به گزارش ایرنا، محمد عبدالعلی پور روز پنجشنبه در مراسم گرامیداشت هفته گردشگری که در مسجد جامع تاریخی ورامین برگزار شد اظهار داشت: شهرستان ورامین در حوزه گردشگری، از جایگاه ویژه ای در استان تهران و کشور برخوردار است، در تحقیقاتی که با همکاری محققان دانشگاه براتفورد انگلیس و دانشگاه تهران انجام شد، ۷۶۰ تپه و محوطه باستانی در این شهرستان شناسایی شده است.
وی افزود: بخش مهمی از موزه ارمیتاژسنپترزبورگ به نگهداری از محراب، کتیبه ها، کاشی ها و صندوقچه امزاده یحیی(ع) ورامین تعلق دارد که نشان می‌دهد این اثر مهم، از چه جایگاهی در حوزه میراث فرهنگی جهان برخوردار است.


وی گفت: بسیاری از کشورها، تلاش دارند تا با حفظ و نگهداری از آثاری که شاید قدمت زیادی نیز نداشته باشند، پیشینه خود را به جهانیان ثابت کنند ولی شاهدیم که امروز بر پیکره دیواره های ۷۰۰ ساله مسجد جامع تاریخی ورامین که از ارزش و جایگاه بسیار ویژه ای در جهان برخوردار است، میخ کوبیده شده و حتی برای نظافت آن، دست به دامان شهرداری می‌شویم.
این استاد دانشگاه و محقق باستان شناسی اظهارداشت: اگر این آثار تاریخی در کشوری نظیر ترکیه که امروز از محل گردشگری سالانه ۱۸ میلیارد دلار درآمد دارد وجود داشت، قطعا استفاده مناسبتری از آن ها در حوزه گردشگری می‌شد.
عبدالعلی پور با تقدیر از فرماندار و اعضای شورای ترافیک شهرستان برای تغییر جهات خیابان های شهر ورامین گفت: با تغییر جهات خیابانها، مسجد جامع و برج آرامگاهی علاءالدوله که امروز در حصار بنرهای تبلیغاتی واقع شده، در معرض دید مردم قرار گرفته و این امر می‌تواند افراد را به بازدید از این آثار ترغیب کند.


وی با اشاره به وضعیت گردشگری در مناطق روستایی گفت: هر چند که با همت دولت، اتفاقات عمرانی بسیار خوبی در سطح روستاهای شهرستان ورامین صورت گرفته ولی باید توجه داشت که با اجرای طرح های عمرانی، نباید بافت تاریخی روستا نابود شود، قرار نیست که با توسعه امکانات، روستا به شهر تبدیل شود.
مدیرکل سابق موزه های کشور افزود: امروز بسیاری از گردشگران برای بازدید از معماری دیوار چین به این کشور سفر می‌کنند در صورتی که در نزدیکی ورامین و در حاشیه قصر بهرام، جاده ای تاریخی به نام جاده سنگفرش به طول ۲۵ کیلومتر وجود دارد که صدها سال قبل توسط معماران ایرانی احداث شده، جاده ای که با ۳ متر زیرسازی از عجایب بزرگ راهسازی محسوب می‌شود ولی کمتر کسی از وجود آن اطلاع دارد.
وی میراث کشاورزی را دیگر ظرفیت شهرستان ورامین برای جذب گردشگر عنوان کرد و افزود: ورامین از مزارع ارزشمند و قدیمی برخوردار است که هر یک از آن ها ظرفیت جذب گردشگران داخلی و خارجی را داشته و می‌تواند برای منطقه درآمد زایی داشته باشد.
عبدالعلی پور گفت: هر گردشگر خارجی در زمان حضور در کشور حداقل ۸۰۰ تا یک هزار دلار به صورت مستقیم هزینه می‌کند یعنی هر گردشگر ۱۶ برابر بشکه نفت ۶۰ دلاری برای کشور ارزآوری دارد که تحقق این مهم، به توسعه زیرساخت های کشور نیاز دارد.
ورامین در ۳۵ کیلومتری جنوب شرق تهران واقع شده است.
۷۸  اثر تاریخی شهرستان ورامین در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده اند.
تهرام/۷۲۵۴//۱۳۴۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.