به گزارش خبرنگار ایرنا، چهارشنبه‌سوری امسال در ساعات اولیه جوی آرام داشت و مانند سال‌های گذشته از عصر صداهای مهیب انواع مواد محترقه دست‌ساز و شرکتی به گوش نمی‌رسید اما دیری نگذشت که با وجود تذکرهای مکرر دستگاه‌های مربوطه برای بیرون نیامدن مردم از منازلشان، خیابان‌های تهران مانند سال‌های پیش به میدان جنگ شبیه شد، صداهای مهیب گوش‌ها را آزار می‌داد و نورهای ناشی از ترکیدن مواد محترقه در نقاط مختلف آسمان  شهر را روشن می‌کرد.

استانداری، پلیس، وزارت بهداشت و دیگر ارگان‌های مربوطه برای جلوگیری از همه‌گیر شدن ویروس کرونا به شهروندان تهرانی از اوایل اسفندماه هشدارهای لازم را از طریق رسانه‌های مختلف اطلاع‌رسانی کرده بودند اما برخی از شهروندان تهرانی بدون توجه به این هشدارها شب گذشته برای برگزاری جشن چهارشنبه آخر سال به خیابان‌ها آمدند و در نقاط مختلف تهران تجمع کردند. 

به گزارش خبرنگار ایرنا در برخی از نقاط مختلف تهران مردم بدون توجه به تذکر ارگان‌های مربوطه مبنی در خانه ماندن برای جلوگیری از انتقال ویروس کرونا، به خیابان‌ها آمدند و به گفته سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تا ساعت ۲۲ در بیش از ۲۰۰ نقطه از پایتخت آتش‌سوزی در معابر، فضای سبز، سطل‌های زباله مکانیزه و تعدادی آتش سوزی جزیی در انبارها و منازل مسکونی داشته‌ایم.

سید جلال ملکی شب گذشته در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: از ساعت ۲۱ تا ۲۲ شب گذشته آمار تماس‌های شهروندان به سامانه ۱۲۵ مبنی بر گزارش آتش‌سوزی معابر افزایش یافت و ماموران آتش‌نشانی در مسیرهای تعیین شده‌ای مستقر شده بودند و از ساعت ۲۲ به بعد تعداد تماس‌های شهروندان مبنی بر گزارش آتش‌سوزی در مناطق مختلف شهر تهران کاهش پیدا کرد.

در همین حال سازمان اورژانس کشور شمار قربانیان چهارشنبه‌آخر سال ۹۸ را ۲ نفر اعلام کرد که هردو مربوط به شهر تهران بودند، مصدومان کل کشور ۶۰۳ اعلام شد که از این تعداد استان تهران با ۱۵۰ مصدوم بیشترین آمار را به خود اختصاص داد که از این تعداد ۶۹ مصدوم مربوط به شهر تهران و اسلام‌شهر است که ۶۴ مرد و ۵ زن بودند.

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران گفت: هر دو کشته شده در استان تهران یکی جوانی به نام «میثم عقیلی» ۲۰ ساله به دلیل سوختگی شدید در بیمارستان شهید مطهری پایتخت و جوان دیگری به نام «اشکان قلی» ۲۳ ساله در اسلامشهر جان باختند.

وی با بیان اینکه نسبت به سال های گذشته میزان حوادث مربوط به چهارشنبه سوری پایتخت تا ۵۰ درصد کاهش یافت، گفت: تنها حادثه مربوط به چهارشنبه سوری انفجار مواد محترقه در داخل منزل مسکونی در منطقه مهرآباد جنوبی بود که در این حادثه نیز به فردی آسیب نرسید.

اگر بخواهیم نگاهی به آمار تلفات و قربانیان چهارشنبه سوری امسال نسبت به سال گذشته بیندازیم می‌توان گفت که تعداد قربانیان کشوری نسبت به سال گذشته نصف شده اما این آمار در شهر تهران تغییری نکرده است و همچنین کل مصدومین امسال در کشور ۶۰۳ نفر بود که نسبت به سال گذشته تقریبا یک‌سوم شده بود و از این ۶۰۳ نفر مصدوم ۴۹۴ مرد و ۱۰۹ خانم بودند و بیشترین تعداد مصدومین مربوط به استان‌ تهران با ۱۵۰ نفر است.

پلیس:‌ چهارشنبه سوری پایتخت در امنیت کامل است

اما در مقابل سردار حمید هداوند جانشین فرماندهی انتظامی تهران بزرگ شب گذشته در اطلاعیه ای گفت: هیچ خبر خاصی در شهر تهران به پلیس گزارش نشده است و مراسم چهارشنبه سوری با امنیت کامل در حال برگزاری است.

وی با اشاره به اینکه موضوع ترقه‌بازی هیچ جایگاهی در آیین و سنت ما ندارد و این موضوع در سال‌های اخیر مشکلات، معضلات و خسارت‌های فراوانی را در پی داشته است، بیان داشت: پلیس مخالف شادی و نشاط مردم در چهارچوب ضوابط و مقررات نیست و همه تلاش خود را بکار خواهد گرفت تا امنیت و آرامش مردم را فراهم کند.

هداوند در ادامه اطلاعیه خود در شب گذشته گفته بود: نیروهای پلیس تهران در آماده باش صددرصدی هستند و نقاط مختلف پایتخت توسط پلیس بطور دقیق رصد می‌شود و اجازه نخواهیم داد کسی به امنیت و آرامش مردم خدشه ای وارد کند.

وی  اظهار داشت: ایجاد مزاحمت برای مردم جرم است و کسانیکه با بمب های دستی و ترقه  آرامش شهروندان را به مخاطره می اندازند تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.

به گزارش خبرنگار ایرنا تا به این لحظه پلیس آماری از تعداد دستگیر شدگان یا مخلان آسایش مردم ارائه نداده است.

چهارشنبه‌ سوری یکی از جشن‌های ایرانی باستانی است که در غروبِ سه‌شنبه، شبِ پیش از آخرین چهارشنبهٔ ماه اسفند برگزار می‌شود و برافروختن و پریدن از روی آتش مشخصهٔ اصلی آن است.

این جشن اولین جشن از مجموعه جشن‌ها و مناسبت‌های نوروزی است که با برافروختن آتش و برخی رفتارهای نمادین دیگر، به‌صورت جمعی در فضای باز درون و بیرون از خانه برگزار می‌شود.

آخرین آمار قربانیان چهارشنبه‌سوری در سال ۹۷ چهار کشته و ۲۰۸۲ مصدوم بود که نسبت به سال ۹۶ کاهش داشته و در سال ۹۸ نسبت به سنوات گذشته هم در تعداد قربانبان و هم مصدومات کاهش تلفات را شاهد هستیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.