احمد فدایی اردستانی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: یکی از مشکلات عمده کشاورزی شهرستان ورامین، کمبود منابع آبی و لب شور بودن چاه‌های آب در مناطق جنوبی بخش جوادآباد است که این امر باعث شده تا به طور کامل از ظرفیت‌ اراضی کشاورزی شهرستان استفاده نشود.
وی گفت: لب شور و تلخ بودن آب استحصالی از چاه‌های جنوبی شهرستان ورامین، باعث شور شدن و از بین رفتن بافت خاک می‌شود و حاصلخیزی آن را به شدت کاهش می‌دهد.
وی افزود: به منظور رفع مشکل شوری آب چاه‌های ورامین، از یک گروه از محققان کشور ترکیه دعوت شد تا با حضور در شهرستان ورامین، از نزدیک وضعیت آب چاه‌ها و گلخانه‌های شهرستان را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهند.
اردستانی اظهار کرد: این محققین، دستگاهی را اختراع کرده‌اند که می‌تواند آب شور غیر قابل استفاده در کشاورزی را به آب شیرین تبدیل کند که این امر علاوه بر رفع مشکل شوری زمین، از نظر اقتصادی نیز برای کشاورزان به صرفه است.
وی گفت: در حال حاضر برای استحصال یک لیتر بر ثانیه آب از زیر زمین، باید بیش از یک میلیارد تومان هزینه کرد ولی با استفاده از این دستگاه بدون حفر و یا افزایش عمق چاه، می‌توان با ۶۰۰ میلیون تومان هزینه، آب شور را به آب شیرین قابل استفاده در کشاورزی و مصرف به صورت هیدروپونیک و یا غرقابی تبدیل کرد.
مدیر جهاد کشاورزی ورامین افزود: در این بازدید قرار شد تا یکی از کشاورزانی که تمایل به استفاده از این دستگاه را دارد، با حضور در کشور ترکیه، از نزدیک با کارکرد آن آشنا شود تا زمینه استقرار آن در چاه‌های آب ورامین فراهم شود.
ورامین بیش از ۸۰ هزار هکتار اراضی قابل کشت دارد که به دلیل محدودیت منابع آبی، تنها ۳۸ هزار هکتار آن زیر کشت می‌رود.
ورامین در ۳۵ کیلومتری جنوب شرق تهران واقع شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.