به گزارش خبرنگار ایرنا، غلامحسین محمدی روز جمعه در بازدید خود با اصحاب رسانه از خانه اقدسیه معروف به خانه شهرداران گفت: تبدیل این خانه به پاتوق در حال حاضر امکان پذیر نیست، چون منطقه دارای بافت مسکونی است.

وی افزود: امثال این خانه‌ها در شهر زیاد است، به این دلیل باید شهرداری تهران روی املاک سرمایه گذاری کند همچنین این اقدام باید دارای شرایط معلوم باشد.

رئیس مرکز ارتباطات شهرداری تهران ادامه داد: برخی از هنرمندان پیشکسوت اعتراض کردن که چرا روی خانه برخی از هنرمندان اقدام کردید و چرا روی ملک ما اقدام نمی‌کنید.

به گفته وی، ملکی برای سال ۵۶ دارای ارزش تاریخی نیست و معماری خاصی هم ندارد و همچنین افراد شاخصی هم در این ملک زندگی نکردند که بخواهیم آن را نگه داریم.

محمدی تاکید کرد: باید روی سیاست‌های خودمان عمل کنیم و باید بدانیم شهرداری بزرگترین ملاک است و املاک زیادی دارد.

رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران تاکید کرد: شهرداری ملک‌های زیادی دارد، اما از این موضوع اطلاعی ندارم که چه می‌شود یک ملک ارزش فروش پیدا می‌کند.

به گفته وی، این ملک در اختیار سازمان املاک شهرداری تهران قرار دارد و از طریق مزایده واگذار می‌شود و کارشناسان رسمی روی آن قیمت گذاری می‌کنند.

محمدی خاطرنشان کرد: خانه اقدسیه معروف به خانه شهرداران مساحتی بالغ بر یک هزار و ۲۰۰ متر مربع دارد و هزینه نگهداری این ملک بالغ بر ۲۵ میلیون تومان در ماه است.

به گفته وی، این ملک قدیمی نیست چرا که سال ۵۶ مجوز ساخت و سال ۷۶ پایان کار می‌گیرد و در حال حاضر نیز از این ملک استفاده نمی شود.

محمدی افزود: این ملک دارای ۳ تخته فرش واجد ارزش بود که در انبار مرکز ارتباطات شهرداری قرار دارد و هیچ وسیله ارزشی دیگری نداشت.

همچنین مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران نیز در این بازدید گفت: از نظر من به عنوان کارشناس میراث فرهنگی این خانه اصالت تاریخی و قدیمی ندارد اما با تشکیل کمیته ای با حضور نمایندگان شهرداری و میراث فرهنگی ارزشیابی این خانه انجام می شود.

پرهام جانفشان افزود: برای ثبت میراثی یک ملک باید به سه عامل توجه کرد.

وی ادامه داد: یکی از این ۳ عامل که در ثبت میراثی ملک حائز اهمیت است این است که ملک از لحاظ تاریخی واجد ارزش ثبت باشد و این بدین معنی است که ملک دارای شناسنامه باشد.

جانفشان خاطرنشان کرد: از دیگر عوامل این تاثیر گذار در ثبت ملک زندگی و حضور افراد سرشناس در آن است و ارزش معماری بنا عامل سومی است که در ثبت یک ملک تاثیر گذار است.

به گفته وی، نظر بدون کار کارشناسی و در یک بازدید کار کارشناسی نیست و به طور حتم نمایندگان شهرداری به همراه سازمان میراث فرهنگی کمیته‌ای برای ارزیابی ویژگی‌های این ملک برای ثبت تشکیل می‌دهند.

شورای شهر مخالف فروش این ملک است

عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران در این بازدید به خبرنگاران گفت: شورای شهر مخالف فروش این خانه است چرا که وقتی که این ملک به شخص خاصی فروخته شود شاهد ساخت برج در این مکان خواهیم بود.

حجت نظری افزود: باید اصالت این ملک حفظ شود چرا که آیینه کاری این ملک بسیار نادر است.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران تاکید کرد: مواردی از املاک که دارای ارزش است باید برای نسل‌های بعدی حفظ شود و در حال حاضر سازمان میراث نظر خود را اعلام کند.

وی ادامه داد: نظرهای متفاوتی مطرح می‌شود در این باب که به عنوان مثال میراث فرهنگی بر یک ملک ارزش تاریخی می‌گذارد، اما شهرداری آن را قبول نکرده است.

این عضو شورای شهر تهران ادامه می دهد: کمتر ملکی را دیدم که به این وسعت آیینه کاری داشته باشد و این شکل آیینه کاری را ما در بناهای سلطنتی بیشتر می‌بینیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، عمارت معروف اقدسیه مدتی است خالی از سکنه شده و گفته می شود این عمارت در لیست فروش املاک شهرداری تهران قرار دارد.

معماری این ملک به پهلوی دوم بر می گردد و شهرداری تهران تلاش می کند با فروش این ملک خانه های تاریخی شهر را بازسازی کند.

اختلاف نظر برای فروش یا عدم فروش آن بین شهرداری و شورای شهر تهران وجود دارد و باید دید که آیا این ملک آخر بفروش می رسد یا خیر.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.