از سال ۱۹۹۲ روز جهانی معلولان از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد اعلام شد و هر ساله ۳ دسامبر (۱۲ آذرماه) برای معلولان گرامی داشته می شود؛ هدف از تعیین این روز ارتقاء رشد اذهان عمومی درباره مسائل مربوط به معلولیت‌های مختلف و افزایش آگاهی هایی بوده‌است که می‌بایست از مسئله پیوستن افراد معلول در تمامی جنبه‌های سیاسی، اجتماعی،  اقتصادی و فرهنگی زندگی منتج شود.
 

اجرای ۸۸ برنامه در منطقه ۱۳ شهرداری تهران
به گزارش روز یکشنبه روابط عمومی شهرداری منطقه ۱۳، «مرتضی رحمان زاده» با اشاره به روز جهانی افراد دارای معلولیت، گفت: با توجه به سیاست های اداره کل سلامت شهرداری تهران و با هدف تحقق شعار «تهران، شهری برای همه»  و به منظور تلاش در راستای آگاه سازی و حساس سازی جامعه در خصوص توجه به افراد دارای معلولیت، منطقه ۱۳ همسو با سایر مناطق، ۸۸ عنوان برنامه را به مناسبت هفته معلول پیش بینی، تدارک و به اجرا گذاشته است.  
به گفته وی بخشی از این برنامه ها با محوریت اجتماعی و فرهنگی در قالب جشن، نمایشگاه دستاورد های معلولین، چکاپ سلامتی، دیدار با خانواده های دارای افراد معلول، کارگاه آموزشی، تور گردشگری، جشنواره غذا، مشاوره فردی و روانشناسی، مسابقات ورزشی ویژه اعضای کانون معلولین، تقدیر از معلولین توانمند در محلات سیزده گانه برگزار می شود.  
شهردار منطقه با بیان اینکه بخشی دیگر از این برنامه ها به اقدامات معاونت های فنی و عمرانی و حمل و نقل ترافیک اختصاص یافته است اظهار داشت: به درخواست معلولین، معابر محدوده با نصب تابلوی پارک ویژه معلولین، مرمت سنگدال، نصب پل، نصب دستک بر روی پل، اصلاح پله و تبدیل به رمپ، اصلاح شیپ با کفپوش مناسب، نصب سنگدال، احداث مسیر ویژه نابینایان، جمع آوری موانع  u  و... در نقاط مورد نیاز مناسب سازی  می شود.
رحمان زاده، مناسب سازی ساختمان های سراهای محلات با بازسازی و تعمیر بالابر این مراکز، ایجاد رمپ در طبقات سراها، همسطح سازی و احداث سرویس بهداشتی فرنگی را از دیگر برنامه های در دست اقدام این منطقه عنوان کرد.   
شهردار منطقه ۱۳، ارتقای مطالبه گری افراد داری معلولیت و خانواده های آنان، شناسایی، آموزش و جلب مشارکت شهروندان در قالب عضویت کانون های داوطلبانه  افراد دارای معلولیت، ارتقای آگاهی شهروندان در خصوص چالش ها و مسائل اجتماعی افراد دارای معلولیت از اهداف ویژه برنامه های هفته معلولین برشمرد.

کودکان توان یاب منطقه ۲ امید را بر روی دیوارها نقاشی می کنند
همزمان با روز جهانی افراد دارای معلولیت و با برگزاری مسابقه نقاشی دیواری ویژه کودکان توان یاب با شعار" معلولیت، محدودیت نیست" در پارک بازیافت منطقه۲، کودکان توان یاب منطقه، امید را با زبان هنر به تصویر می کشند.
به گزارش روابط عمومی شهرداری منطقه ۲، یوسف مزارعی معاون امور اجتماعی وفرهنگی منطقه در تشریح ویژه برنامه های پیش بینی شده درهفته افراد دارای معلولیت گفت: تغییر نگرش جامعه به معلولیت، برابرسازی فرصت ها برای افراد توان یاب و همچنین توانمند سازی آنها درعرصه های اجتماعی، فرهنگی، آموزشی و... است که می تواند مشارکت فعال اجتماعی آنها را فراهم کند.
وی افزود: درهمین راستا مدیریت شهری این منطقه همزمان با اجرای مناسب سازی معابر و بوستانها، مناسب سازی سرای محلات را نیز با شعار" تهران شهری برای همه" در دستور کار قرار داده است و در این راستا سرای محله شهرآرا به صورت پایلوت برای استفاده افراد توان یاب مناسب سازی می شود.
مزارعی درادامه به برنامه های هنری، ورزشی و آموزشی دراین هفته اشاره کرد و گفت: مسابقه نقاشی دیواری با شعار " معلولیت، محدودیت نیست" از جمله برنامه های هنری است که کودکان  توان یاب می توانند  با زبان رسانه ای هنر، پیام ها و توانمندی های خود را با مخاطبین به اشتراک بگذارند.
به گفته معاون امور اجتماعی وفرهنگی منطقه ۲، برگزاری  فستیوال رقابت های ورزشی در ۴ رشته ورزشی (دارت، به کاپ، پارتیله و بوچیا) و کارگاه های آموزشی ویژه افراد توان یاب در سرای محلات و همچنین جشن ویژه افراد توان یاب، از دیگر برنامه هایی است که معاونت امور اجتماعی و فرهنگی این منطقه به این مناسبت در نظر گرفته است.
مزارعی در ادامه به برپایی میزخدمت  اشاره کرد و خاطر نشان کرد:  دراین اقدام خدمات سلامت محور با مشارکت پایگاه های بهداشت و کلینیک های مستقر در سطح منطقه به افراد توان یاب  ارائه می شود.


ارائه خدمات سلامت محور رایگان در شمال تهران
به گزارش روابط عمومی شهرداری منطقه یک «سودابه سوداگر» رئیس اداره سلامت شهرداری این منطقه با اعلام خبر فوق اظهار داشت: هر ساله از سوی سازمان جهانی بهداشت ( WHO) سوم دسامبر - ۱۲ آذر ماه - به عنوان روز جهانی افراد دارای معلولیت نامگذاری شده است در همین راستا اداره سلامت شهرداری منطقه یک با مشارکت سازمان های دولتی و غیر دولتی  با هدف تحقق " تهران شهری برای همه "و همچنین شعار سال " ارتقای مشارکت افراد دارای معلولین، برای راهبری امور و تصمیم گیری ها " و به منظور تلاش در راستای آگاه سازی و حساس سازی جامعه در خصوص توجه به افراد دارای معلولیت ویژه برنامه های خاصی را در دستور کار خود قرار داده است.

 وی گفت: ویژه برنامه های هفته معلولین  از ۹ الی ۱۵آذر ماه توسط خانه های سلامت محلات ۲۷ گانه و با محوریت شناسایی، آموزش و جلب مشارکت شهروندان در قالب عضویت کانون های داوطلبانه افراد دارای معلولیت، ارتقای نقش سازمانهای غیر دولتی( Ngo,s) در این حوزه با هم افزایی و حمایت آنها، ارتقای آگاهی شهروندان در خصوص چالش ها و مسائل اجتماعی افراد دارای معلولیت و خانواده های ایشان، همچنین معرفی فعالیت های کانون معلولان به شهروندان در سطح منطقه خواهد بود.

سوداگر افزود: ارایه خدمات سلامت محوررایگان شامل ویزیت پزشکی، غربالگری قند خون و فشار خون، مشاوره های روانشناسی، مشاوره تغذیه، کارگاه و کلاس های آموزشی به کلیه  افراد دارای معلولیت در سراهای محلات و ساختارهای محلی توسط خانه های سلامت و با مشارکت سازمانهای دولتی و غیر دولتی ( Ngo,s) و افراد متخصص داوطلب و مشارکت کانون پزشکان منطقه اجرا می شود.  

وی افتتاح سرای محله حکمت بعنوان سرای محله منتخب و مناسب سازی شده منطقه جهت تردد افراد دارای معلولیت، بازدید از توانبخشی امام علی (ع) و مدرسه استثنایی پیروزی، برپایی میز خدمت در دوشنبه های ورزشی در پارک لادن، اراج، سرای محله جماران، بوستان قیطریه، برپایی چهارشنبه معلولین با گردهمایی های محلی معلولین در محلات، بازدید از خانواده های دارای دو معلول و بیشتر در سطح منطقه با حضور مدیران ارشد منطقه را از دیگر برنامه ها عنوان کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.