کریم ذوالفقاری عصر دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: افتخار بخش کشاورزی استان تهران فعالیت ۱۵ هزار واحدی تولیدی و خدماتی است که تنها حدود یک هزار واحد نیمه فعال و غیرفعال است.

وی کشاورزی در استان تهران را پیشرفته و در حد کشورهای توسعه یافته اعلام کرد و افزود: ۵۰ درصد از تولید گیلاس و ۳۰ درصد تولید گل های شاخه بریده کشور در استان تهران تولید می شود و همچنین محصولات تولیدی کشاورزی استان در حد استانداردهای صادراتی است.

ذوالفقاری ادامه داد: استان تهران با داشتن ۱.۲ درصد اراضی کشاورزی کشور، ۶ درصد از کل تولیدات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

وی خاطرنشان کرد: یک مجتمع گاوداری با ۲۵ هزار راس دام و همچنین یک گاوداری صنعتی با ۸ هزار راس که روزانه ۹۰ تن شیر تولید می کند در استان تهران فعال هستند و همچنین میانگین تولید گندم آبی در کشور ۴ تن است اما در این استان به ۶ تن می رسد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران تاکید کرد: به جز گوشت قرمز و بذور کشاورزی که بخشی از طریق واردات تامین می شوند، در سایر محصولات کشاورزی به میزان نیاز و حتی مازاد تولید در استان وجود دارد که به فراخور صلاح مملکت به دنبال بازار فروش این محصولات هستیم.

وی با بیان اینکه ۳ میلیون تن از کل تولیدات کشاورزی استان با استفاده از صنایع تبدیلی و تکمیلی فرآوری شده و خام فروشی اتفاق نمی افتد، افزود: استان تهران با داشتن ۲۰ درصد بازار مصرف کشور، بارانداز خوبی برای محصولات در سطح کشور به شمار می رود.

ذوالفقاری با اشاره به استفاده از تکنولوژی برتر در پروژه های مهم کشاورزی استان تهران از جمله مکانیزاسیون، گلخانه و آبیاری تحت فشار نیز گفت: میانگین تولید محصول به ازای هرمتر مکعب آب در کشور ۱.۵ کیلوگرم است اما در استان تهران این رقم ۲ کیلوگرم است و همچنین متوسط ضریب مکانیزاسیون در کشور ۱.۶ و در استان ۱.۹۶ است.

۱۰ درصد شیر مصرفی کشور در استان تهران تولید می شود
وی در ادامه به میزان تولیدات بخش کشاورزی استان تهران اشاره کرد و افزود: امسال  بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزارتن محصولات دامی در این استان تولید می شود و درحال حاضر ۱۰ درصد شیرخام مصرفی کشور در استان تهران تولید می شود.

ذوالفقاری تصریح کرد: باتوجه به اینکه استان تهران بازار ۲۰ درصدی مصرف گوشت کشور را دارد، در جهت خوداتکایی در تولید محصولات اساسی، تولید ۳۳ هزار و ۷۷۰تن گوشت قرمز در سال امسال برای این استان در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به میزان تولید گوشت نیز گفت: با هدف افزایش ضریب خوداتکایی این محصولات در استان تهران، ۶۶ هزار و ۵۰۰ تن گوشت مرغ و ۳۲ هزار و ۹۱۰ تن گوشت قرمز سال گذشته در استان تولید شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران خاطرنشان کرد: همچنین ۱۷۱ هزار و ۴۰۰ تن تخم مرغ و بیش از یک هزارتن عسل در استان تهران تولید شد.

به گفته وی، پیش بینی می شود امسال حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن محصولات دامی اعم از شیر، گوشت و تخم مرغ در استان تهران تولید شود.

استان تهران حدود ۱۸۷ هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد که محصولاتی همچون سیب درختی، گیلاس، هلو، قارچ خوراکی و همچنین کلزا، جو و گندم در این اراضی تولید می شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.