به گزارش خبرنگار ایرنا، فضای شهری پایتخت نه تنها در روز ۱۶ دی و همزمان با تشییع پیکر سردار شهید قاسم سلیمانی و همرزمانش روی دست بیش از پنج میلیون نفر رنگ و بویی دیگر داشت بلکه از همان روز نخست شهادت او، با اختصاص ۳۰ هزار مترمربع از فضاهای تبلیغاتی تهران به اکران تصاویر این سردار شهید، همه جا را یاد و نام او پر کرده است.

شهروندان تهرانی این روزها همچنان در معابر و خیابانهای پایتخت شاهد تصاویری از این سردار شهید در قاب تابلوها و بیلبوردهای پایتخت هستند که پس از شهادت به دست دولت تروریست امریکا نیز همچنان به روی همه آنها لبخند می زند.

مسئولان شهری می گویند کار طراحی و آماده سازی طرح تابلو و بیلبوردهای شهر پایتخت بلافاصله پس از انتشار خبر شهادت سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و همراهان وی و صدور پیام تسلیت حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در این زمینه آغاز شد؛ پیامی که در آن، فرمانده کل قوا، سه روز عزای عمومی اعلام و تاکید کردند که انتقامی سخت در انتظار جنایتکاران است.

«برزین ضرغامی» مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت که بیش از ۳۰ هزار مترمربع از فضاهای تبلیغاتی پایتخت با تصاویری از فرمانده شهید قاسم سلیمانی تزیین شده است.

به گفته وی، اکران بنرها به صورت گسترده و در سازه های فرهنگی و تجاری در کل تهران انجام شده است و در زمان حاضر ۱۰۰ درصد مجموع سازه‌های عرشه، بیلبورد و پرتابل فرهنگی به این موضوع اختصاص دارد.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران تاکید کرد: در مجموع، نزدیک به یک هزار و ۵۰۰ سازه با بیش از ۳۰ هزار مترمربع فضا در سطح شهر تهران میزبان این اکران عمومی است،

ضرغامی با اشاره به اینکه شهادت همرزمان حاج قاسم سلیمانی نیز در این تبلیغات شهری مورد توجه بوده است، ادامه داد: در طراحی‌ها علاوه بر شهادت حاج قاسم سلیمانی، شهادت همراهان ایشان شامل شهیدان ابومهدی المهندس مجاهد بزرگ جهان اسلام و معاون حشدالشعبی (بسیج مردمی عراق)، وحید زمانی نیا، شهروز مظفرنیا، ‌هادی طارمی‌ و حسین پورجعفری نیز مورد توجه قرار گرفته است.

ضرغامی‌ تصریح کرد: این اکران‌ها در خطوط ۱ تا ۴ مترو نیز با تقریبا بیش از ۲ هزار مترمربع و ۱۵۰ لایت باکس انجام شده است.

خدمت رسانی 7 میلیون نفر عزادار

حضور پرشمار مردم در تشییع پیکر سردار سلیمانی و شهدای مقاومت در تهران به اذعان همه کارشناسان و بسیاری از رسانه های خارجی کم نظیر بود. مقامهای مسئول شمار شرکت کنندگان در مراسم تشییع پیکر سردار سلیمانی را در روز دوشنبه گذشته در تهران بین 5 تا 7 میلیون نفر برآورد کرده اند.

کاملا پیدا است که کار خدمت رسانی به این جمعیت، آماده سازی مسیر و تسهیل تردد شرکت کنندگان، کار سنگینی بوده که مسئولان شهر تهران اعم از استانداری، فرمانداری، شهرداری، شورای شهر، پلیس ، نهادهای امدادی و دیگر نهادهای مربوطه به خوبی از عهده آن برآمده اند.

اهمیت این مساله آنجا خود را نشان می دهد که به حوادث خونبار به بار آمده در مراسم مشابه در دیگر شهرها نگاه کنیم. 

حادثه خونبار روز گذشته در کرمان که در مراسم تشییع پیکرهای مطهر شهدای مقاومت رخ داد و طبق گفته وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی 59 نفر در آن جان باختند، شاهدی بر این موضوع است.

یکی از دستگاه های خدمت رسان برای برگزاری هر چه بهتر مراسم تشییع پیکر شهدای مقاومت در پایتخت، شهرداری تهران بود که ارزیابی ها نشان می دهد در مجموع عملکرد مثبت و مطلوبی از خود برجای گذاشته است.

در مراسم تشییع پیکر شهدا نهادهای مختلف از جمله 19 منطقه شهرداری تهران از ساعت ۸ صبح در مسیر تشییع ایستگاه های صلواتی برپا کرده بودند.

علاوه بر آن، شرکت مترو موفق شد با جابجایی سه میلیون نفر از عزاداران با مترو، یک رکورد در زمینه جابجایی مسافران در پایتخت ظرف چند ساعت ثبت کند.

«غلامحسین محمدی» رییس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران در این رابطه توئیت کرد: نزدیک به ۳میلیون‌نفر از عزاداران مراسم تشییع پیکر شهید سپهبد قاسم سلیمانی و همرزمانش ظرف چند ساعت از طریق خطوط هفتگانه متروی تهران جابجا شدند و این در حالی است که در روزهای عادی در مترو این رقم به دو میلیون نفر نمی رسد.

«فرنوش نوبخت» مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه، رقم دقیق کسانی را که در مراسم تشییع پیکر سردار قاسم سلیمانی از مترو استفاده کردند، تعداد دو میلیون و 950 هزار نفر اعلام کرد و گفت: با تلاش تمامی همکاران این شرکت سعی شد تا ضمن ارایه سرویس دهی منظم، محیطی امن را برای شهروندان و مسافران محترم ایجاد کنیم.

وی افزود: با برنامه ریزی‌های انجام شده از همان ابتدای صبح فاصله حرکت قطارها در خط چهار متروی تهران تا ۲ دقیقه کاهش یافت و در مجموع، به منظور سهولت در جابجایی مسافران در خطوط هفتگانه متروی پایتخت تعداد 115 قطار فوق العاده نیز اعزام شد.

خدمات رسانی مترو به مسافران در این روز به صورت رایگان بوده است.

«محسن هاشمی» رییس شورای اسلامی شهر تهران روز سه شنبه در حاشیه برگزاری یکصد و هشتاد و هشتمین جلسه شورا  به خبرنگاران گفت: مترو در روز تشییع پیکر سردار سلیمانی در تهران خدمات ارزنده ای ارائه کرد که قابل تقدیر است،

وی در عین حال به مسئولان شرکت مترو گوشزد کرد که در روزهای ازدحام جمعیت، باید نیروهای بیشتری در ایستگاهها به ویژه روی سکوها مستقر شوند و علاوه بر آن، آموزش صحیح به شهروندان هم داده شود که هنگام حرکت قطار لای در نمانند.

خدمت رسانی شرکت واحد اتوبوسرانی به شهروندان هم در روز تشییع پیکر سردار شهید حاج قاسم سلیمانی از ساعت ۶ صبح و به صورت رایگان صورت گرفت و در پایان مراسم تشییع، خدمات رسانی اتوبوس های شرکت واحد از میدان آزادی به مبادی اولیه نیز انجام شد.

به گفته مسئولان اتوبوسرانی تهران، حدود ۸۰۰ اتوبوس برای خدمت رسانی رایگان به عزاداران در مراسم تشییع اختصاص یافته بود و در مجموع، بیش از ۳۵۰ هزار نفر با این اتوبوس ها جابجا شدند.

مسیر حرکت این اتوبوسها از مبادی چهارراه تهرانپارس- پایانه شمشیری- پایانه خاوران- شهرک شهید محلاتی- میدان نبوت- بازار دوم نازی آباد- فلکه دوم صادقیه- تهرانسر- میدان شهرری به سمت محل تشییع و بالعکس بوده است.

باید در نظر داشت که دیگر خطوط اتوبوسرانی تهران هم در این روز فعال بوده و خدمت رسانی فقط به این مراسم، محدود نشده است.

سرویس رسانی صلواتی تاکسیرانان پایتخت

گزارشهای خبرنگاران ایرنا در روز تشییع حکایت از آن دارد که بسیاری از تاکسیرانان شهر تهران نیز برای ابراز همدردی با سوگواران و ادای احترام به مقام والای شهدای مقاومت به صورت داوطلبانه و رایگان به عزاداران مراسم تشییع پیکر مطهر سردار سلیمانی و همراهان وی خدمت رسانی کرده اند.

مقامهای مسئولی گفته اند که بیش از یک هزار و ۵۰۰ تاکسیران شرکت کنندگان در مراسم تشییع را در محدوده هایی از شهر جابجا کرده اند.

خدمات رسانی رایگان این تاکسیها در قالب طرح داوطلبانه مراسم تشییع پیکرهای مطهر شهدای مقاومت در محورهای خیابان فاطمی تا بلوار کشاورز، چهارراه توحید تا میدان انقلاب، میدان حر تا میدان انقلاب، میدان فردوسی تا چهارراه ولیعصر، کوی بیمه به فرودگاه مهرآباد، فتح به آزادی و پایانه های شهید نظری و پارک سوار آزادی صورت گرفته است.

جمع آوری حدود ۸۰ تن پسماند

 برپایه اطلاعاتی که سازمان مدیریت پسماند شهرداری در اختیار ایرنا قرار داده است، این سازمان نیز برحسب وظیفه به پاکسازی و جمع آوری پسماند پیش و پس از مراسم اقدام کرد. بر این اساس، حدفاصل میدان امام حسین (ع) تا میدان آزادی - مسیر اصلی حرکت عزاداران و تشییع پیکر شهدا به ۴ پهنه تقسیم شد که در فاز اول یکهزار نیروی خدماتی به همراه ٢۵٠ خودرو در طول مسیر مستقر شدند اما  با توجه به حضور بی نظیر شهروندان تهرانی در این مراسم، ظرفیت نیروهای مستقر به یکهزار و ۶۰۰ نفر و ٣۵٠ خودرو افزایش یافت.

از آنجا که بین پنج تا هفت میلیون نفر در این مراسم شرکت کرده بودند،حجم کار نیروهای خدمات شهری بسیار بالا بوده و آنها موفق شدند پس از پایان مراسم، کار پاکسازی مسیر تشییع را آغاز و تا ساعت 19 تمامی مسیر 11 کیلومتری میان میدان امام حسین (ع) تا میدان آزادی را نظافت کنند.

بنابر اظهارات مسئولان سازمان پسماند، ۳۰ تن پسماند خشک و ۵۰ تن تر و در مجموع ۸۰ تن فقط در مراسم تشییع سردار سلیمانی توسط عوامل شهرداری تهران جمع آوری شده است.

اختصاص ۱۰۰ سوله بحران برای استقبال از عزاداران

علاوه بر اینها، ۵۶۰ نیروی شهربان از ساعت ۴ صبح روز دوشنبه در مسیرهای تشییع پیکر این شهید والامقام با ۱۵۰ دستگاه خودرو و ۶۰ دستگاه موتورسیکلت برای حفظ انضباط شهری در مراسم مستقر شده بودند.

رفع سدمعبر و جمع آوری بساط گستران برای آسایش عزاداران، پیشگیری از ازدحام جمعیت (سدمعبر انسانی)، راهنمایی شهروندان و هدایت خودروها برای جلوگیری از سدمعبر و ترافیک و نیز گشت‌زنی و حضور مستمر در مسیرهای مشخص شده برای انجام وظایف محوله در برقراری انضباط شهری از جمله اقدامات شهربان در این مراسم اعلام شده است.

همچنین به دستور شهردار تهران برای ۱۵ و ۱۶ دی ماه ۱۰۰ سوله‌ بحران مناطق ۲۲ گانه برای پذیرایی از هموطنان دیگر شهرها که برای شرکت در مراسم تشییع پیکر شهدای مقاومت به پایتخت آمده بودند، بازگشایی شد و این سوله‌ها با حداکثر ظرفیت خدمات رسانی کردند.

همچنین به منظور جلوگیری از هرگونه حادثه ای از ساعت ۶ صبح روز دوشنبه(۱۶ دی) ۱۸۰ نفر آتش نشان تهرانی در ۶۰ نقطه با ۳۸ دستگاه خودروی سنگین، ۷ دستگاه خودروی سبک و ۳۰ دستگاه موتورسیکلت مستقر شدند و تا پایان مراسم و عادی شدن تردد، استقرار آنها ادامه داشت.

عزاداری بزرگترین پرچم کشور 

در همین ایام، بزرگترین پرچم کشور به احترام شهادت سردار قاسم سلیمانی در اراضی عباس‌آباد تهران با شعار «یاحسین» و به رنگ مشکی به اهتزار درآمد و به دلیل اعلام سه روز عزای عمومی از سوی رهبر معظم انقلاب، پرچم بزرگ ایران نیز در کنار آن حالت نیمه افراشته داشت.

این پرچم در بوستان طالقانی تهران واقع است و یکهزار متر مربع مساحت و ۱۵۰ متر ارتفاع دارد.

همچنین بزرگترین پرچم یادبود با تصویر سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در مجموعه برج میلاد به اهتزاز درآمد. پرچم به اهتزاز درآمده در ابعاد ۹ در۱۶ متر در ضلع جنوب شرقی برج میلاد نصب شده است.

تغییر نام بزرگراه رسالت به سردار سلیمانی

اقدامات مسئولان شهری تهران به مناسبت شهادت سردار سلیمانی به موارد بالا ختم نشد. طی آئینی فرهنگسرای بهاران به فرهنگسرای شهید حاج قاسم سلیمانی تغییر نام یافت و از سوی دیگر، قرار است ظرف روزهای آینده سه ورزشگاه در تهران به نام شهدای مقاومت از جمله سردار سلیمانی نام گذاری شود.

در این میان، شاید مهمترین اقدام ماندگار مدیریت شهری تهران در زمینه نام گذاری معابر تهران به نام سردار سلیمانی باشد.  در این زمینه، با رای قاطع  اعضای شورای شهر تهران، بزرگراه رسالت به نام سردار شهید قاسم سلیمانی تغییر نام یافته است.

اقدامات شهر تهران برای بزرگداشت یاد و نام سردار سلیمانی و دیگر شهیدان جبهه مقاومت و انقلاب اسلامی همچنان ادامه دارد.

مسئولان شهری در این زمینه از انجام فراخوانهای بین المللی برای ساخت نمادها و یادمانهایی از او و یارانش در نقاط مختلف شهر طی هفته های آینده خبر می دهند تا پایتخت ایران برای همیشه شهر سردار سلیمانی باقی بماند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.