به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومی معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، محمدرضا جوادی‌یگانه در نخستین جلسه شورای سیاست‌گذاری کارگروه «تغییر رفتار شهروندی با تاکید بر حوزه‌های محیط‌زیست و همسایگی در شهر تهران» اظهارداشت: با توجه به اینکه سابقه آموزش از سوی حوزه‌های مختلف از جمله پسماند، آتش‌نشانی و آموزش مهارت‌های شهروندی و غیره به صورت مستقل انجام شده است، این بار به دنبال آن هستیم تا از طریق ایجاد یک فرآیند متمرکز در کارگروه «ارتقای فرهنگ آپارتمان‌نشینی» مجموعه آموزش‌های واحدی را برای گروه های مخاطب مختلف از جمله کودکان، نوجوانان، جوانان و زنان و سالمندان ایجاد کنیم.

وی گفت: محدوده انجام طرح «تغییر رفتار شهروندی در حوزه‌های محیط‌زیست و همسایگی شهر تهران» در فاز آزمایشی در سال جاری شامل مناطق ۳، ۵، ۱۲، ۱۶ و ۲۲ می‌شود و سال آینده پس از بازبینی مجدد و رفع اشکالات احتمالی در تمامی مناطق ۲۲ گانه به اجرا گذاشته می‌شود.

جوادی‌یگانه افزود: در روند اجرای این طرح ائمه مساجد، تسهیلگران مناطق، مدیران محلات، انجمن‌های مردم‌نهاد، دانش‌آموزان، دانشجویان و سالمندان حضور خواهند داشت.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران بیان کرد: وقتی موضوع شهر و شهروندی مطرح می‌شود، به طور معمول بین فرد شهرنشین و شهروند سودمند تفاوت‌های ویژه‌ای وجود دارد.

وی اظهارداشت: شهروندبودن بر خصلت همراهی، مشارکت و حفظ حریم شخصی تاکید دارد و آپارتمان به عنوان یکی از مهم‌ترین میدان‌های خاص در این فضا عموما مورد غفلت در فرآیند سیاست‌گذاری و عمل قرار گرفته است.

جوادی‌یگانه در تشریح تفکیک شهروند سودمند و فردی که تنها شهرنشین است، تصریح کرد: شهرنشین کسی است که صرفا سکونت فیزیکی در شهر دارد و از امکانات شهر استفاده می‌کند اما در نقطه مقابل شهروند سودمند فردی است که علاوه بر استفاده و برخورداری از امتیازات شهرنشینی، تکالیف خود را در قبال شهر انجام می‌دهد که انجام این تکالیف را می‌توانیم در قالب «رفتار متناسب شهروندی» دسته‌بندی کنیم.

معاون شهردار تهران با اشاره به اهداف طرح «تغییر رفتار شهروندی در حوزه‌های محیط‌زیست و همسایگی شهر تهران» گفت: برای عملی‌شدن تغییر رفتار شهروندی می‌توانیم در زمینه‌های محیط‌زیست، همسایگی و حقوق متقابل شهروندی تغییراتی را با روش‌های آموزشی اعمال کنیم تا شاهد بهبود وضعیت کنونی باشیم.

وی با بیان اینکه سیاست‌های تغییر رفتار اجتماعی باید با فن متقاعدسازی شهروندان برای تغییر نگرش افراد صورت گیرد، افزود: مهم‌ترین بحث در متقاعدسازی روش و شیوه‌های پیام‌رسانی به مخاطبان، ایجاد بسترهایی برای گفت وگو، فضاسازی برای کنشگری موثر شهروندان است که می‌تواند منجر به متقاعدشدن افراد برای تغییر رفتار شهروندان در ابعاد مختلف شود.

جوادی‌یگانه در تشریح ابعاد تغییر رفتار شهروندان در حوزه محیط‌زیستی گفت: می‌توانیم برای اجرای این طرح در سطح شهر ابتدا به سراغ مجتمع‌های مسکونی، آپارتمان‌ها، کسب و کارهای بزرگ و کوچک، مدارس، دانشگاه‌ها، خوابگاه‌ها و با تمرکز خاص بر فروشگاه‌های زنجیره‌ای به ویژه شهروند برویم تا با اجرای برنامه‌های مدون شاهد تحقق کاهش پسماند، حذف شیرابه، اصلاح الگوی مصرف و خرید، تفکیک پسماند و کاهش استفاده از کیسه پلاستیک در این بخش باشیم.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران تاکید کرد: تعیین سیاست بر اساس میدان عمل و ذینفعان مختلف می‌تواند تاثیرگذاری پایداری را به دنبال داشته باشد.

وی در تشریح بهبود رفتارهای همسایگی در طرح «تغییر رفتار شهروندی با تاکید بر حوزه‌های محیط‌زیست و همسایگی در شهر تهران» گفت: می‌توانیم با طراحی رویدادهای گرامیداشت همسایگی در زمینه اصلاح الگوهای رفتارهای شهروندان در بخش همسایگی نیز شاهد تغییراتی باشیم.

جوادی‌یگانه با تاکید بر ضرورت ارتقای رفتار مرتبط با حقوق متقابل شهروندی در این طرح افزود: متاسفانه همواره در مجتمع‌های مسکونی و آپارتمان‌ها شاهد بروز اختلافاتی از جنس حقوق شهروندی هستیم.

معاون شهردار تهران بیان کرد: بر این اساس، در نظر داریم در طرح «تغییر رفتار شهروندی با تاکید بر حوزه‌های محیط‌زیست و همسایگی در شهر تهران» در مسیر اصلاح این رفتارها و بهبود روابط همسایگی نیز گام‌های اساسی برداریم.

براساس این گزارش، در پایان این جلسه معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران، مجتبی دانشور را به عنوان دبیر کارگروه ارتقا فرهنگ آپارتمان‌نشینی با هدف سیاست‌گذاری در مسیر «تغییر رفتار شهروندی با تاکید بر حوزه‌های محیط زیست و همسایگی در شهر تهران» معرفی کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.