به گزارش ایرنا، ۲۶ خرداد امسال، رئیس دفتر میراث فرهنگی ورامین با اعلام خبر کشف تعدادی قطعه سفالی در منطقه تاریخی امامزاده یحیی(ع) به خبرنگار ایرنا گفت: عملیات محوطه سازی ورودی امامزاده یحیی (ع) ورامین، با طرح ارائه شده از سوی شهرداری که توسط میراث فرهنگی مورد تأئید واقع شد، از سال گذشته اجرا شد.
ژیلا خدادادی افزود: برای اجرای این طرح و به منظور جمع آوری آب باران و آب سطحی، عملیات حفر یک حلقه چاه جذبی در خارج از محوطه امامزاده در دستور کار قرار گرفت که روز گذشته و در عمق حدود ۱۳ متری این چاه، یک قطعه کوزه سفالی کشف شد.
خدادادی گفت: در حین حفر چاه، این کوزه سفالی شکسته است و به گفته کارگران غیر از خاک چیز دیگری داخل آن نبود.


وی اظهار داشت: دفتر میراث فرهنگی ورامین با اطلاع از کشف این کوزه سفالی، سریعاً نسبت به توقف عملیات اقدام و گزارش این کشف را به اداره کل میراث فرهنگی استان تهران ارائه کرد.
خدادادی گفت: این کوزه در دیواره‌ای کشف شده که احتمال وجود اشیاء قدیمی در آن می‌رود.
وی تصریح کرد: کارشناس باستان شناسی معاون میراث فرهنگی استان تهران، با حضور در محل اجرای این عملیات، از محل کشف کوزه سفالی بازدید و قدمت این سفال را مربوط به دوره ساسانیان و قرون نخستین اسلامی (سلجوقی) اعلام کرد.
رئیس دفتر میراث فرهنگی ورامین اظهار داشت: با توجه به اهمیت کشف این سفال و احتمال به دست آمدن اشیا باستانی دیگر، عملیات حفاری تا زمان انجام کاوش باستان شناسی متوقف شده است.
حال پس از گذشت شش‌ماه از کشف این سفالینه‌ها، عملیاتی برای کاوش منطقه از سوی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران صورت نگرفته و این درحالی است که شهرداری ورامین نیز بدون مشکل به عملیات اجرایی طرح محوطه سازی منطقه امامزاده یحیی(ع) ادامه داده و کار خود را به پایان رساند.
رئیس دفتر میراث فرهنگی ورامین در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: پس از کشف این قطعات سفالی، کارشناسان میراث فرهنگی دو بار از محوطه بازدید و با ورود به داخل چاه، شرایط کاوش‌ احتمالی در محوطه را مورد بررسی قرار دادند.


ژیلا خدادادی افزود: با توجه به این که تکه‌های سفال در عمق ۱۲ متری زمین پیدا شده بود، دسترسی به محل کاوش، به سادگی امکان پذیر نیست.
وی تصریح کرد: عمق زیاد چاه، سست بودن خاک اطراف محل کشف سفال‌ها و خطرات احتمالی در ریزش دیواره‌ها، ریسک کاوش را در این منطقه افزایش داده بود بنابراین تصمیم گرفته شد تا نسبت به بستن محل عملیات اقدام شود.
وی افزود: تا زمان پیدا شدن سفال‌ها، کارگران شهرداری نسبت به حفر میله و انباره‌های چاه اقدام کرده بودند و عملا، فعالیت شهرداری در این منطقه پایان یافته بود.
خدادادی گفت: قطعات سفال کشف شده هم اکنون در محل دفتر میراث فرهنگی قرار دارد تا با تعیین کارشناس، نسبت به مرمت آن اقدام شود.
امکان کاوش در محل کشف سفالینه‌ها وجود ندارد
کارشناس اداره کل میراث فرهنگی استان تهران نیز در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: قرار گرفتن محل کشف سفال‌های منطقه امامزاده یحیی(ع) ورامین، ۱۲ متر پائین‌تر از سطح زمین باعث شده که عملا نتوان عملیات کاوش را در این منطقه انجام داد.
محسن سعادتی افزود: پس از اطلاع از پیدا شدن تکه‌های سفال در محل حفاری چاه جذبی توسط شهرداری ورامین و لزوم تعیین تکلیف محوطه‌سازی به دلیل در پیش بودن برگزاری مراسمات،  کارشناسان میراث فرهنگی به محل اعزام شده و نسبت به بررسی محل اقدام کردند.
وی افزود: با توجه به حساسیت موضوع، شخصا دو روز در محل این کاوش و در قعر زمین، لایه‌های مختلف خاک را بررسی کردم که شواهدی دال بر وجود آثار دیگر مشاهده نشد.
وی افزود: با بررسی‌های کارشناسی و مستندسازی محل پیدا شدن تکه‌های سفال، مستنداتی مبنی بر امکان وجود اشیاء دیگر در این عمق مشاهده نشده و به طور حتم، این سفال‌ها در دوره‌های مختلف از محل دیگری به این منطقه جابجا شده است.
سعادتی گفت: به دلیل قرار گرفتن محل تکه‌های سفال در قعر زمین و این که برای عملیات لایه‌برداری می‌باید حداقل محوطه‌ای به طول و عرض ۵  و در عمق ۱۲ متر حفاری شود که این کار با توجه به قطعیت عدم وجود اشیاء دیگر، کاری وقت گیر و بی‌فایده است.
وی تصریح کرد: عدم کاوش در این منطقه، ارتباطی به بودجه و اعتبارات ندارد.


بنای امامزاده یحیی (ع) ورامین به شماره ‎ ۱۹۹ در فهرست آثار تاریخی ایران به ثبت رسیده است.
در بخشی از این بنا کتیبه‌ای گچبری به خط ثلث برجسته حاوی کلام خدا و رسول اکرم (ص) در زمینه گل و بوته جلب نظر می‌کند که گرداگرد حرم دور می‌زند و تاریخ محرم سال ‎ ۷۰۷ هجری و بانی بنا 'ابومحمد زید' یاد شده است.
اثر نفیس و کم نظیر دیگر این امامزاده سنگ قبر محراب گونه کاشی آن است که امضای دو استاد کاشی ساز کاشانی را با خود داشته که تاریخ سال آن ‎۷۰۵ قمری است و در حال حاضر در موزه آرمیتاژ لنینگراد نگهداری می‌شود.
براساس مستندات تاریخی از این بقعه جهانگردانی همچون مادام ژان دیولافوا در سال ‎ ۱۸۸۱ میلادی و آندره‌گدار دیدن کرده‌اند.
ورامین در ۳۵ کیلومتری جنوب شرق تهران بیش از ۴۰۰ محوطه و اثر تاریخی دارد که از این تعداد، ۷۸ اثر در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
برخی از آثار کشف شده در ورامین، نشان از قدمت هفت هزار ساله در ورامین دارد که این امر باعث شده هر از چندگاهی و با انجام حفاری‌های مختلف، آثاری از جمله سفال در این منطقه کشف شود.
مرداد ماه سال ۹۵ در پی حفاری شرکت آبفا، یک گورستان قدیمی در چهارراه اسفندآباد ورامین مربوط به دوره ایلخانیان کشف شد.
تیرماه سال ۹۶ نیز در حفاری‌های شرکت‌های خدماتی، یک جمجمه مروبط به دوره قاجاریه در ورامین کشف شد.
 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.