به گزارش ایرنا، زهرا صدر اعظم نوری روز یکشنبه در یکصد و نود و یکمین نشست شورای شهر پیش از قرائت دلایل توجیهی طرح الزام شهرداری تهران به ایجاد سامانه برخط پایش ایمنی ساختمانهای موجود شهر در برابر خطر وقوع آتش سوزی گفت: این طرح ماه هاست که در شورا مطرح می‌شود اما همواره ایرادات نابجایی به آن گرفته می شود.

رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست وخدمات شهری شورای شهر تهران ادامه داد: ما باید نگاهمان را وقتی کار کارشناسی ویژه و به موقع انجام می‌شود بازتر کنیم، برای من جالب است که وقتی کمیسیونی کار خود را به موقع انجام می دهد مجازات می‌شود و همیشه در جامعه ما کسانی که کار خود را درست و به موقع انجام می دهند محکوم به صبرند و با تأخیر در انجام اقدامات عملیاتی مواجه می‌شوند.

نوری گفت: کمیسیون سلامت، محیط زیست وخدمات شهری ده‌ها جلسه کارشناسی برگزار کرده و طرح شهرداری را تغییر و مورد بررسی جدی قرارداد و به صحن آورد اما شما به دلایل نامشخصی آنرا رد کردید، حالا هم که این طرح آمده باز به دلایل نامعلوم با آن مخالف می‌کنید و این در حالیست که ما با موضوع حریق مواجه هستیم و باید هر چه زودتر تعیین تکلیف شود.

وی در توضیح طرح مذکور گفت: بعد از حادثه پلاسکو که ۱۶ نفر از بهترین آتش نشانان ما به شهادت رسیدند طی کار ویژه ای از سال ۹۶ موضوع حریق را به طور جد بررسی کردیم، این بررسی ها مشخص شد که بیش از ۲۷ هزار حریق که ۳۷۰۰ میلیارد ریال خسارت وارد کرده در سال ۹۶ اتفاق افتاده است.

رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست وخدمات شهری شورای شهر تهران ادامه داد: این میزان در سال ۹۷ کاهش و به ۲۱هزار حریق و خسارت نیز به بیش از ۳هزار میلیارد ریال رسید.

وی با بیان اینکه در سال ۹۸ نیز تعداد حریق ۲۰هزار مورد بوده است و اگر تا پایان سال حساب شود همان عدد و رقم قبلی خواهد بود اضافه کرد: موضوع حریق در تهران یک موضوع بسیار جدی است که مرتبا سازمان آتش نشانی را درگیر می کند.

نوری با بیان اینکه حدود ۶ هزار حریق در سال ۹۶ مربوط به ساختمان های مسکونی و حدود هزار و ۴۵۱ حریق مربوط به خودرو است، گفت: بیشترین حریق یعنی ۱۹ هزار مورد مربوط به فضای سبز و معابر است که این نسبت در سال ۹۷ نیز با تغییراتی تکرار شده اما حریق ساختمان و فضای سبز کمتر شده و در ٩ ماهه ۹۸ نیز حدود ۴ هزار حریق ساختمانی و حدود ۱۴ هزار حریق فضای سبز و معابر وجود دارد.

  عضو شورا شهر تهران با بیان اینکه در کاربری های مسکونی میزان حریق بالاتر است افزود: خسارات وارد شده قابل توجه است که اغلب آتش‌سوزی‌های رخ داده شده به چند دلیل ثابت از جمله عدم وجود سیستم اطفاء اتوماتیک حریق، عدم رعایت اصول ایمنی سیم کشی برق، عدم رعایت منطقه بندی حریق، عدم وجود راه خروج مناسب و ایمن، وجود انبار کالاهای قابل اشتعال، عدم نصب و اجرای علائم خروج عدم نصب و روشنایی‌های اضطراری است.

رییس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای اسلامی شهر تهران گفت:حدود ۲۸هزار ساختمان اختصاصی‌نا ایمن، ۳هزار و ۴۹۵ ساختمان دولتی و یکهزار و ۲۰۷ ساختمان متعلق به شهرداری مورد بازدید قرار گرفته که در مجموع، آمار ۳۴هزارتایی مربوط به ساختمان های ناایمنی است که مورد بازرسی قرار گرفتند و بیشتر آن‌ها با کاربری مسکونی و مختلط، تجاری و سایر هستند.

نوری ادامه داد: ضروریست سازمان آتش نشانی با همکاری سازمان های دیگر مجهز به سامانه برخطی باشد که اطلاعات ساختمان ها در آن ثبت شده و زمانی که خطر حریق اتفاق می‌افتد با شناسایی سریع ویژگی‌های ساختمان وارد عمل شود.

وی خاطر نشان کرد که سازمان آتش نشانی در حال حاضر پایش ساختمان ها را انجام می دهد اما لازم است تا اقدامشان مصوبه داشته تا تأمین اعتبار صورت گیرد و در عین حال همکاری دستگاه های دیگر را در حین کار داشته باشند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.