به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، محمدرضا جوادی‌یگانه در نشست هم‌اندیشی با مدیران عامل مراکز هنری و فرهنگی برای برگزاری «جشنواره نوروزگاه تهران ۱۳۹۹» اظهارداشت: ما در آینده با دو رویداد مهم روبرو هستیم، یکی رویداد «تهران ۱۴۰۰» که در نوروز ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد و دیگری نوروزگاه تهران ۱۳۹۹» که زمان زیادی به برگزاری آن نمانده است.

وی با بیان اینکه شهرداری عموما برای انجام برنامه‌های فرهنگی با پیمانکارانی که کارهای فرهنگی انجام می‌دهند همکاری می‌کرده است، افزود: بهتر است این کارها به هنرمندان و فعالانی سپرده شود که خودشان به انواع شیوه‌ها درگیر کارهای هنری هستند و با یک ساماندهی در قالب برنامه‌های شهر جهت پیدا کنند.

جوادی یگانه گفت: تلاش و قصد ما این است که برنامه‌های نوروزی شهرداری شکل متنوع‌تری به خود بگیرد، ابزارها و ظرفیت‌های متنوعی در شهرداری تهران برای اجرای این نوع برنامه‌ها وجود دارد.

معاون شهردار تهران بیان کرد: ما هیچ‌وقت از ظرفیت «دریاچه چیتگر» برای برگزاری جشن‌ها و برنامه‌های فرهنگی هنری در ایام نوروز استفاده نکرده‌ایم، به عنوان مثال از ظرفیت و فضای «حرم حضرت عبدالعظیم (ع)» کمتر استفاده شده است.

وی افزود: در شرق تهران فضاهای چندانی برای این نوع برنامه‌ها شکل نگرفته و برای نمونه «پارک سرخه‌حصار» می‌تواند ضرفیت خوبی را در اختیار ما قرار دهد، معمولا جمعیتی در این فضاها شکل نمی‌گیرند و ما می‌توانیم از این ابزارهای متنوع استفاده بیشتری بکنیم.

جوادی‌یگانه گفت: برنامه‌های اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در نوروز سال ۹۹ از سوم تا دوازدهم اجرا خواهد شد.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران با اشاره به بهره‌مندی از ظرفیت روزهای قبل از ایام عید اظهارداشت: بسیاری از مردم تهران در آن روزها تهران را به قصد سفر ترک می‌کنند اما به طور کلی در آن روزها، یک فضای جنب و جوش مردمی در آستانه استقبال از نوروز و بهار را شاهدیم که خیلی بهتر می‌تواند حضور مردم در برخی از برنامه‌های فرهنگی و هنری را تضمین کند.

وی با تاکید بر اینکه فضای شهر تهران می‌تواند برای شادکردن مردم و اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری مفرح استفاده شود، افزود: این برنامه‌ها باید فاخر و به نوعی باشند که مردم ما استحقاق آنها را دارند.

درگیرکردن مردم و هنرمندان در برنامه‌های نوروزگاه

معاون شهردار تهران با اشاره به میلاد امام علی (ع) در ۱۸ اسفندماه، اجرای برنامه‌هایی مانند علی‌خوانی یا نقالی و شاهنامه‌خوانی را مناسب دانست و گفت: این نوع برنامه‌ها را می‌توان در کنار مردم و همراهی با آنها در مراکزی که برای خرید یا رفت و آمد تجمع دارند اجرا کرد.

وی افزود: در برخی مکان‌ها مانند میدان‌های میوه و تره‌بار، ایستگاه مترو، فضاهای موجود در فروشگاه‌های شهروند و... که یک فرصت مکث چند دقیقه‌ای وجود دارد، می‌توان برخی برنامه‌های هنری و مفرح را اجرا کرد و در تغییر حال و هوای شهروندان موثر بود.

جوادی‌یگانه بیان کرد: اگر چه تهران مقصد گردشگری نیست و عموماً تهرانی‌ها در تعطیلات نوروز به مسافرت می‌روند اما پیش‌بینی می‌شود که امسال میزان سفرها تا حدی کمتر از سال‌های قبل باشد و ما این فرصت را داریم که برنامه‌های خوبی را برای مردم تدارک ببینیم اما باید توجه داشته باشیم که این برنامه‌ها با مشارکت هنرمندان و خود مردم همراه باشد، نه اینکه ما به طور یکسویه برنامه‌ها را اجرا کنیم.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران افزود: بسیاری از مردم تهران در تعطیلات نوروز حتی از خانه بیرون نمی‌روند اما ما باید طوری برنامه‌ریزی کنیم که مردم بودن در شهر و استفاده از برنامه‌ها را به خانه ماندن ترجیح بدهند.

وی گفت: برای برنامه‌های گردشگری و هنری و فرهنگی باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد که صرفا شهرداری متولی اجرای برنامه نباشد بلکه خود مردم و هنرمندان و اهالی فرهنگ در تعامل فعال با همدیگر و با مخاطبان، یک فضای ارتباطی عمومی بسازند. جوادی‌یگانه افزود: برنامه‌ها باید طوری باشد که مردم و هنرمندان خودشان کار کنند و فضای اقتصاد هنر در شهر شکل بگیرد.

همکاری با شهرداری تهران

در ادامه این نشست مدیرعامل خانه هنرمندان گفت: این نهاد آمادگی دارد که در برنامه‌های شهرداری به طور فعال مشارکت داشته باشد، خانه هنرمندان بودجه‌ای برای برگزاری برنامه ندارد؛ مگر اینکه شهرداری متقبل بشود و خانه هنرمندان با ظرفیت‌هایی که دارد با این همکاری کند.

مجید رجبی‌معمار افزود: برخی کارها نیازمند یک دوره هماهنگی است که باید از قبل آغاز و به انجام برسد به عنوان مثال اگر قرار به دعوت از هنرمندان از استان‌های مختلف باشد، باید زودتر هماهنگی‌ها صورت بگیرد تا خانه هنرمندان این کار را به انجام برساند.

لزوم شکل‌گیری شبکه ارتباطات هنری برای نوروزگاه ۹۹

مدیرعامل خانه تئاتر هم در ادامه با تاکید بر ضرورت ایجاد شبکه ارتباطی هنرمندان برای اینگونه مناسبت‌ها و برنامه‌های عمومی گفت: اگر بتوانیم برای نوروز سال آینده شبکه ارتباط هنری و هنرمندان را آغاز کنیم، می‌تواند فرهیختگان فراوانی را پای کار بیاورد و فعال کند، این اقدام بسیار موثری است.

شهرام گیل‌آبادی افزود: بر اساس آخرین آمار در تهران ۲۷ هزار نخبه هنری حضور دارند، این یعنی ۲۷ هزار خانوار هنری داریم که اگر از اینها خواهش کنیم هر کدامشان یک کار کوچکی مقابل خانه خودشان انجام دهند، نمود برجسته‌ای در زندگی شهری تهران خواهد داشت.

وی ادامه داد: از سوی دیگر شبکه ارتباطی هنرمندان می‌تواند در عین حال یک شبکه مردم‌گرایانه هم باشد، چون هنرمندان می‌تواند همسایه‌های خودشان را هم تحت تاثیر قرار دهند.

مدیرعامل خانه تئاتر با اشاره به اینکه براساس آمار میزان مرجعیت هنرمندان در جامعه ۲۷ درصد است، اظهارداشت: ما می‌توانیم از این ظرفیت مرجعیت با شکل دادن به شبکه ارتباطی هنرمندان استفاده کنیم.

گیل‌آبادی گفت: ما در خانه تئاتر آمادگی داریم که در ایام نوروز در ۵۰ نقطه تهران اجراهای خیابانی داشته باشیم؛ همچنین می‌توانیم نوروزخوانی را با کمک هنرمندان تئاتری همزمان در ۱۰ها نقاط شهر برگزار کنیم تا مردم با نوروز بیشتر آشنا بشوند.

وی افزود: خانه تئاتر با مشارکت موزه موسیقی در نوروز جشن «مردم‌روز» یعنی روز مردم را برگزار کرد.

مدیرعامل خانه تئاتر با تاکید بر گرامیداشت روز و هفته درختکاری گفت: امروز ۷۰۰ هنرمند در بوستان گفت‌ و گو درخت‌هایی دارند که به نام آنها پلاک شده‌ است، می‌توانیم در هفته درختکاری مراسم دیدار هنرمندان با درخت‌هایی که پیشتر کاشته‌اند را برگزار کنیم که ظرفیت بسیار خوبی است.

ضرورت همکاری با کشورهای عضو اکو در نوروزگاه ۹۹

مدیرعامل خانه کتاب هم در این جلسه با بیان اینکه خانه کتاب آماده همکاری با معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران است، گفت: تجربه همکاری ما در هفته کتاب با معاونت تجربه بسیار خوبی بود و می‌تواند در نوروز سال آینده هم تکرار شود.

نیکنام حسین‌پور با پیشنهاد نهادینه کردن هدیه دادن کتاب در نوروز، به جای سررسید افزود: این کار به یک جنب و جوش فرهنگی منجر خواهد شد که در درازمدت وضعیت کتاب و کتابخوانی را به شکل خوبی ارتقا خواهد داد.

وی اظهارداشت: ما آمادگی داریم با همکاری شهرداری تهران این طرح را اجرا کنیم؛ ضمن اینکه اجرایی کردن این طرح هزینه زیادی هم ندارد. اگر این طرح در تهران آغاز شود، به احتمال زیاد شهرداری‌های مناطق دیگر کشور هم به این طرح می‌پیوندند و اتفاقات خوبی در عرصه کتاب و کتابخوانی کشور رخ خواهد داد.

حسین پور با اشاره به تجربه اجرای طرح «اتوبوس کتاب» در هفته کتاب در شهر یزد، گفت: چندی پیش در یزد که امسال پایتخت کتاب بود طرح اتوبوس کتاب اجرا شد و بازخورد خیلی خوبی داشت. این اتوبوس در جاهایی از شهر استقرار پیدا می‌کرد و فضای ارتباطی خوبی با کتاب برای شهروندان رقم می‌زد. آمادگی اجرای این طرح یا طرحی مشابه آن در نوروز برای شهر تهران وجود دارد و ما آماد اجرای آن هستیم.

مدیرعامل خانه کتاب با پیشنهاد دخیل کردن کشورهای عضو اکو در برگزاری جشن های نوروز افزود: این کشورها نیز نوروز را گرامی می‌دارند و سازمان اکو مستقر در تهران ظرفیت خوبی برای برگزاری آئین‌های نوروزی در ایران دارد.

وی همچنین پیشنهاد داد برنامه‌هایی با موضوع شاهنامه‌خوانی و نقالی و قصه‌گویی، برگزاری شب‌های شعر با موضوعات طنز و... در سطح شهر تهران و در فضای عمومی شهر برگزار شود.

سنبل نوروز مغفول مانده است

در ادامه این نشست هم‌اندیشی رئیس هیات مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیک اظهارداشت: طراحی گرافیک یکی از عناصر موثر در ظواهر شهر است و می‌توان در نوروز سال ۹۹ از این ظرفیت استفاده کرد.

فاطمه کرکه‌آبادی گفت: برگزاری پویش‌های مناسبتی نوروز در زمینه هنر طراحی گرافیک قدم خوبی در ایجاد نشاط شهر خواهد بود به عنوان مثال کاراکتری که ما به عنوان «عمو نوروز» داریم کمتر مورد استفاده طراحان گرافیک قرار گرفته است، در حالی که این کاراکتر یکی از سمبل‌های نوروز است و می‌شود روی آن کار کرد.

وی افزود: همچنین می‌شود با پویش‌های گرافیکی در فضای آنلاین هم کارهای موثری انجام داد؛ مثلا می‌توان برنامه‌ریزی و هماهنگی کرد تا با موضوع نوروز و شاد بودن و نشاط شهری و... پویش گرافیکی محیطی راه‌اندازی شود.

مدیر روابط عمومی و عضو شورای انجمن خوشنویسان ایران هم در این نشست گفت: انجمن خوشنویسان ظرفیت زیادی در اشاعه فرهنگ و هنر داشته و دارد.

محسن میرحسینی افزود: این انجمن دو سال قبل حرکت خوبی را با حضور اساتید خوشنویسی کشور انجام داد و طی آن هنرمندان داخل شهر به خوشنویسی می‌پرداختند و آثار این اساتید در سطح شهر و روی بیلبوردها به نمایش گذاشته شد و بازتاب وسیع آن هم در ذهن شهروندان عزیزمان ماندگار شد و هم بُعد رسانه‌ای بسیار خوبی داشت.

وی بیان کرد: می‌توان امسال هم در برنامه نوروزگاه ۹۹ به شکل جامع‌تری چنین برنامه ای را برگزار کرد.

برگزاری کارگاه‌های هنر خوشنویسی، نمایشگاه‌های خوشنویسی و کارگاه‌های کوتاه‌مدت آموزش خوشنویسی در سطح شهر از دیگر پیشنهادات میرحسینی در این نشست بود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.