعت برنامه‌ریزی کردند، آنها بیماری کرونا را جدی نگرفتند و برای ما هم سخت است که به آنها بگوییم که به خانه ما نیایند.

اصغر کلامی هم مانند دیگر روستائیان نگران سلامت خانواده و سایر روستائیان در روز طبیعت است و می گوید: هر سال مهمانان قدم بر چشم ما می گذاشتند اما امسال شرمنده همه آنها هستیم و نمی توانیم روز طبیعت میزبان آنها باشیم این ویروس با هیچ کس شوخی ندارد.

کریمی باغدار است از طرح محدودیت‌ تردد افراد غیر بومی در ورودی روستا استقبال می کند و می گوید:  این محدودیت ها در راستای کاهش تردد و کنترل راه‌های انتقال ویروس اعمال می شود، شاید ایراداتی به این طرح وارد باشد اما در شرایط موجود ما موظف به رعایت قوانین مطرح شده از سوی مسولین روستا هستیم تا به شکستن زنجیره انتقال بیماری کرونا کمک کنیم.

برخی از دهیاران و اعضای شورای اسلامی روستا در شهرستان پردیس در اقدامی هوشمندانه برای پاک ماندن روستا از ویروس کرونا طی هفته های گذشته، افراد غیربومی را به روستا راه نمی‌دهند.

آنها برای غربالگری روستائیان از پلیس محله کمک گرفتندتا با تب سنجی مانع از ورود افراد بیمار به روستا بشوند.

طرح پلیس محله راهی برای پیشگیری از شیوع کرونا

بخشدار بومهن روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: پلیس محله در ورودی دو روستای طاهر آباد و گلخندان به همت دهیاران و اعضای شورای اسلامی روستا مستقر شده است.

رضا خدادادی با بیان اینکه چند روستای دیگر در امتداد جاده روستای گلخندان قرار گرفتند، اظهار داشت: روستاهای  کردنبرد، زردستان و چند آبادی دیگر در امتداد گلخندان هستند و پلیس محله مستقر در روستای گلخندان مانع از ورود افراد غیر بومی و بیمار به روستاهای یاد شده است.

  وی با اشاره به بازگرداندن بیش از ۱۰۰ خودرو از ورودی روستای گلخندان طی روزهای گذشته اظهار داشت: افراد غیر بومی برای گذران اوقات فراغت بدون توجه به همه گیری بیماری کرونا به روستا تردد داشتند، بیش از ۱۰۰ خودرو طی روزهای گذشته توسط پلیس محله مستقر در ورودی روستا برگردانده شدند.

بخشدار بومهن با اشاره به کمبود امکانات بهداشتی و مراقبتی در سطح شهرستان اظهار داشت: شیوع بیماری در روستا مشکلات زیادی را ایجاد می‌کند و سخت گیری‌های اعمال شده در راستای پیشگیری از شیوع بیماری در روستاها برای افراد بی توجه است.

خدادادی با اشاره به سکونت موقت خوش نشینان در روستاهای شهرستان، خاطر نشان کرد: در ایام تعطیلات به خوش نشینان تذکر داده شده تا در محدوده ویلای خود تردد داشته باشند.

دهیار روستای طاهرآباد به خبرنگار ایرنا گفت: طرح پلیس محله با هدف کنترل تردد خودروها و جلوگیری از ورود افراد غیر بومی به روستا از ۲۸ اسفند ماه سال گذشته در روستا اجرایی شده است.

آرش ابراهیمی ضمن تقدیر از مساعدت بخشداری و کلانتری بومهن اظهار داشت: تامین امینت اجتماعی روستائیان و آرامش بخشی به آنها در زمان هراس از شیوع بیماری کووید ۱۹ با اجرای طرح پلیس محله در ورودی روستا محقق شده است.

وی با اشاره به تخریب پل ارتباطی روستا به دلیل ساخت غیراستاندارد توسط امور آب، خاطر نشان کرد: در حال حاضر ارتباط روستا با مرکز دهستان گلخندان قطع شده، خروج از روستا بلامانع است اما ورود به روستا کنترل می‌شود.

دهیار روستای طاهرآباد گفت: در حدود ۱۰۰ خانواده ساکن دائمی روستا هستند و به همین تعداد خوش‌نشین اسکان موقت در روستا حضور دارند، اهالی روستا برای تامین نیازهای خود به شهرهای مجاور می روند و خوش نشینان معمولا وسایل مورد نیاز را به همراه خود می آورند و تردد زیادی در سطح روستا ندارند.

ابراهیمی گفت: بنرهای اطلاع رسانی در مورد بیماری کرونا در سطح روستا نصب شده است و با اجرای طرح فاصله اجتماعی از ورود و شیوع  احتمالی بیماری کرونا در روستا پیشگیری می‌کنیم.

وی تاکید کرد: با برنامه‌ریزی انجام شده در روز  طبیعت افرادغیر بومی اجازه ورود به روستای طاهرآباد را ندارند و افراد بی‌توجه توسط پلیس محله بازگردانده خواهند شد.

بر اساس آخرین آمار منتشر شده از وزارت بهداشت تعداد کل مبتلایان به ویروس کرونا در کشور به ۴۱ هزار و ۴۹۵ نفر، تعداد بهبود یافتگان به ۱۳ هزار و ۹۱۱ نفر و فوت شدگان به ۲ هزار و ۷۵۷ نفر می رسد.

از ظهر دیروز تا امروز ۱۱ فروردین و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، سه هزار و  ۱۸۶ بیمار جدید مبتلا به ویروس کرونا در کشور شناسایی شدند و ۱۱۷ نفر جان خود را از دست دادند.

شهربومهن با ۱۰۰ هزار نفر در شهرستان پردیس و در شرق پایتخت قرار دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.