به گزارش روز یکشنبه پایگاه اطلاع رسانی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران اصغرسپه وند با اشاره به اینکه این پروژه از اقدامات حفاظتی مهم در ایجاد تعادل دام و مرتع در عرصه های مرتعی به شمار می آید افزود: این پروژه با هدف حفظ و توسعه پوشش گیاهی و جلوگیری از تخریب و ارتقاء اکوسیستم عرصه های طبیعی اجرایی شده است.

وی اظهارداشت: در مدیریت چرا اکیپ های کنترل دام متشکل از نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی در مبادی ورودی این مراتع مستقر شده و علاوه برکنترل پروانه چرای بهره برداران، از ورود زودهنگام دام به این مراتع جلوگیری به عمل می آورند.

سپه وندخاطرنشان کرد: مراتع قشلاقی ورامین هرساله و در هریک از دوفصل بهارو پاییز میزبان حدود ۳۲ هزار واحد دامی است.

این مقام مسئول درادامه از آماده باش نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی همزمان باتعطیلات نوروز در امر پیشگیری و مقابله باهرگونه سوءاستفاده های احتمالی از عرصه های ملی خبر داد و تاکید کرد: تیم های گشت و مراقبت یگان حفاظت منابع طبیعی به طور مستمر اراضی ملی را مورد نظارت قرار داده و با متخلفان به این اراضی برخورد قانونی خواهند کرد.

وی یادآورشد: شماره تلفن ۱۵۰۴ یگان حفاظت منابع طبیعی به صورت شبانه روزی آماده دریافت گزارش های مردمی درباره هرگونه تخلف و تصرف به عرصه های منابع طبیعی هستند.

هر سال با آغاز فصل بهار عشایر دشت ورامین که عمدتا در بخش جوادآباد و در ۱۲ کیلومتری جنوب بخش مرکزی زندگی می کنند به مدت ۵۰ روز وارد مراتع جنوبی دشت ورامین و منطقه سیاه کوه می شوند و تا اواخر اردیبهشت نیز نسبت به تعلیف دام های سبک خود اقدام می کنند.  

مراتع جنوبی دشت ورامین با مساحت ۱۹۶ هزار هکتار بین سه استان تهران، قم و سمنان واقع شده است که بهره برداران آن عشایر دشت ورامین هستند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.