به گزارش ایرنا، وی از مواردی مانند اعلام کردن بیش از ۷۰ درصد از اراضی شمیرانات جزو مناطق چهارگانه حفاظت شده، حرائم رودخانه ها بویژه جاجرود که ۱۵۰ متر است و جایی برای زندگی کردن باقی نمی گذارد مصوبه شورای عالی امنیت ملی در خصوص حوزه آبریز سد لتیان به عنوان این قوانین دست و پاگیر اشاره کرد.
مصوبه شورای عالی امنیت ملی مصوبه ای است که در دهه ۷۰ توسط شورای عالی امنیت ملی در راستای حفاظت و صیانت از حوزه آبریز سد لتیان تصویب شد و در پی آن محدودیت های بسیاری برای اهالی بخش های لواسانات و رودبار قصران به وجود آمد. کاهش حریم شهر لواسان از ۳ هزار و ۳۰۰ هکتار به ۷۶۱ هکتار و عدم صدور مجوز برای ساخت و سازهای منطقه یکی از این مشکلات به شمار می آید

سیاوش شهریور روز سه شنبه در نشست هم اندیشی مدیریت یکپارچهٔ حوزهٔ آبریز سد لتیان که با حضور مدیرعامل و معاونان شرکت آب منطقه ای تهران، مسئولان شهرستان، شورهای اسلامی و دهیاران شمیرانات در سالن شهدای نامجو اوشان برگزار شد اظهار داشت: سابقه سکونت اهالی این منطقه در حاشیهٔ رودخانه جاجرود به چند هزار سال می رسد پس درست نیست مواردی را مصوب کنیم که زندگی آنان را دچار مشکل کند.

وی افزود: با توجه به مشکلات زیست محیطی حوزه آبریز سد لتیان و اینکه منبع تأمین کننده بیش از ۳۰ درصد آب شرب کلان شهر تهران است، قطعاً سازمان آب باید برای نگه داشت، پالایش و تأمین آب و جلوگیری از تجاوز به حرائم و بستر رودخانه قوانین را وضع کند اما این انسان ها هستند که باید اساس قوانین باشند.

این مقام مسئول تصریح کرد: در دنیای مدرن، عرف میتواند منبع و اساس تصمیمات و جایگزین قانون باشد. قانون برای حفاظت و بهداشت رودخانه جاجرود باید طوری باشد که حداقل ابتدایی ترین حقوق اهالی را در نظر بگیرد و محالف منافع مردم نباشد.

فرمادار شمیرانات اذعان داشت: برخی از قوانین در تراز ملی کارساز هستند و در بعد محلی باید با دیدگاه دیگری مورد بررسی قرار بگیرد.

شهریور خاطرنشان کرد: ما مکلف و موظفیم صدای رسای مردم باشیم؛ مردم هم به واقعیت می ردازند نه آرمان ها! لذا باید تعادل و توازنی میان قوانین و منافع مردم برقرار سازیم تا هم شما از این رودخانه که خود از دارایی های عمومی به حساب می آید صیانت کنید هم مردم بتوانند در آسایش زندگی کنند.

وی یادآور شد: بیش از ۷۰ درصد زمین های شهرستان در مناطق چهارگانه حفاظت شده محیط زیست و منابع طبیعی قرار دارد که این مسأله نیز علاوه بر مصوبه شورای عالی امنیت ملی برای ما محدودیت ساز می شود.

این مقام مسئول بیان داشت: ما خواستار اصلاح قوانین و تأمین منافع زیست و گسترش رفاه و توسعه مردم بومی هستیم.

فرماندار شمیرانات در پایان سخنان خود نیز ضمن عرض تسلیت حوادث اخیر بویژه سانحه سقوط هواپیمای اوکراین اظهار داشت: این روزها همه غمگین هستیم و تکدر خاطر فضای زندگی را تسخیر کرده است اما باید یکدیگر را دوست داشته باشیم و در چنبره حقیقت و محبت زندگی کنیم

شهریور ابراز کرد: ما دشمنان زیادی داریم که قصدشان نفرت پراکنی است تا ما را به نابودی بکشانند پس باید هوشیار باشیم و با غمخواری و محبت و بخشش تسلیم آنها نشویم.

صیانت حداکثری از آبریز لتیان نیازمد دغدغه جدی اهالی است

سید حسن رضوی، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران نیز در ادامهٔ این نشست اظهار داشت: نمی توانیم در تصمیمات حاکمیتی ذینفعان و افرادی که محل زندگی آنها در بستر این رودخانه است را نبینیم.

وی افزود: مباحث آلوده کننده هوا، خاک و آب با اتفاقاتی رو به رو است که یک مهندسی مجدد و اصلاح کننده را میطلبد.

این مقام مسئول اذعان داشت: نگاه ما تاکنون جامع نبوده و مسائل زیست محیطی را در کنار مسائل زندگی اهالی ندیده ایم لذا درخواست ما از وزارت نیرو این است تا جامع تر به این مباحث رسیدگی کنیم تا علاوه بر اینکه رودخانه ای عاری از آلودگی داشته باشیم مردم هم بتوانند بدون مشکل به زندگی خود برسند.

رضوی تأکید کرد: در مسیر حفاظ و صیانت از ودخانه جاجرود نیازمد دغدغهٔ دی اهالی منطقه هستیم. اگر ذینفعان حساس و همراه ما نباشند حرکتی رو به جلو نخواهیم داشت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران گفت: اگر فقط به دستورالعمل ها اتکا کنیم نه تنها موفقیت حاصل نمی شود بلکه به مراتب با مشکلات و مباحث پیچیده تری مواجه خواهیم شد.

به گزارش ایرنا، در پایان این نشست مقرر شد ظرف یک هفتهٔ آینده فرمانداری شمیرانات کارگروهی برای توزیع مسئولیت اجرایی با حضور متولیان امر تشکیل دهد تا اقدامات اجرایی تصمیم گیری و آغاز شود.

سد بتنی لتیان بر رودخانه جاجرود در جنوب شهر لواسان با تامین ۳۰ درصد از آب شرب تهران یکی از منابع اصلی تامین کننده آب تهران بشمار می آید.

شمیرانات با آب و هوایی کوهستانی متشکل از شهر شمیران (منطقه یک، شمال و شرق منطقه دو تهران) و دو بخش لواسانات و رودبار قصران در شمال و شمال شرقی پایتخت واقع شده است. این شهرستان دارای کوه‌ها، روددره ها و محل عبور رودخانه جاجرود به سد لتیان می‌باشد که به این دلیل در تمامی فصول با استقبال چشمگیر گردشگران و کوهنوردان مواجه است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.