به گزارش ایرنا وی روز یکشنبه در یکصد و شصتمین جلسه علنی شورای پنجم شهر تهران افزود: بر دوش کشیدن بار سنگین امانت نمایندگی مردم مسئولیتی نیست که جز با لطف الهی بتوان به سلامت آن را به مقصد رساند و با حمایت و پشتوانه مردمی از شورای پنجم می‌توان گفت این شورا عملکرد قابل قبول و دفاع داشته است.

به گفته هاشمی، شورای پنجم در ۲ سال گذشته حدود ۱۶۰ جلسه رسمی در صحن علنی و بیش از  ۲۷۰ مصوبه را گذراند؛ همچنین اعضای شورا با تصویب برنامه سوم توسعه شهر تهران و ارائه ۴۲۳ تذکر در ایفای وظایف سیاستگذاری، تقنینی و نظارتی شورای شهر تلاش کردند.

شهروندان را محرم دانستیم

وی گفت که یکی از دستاوردهای مهم این شورا، عملی کردن شعار شفافیت و محرم بودن شهروندان در روند تصمیم گیری شوراست که موجب علنی شدن جلسات رسمی و حذف جلسات غیرعلنی شد.

رییس شورای شهر تهران افزود: هیچ تصمیمی بدون اینکه مذاکرات و ادله موافقان و مخالفان آن با افکار عمومی در میان گذاشته شود اتخاذ نشد و تنها جلسه غیرعلنی شورا نیز به‌دلیل ارائه و بررسی گزارش محرمانه نهادهای نظارتی تشکیل شد و در آن جلسه نیز مصوبه‌ای به تصویب نرسید.

هاشمی تصریح کرد: ارائه جزییات آرای مثبت یا منفی اعضای شورای شهر تهران در معرض اصحاب رسانه گام بزرگی بود که شورا توانست پیش از سایر نهادهای تقنینی در کشور از جمله مجلس شورای اسلامی آن را علنی کند و جز در مواردی که قانون صراحت دارد رای نمایندگان شورای شهر تهران قابل رویت است.

جلوگیری از بلعیده شدن شهر

وی تاکید کرد: مطالبه دیگر شهروندان تهرانی از شورای پنجم صیانت از فضای سبز، باغات تهران و جلوگیری از بلعیده شدن این میراث طبیعی به‌وسیله مجتمع‌های تجاری و مسکونی بود که این مهم با لغو مصوبه برج- باغ و تصویب طرح خانه- باغ که به تایید شورای عالی معماری و شهرسازی نیز رسیده است گام بزرگی برداشته شد تا باغ‌های باقی مانده تهران را بتوان برای نسل‌های آینده حفظ کرد.

هاشمی گفت: مبارزه با رانت و حفظ حقوق بیت‌المال انتظار دیگری بود که شهروندان تهرانی از فهرست امید داشتند و در این مسیر علاوه بر پیگیری پرونده های پیشین در احقاق حقوق شهرداری تهران، شورای پنجم مصوبه واگذاری هر نوع دارایی ملکی شهرداری به‌صورت ترجیحی اعم از بهره‌برداری یا تملک را منوط به تصویب در صحن شورا کردند و بدین شکل، مسیر بخش بزرگی از تولید رانت در مدیریت شهری مسدود شد.

به گفته رییس شورای شهر تهران رویکرد انقباضی مدیریت شهری نسبت به رشد بی‌رویه هزینه های اداره شهر و پرسنل شهرداری، یکی دیگر از راهبردهای شورای پنجم بود.

وی ادامه داد: بودجه شهرداری تهران با وجود تورم مجموعا ۷۰ درصدی در ۲ سال اخیر در سطح ۱۸ هزار میلیارد تومان نگه داشته که اگرچه منجر به برخی نارضایتی‌های داخلی شد اما با توجه به شرایط اقتصادی کشور، رکود صنعت ساختمان و کاهش منابع مالی شهرداری، راهی گریزناپذیر و ضروری بود و توانست در همین شرایط تعادل را میان حوزه های درآمد و هزینه برقرار و بخشی از بدهی انباشته دوران گذشته را نیز تسویه کند.

هاشمی تاکید کرد: البته طبیعی است که کارنامه شورای پنجم و مدیریت شهری در این ۲ سال خالی از اشکال و بی‌نیاز از نقد نیست.

وی افزود: مهمترین آسیب مدیریت شهری در این دوره، بی‌ثباتی و تغییرات مکرر بود که انتخاب سه شهردار و ۲ سرپرست از سوی شورای پنجم را به دنبال داشت که طبیعتا این تغییرات موجب تلاطم و تغییر در مدیریت‌های بدنه شهرداری تهران نیز شد و آثار منفی در عملکرد و برنامه ریزی درازمدت برای شهر برجا گذاشت.

رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت:‌ بی‌توجهی به اولویت های اصلی شهر و مطالبات شهروندان و پرداختن به مسایل حاشیه‌ای دیگر آسیب مدیریت شهری بود که امیدواریم با تمرکز لازم در نیمه دوم مسئولیت شورای پنجم جبران شود.

هاشمی همچنین اظهارداشت که در حوزه معماری و شهرسازی با وجود آنکه اقدامات کمیسیون به منظور جلوگیری از شهر فروشی و پایبندی به طرح تفصیلی و لغو مصوبه برج -باغ‌ها، پیگیری ایمن‌سازی گودها، تشکیل حساب کاربری شهرسازی برای شهروندان، صیانت از اراضی مزروعی و سبز شهر، دستاوردهای مثبتی تلقی می شود اما تحقق اهداف برنامه در نوسازی بافت‌های فرسوده نیازمند پیگیری و حمایت بیشتری از سوی شورا است.

وی افزود: در حوزه خدمات شهری اگرچه در صیانت از باغ‌ها و فضای سبز، بهبود وضعیت سلامت شهری و رفع برخی معضلات مانند سفیدبالک ها، ایجاد سامانه پسماند و فضای سبز و نظارت بر وضعیت پیمانکاران خدمات شهری شورای پنجم توفیق قابل توجهی حاصل شد اما نظارت بر نظافت شهر و بهبود در پسماند نیازمند توجه بیشتر توسط کمیسیون است.

به گفته رییس شورای شهر تهران، در حوزه عمران و حمل و نقل، زیرساخت‌های مناسبی در مترو به بهره برداری رسیده و بخشی از پروژه های نیمه تمام عمرانی تکمیل شد؛ در ترافیک و آلودگی هوای ناشی از آن نیز بهبود ایجاد اما ما نیاز به تسریع تجهیز ناوگان حمل و نقل عمومی در مترو و اتوبوسرانی و تامین مالی تجهیز و تکمیل مترو و شتاب در اتمام پروژه های عمرانی داریم که باید کمیسیون عمرانی و حمل و نقل فعالیت و پیگیری خود را تقویت کند.

جلو افزایش پرسنل را گرفتیم

وی ادامه داد: در حوزه برنامه و بودجه نیز ارائه گزارش تفریغ سال ۹۳ و تدوین برنامه سوم توسعه شهر تهران، افزایش نیافتن پرسنل و کاهش سه هزار نفری کارمندان شهرداری، تدوین ساده فهم و ارائه منظم بودجه و گزارش‌های مالی به شورا و شهروندان، از دستاوردهای مثبت تلقی می شود.

هاشمی اضافه کرد: بروزرسانی گزارش‌های تفریغ و تحول در ساختار بودجه‌ای شهر از طریق افزایش سهم درآمد پایدار و جذب سرمایه گذاری در پروژه های عمرانی و توسعه زیرساخت‌ها ضروری است که باید مورد توجه بیشتر قرار گیرد.

شاهد تکثر سلایق بودیم

وی تصریح کرد: در حوزه فرهنگی و اجتماعی نیز سیاست‌های شورای پنجم برای ایجاد تحول در برنامه های کلیشه‌ای، مناسبتی و موازی‌کاری فرهنگی تا حدی اجرا و شاهد تکثر و حضور انواع سلایق و تفکرات فرهنگی در چارچوب قوانین در عملکرد فرهنگی شهرداری و توسعه حوزه گردشگری، حمایت از صنوف هنری، تکریم چهره های ماندگار فرهنگ و هنر، افزایش سرانه و زمان ورزش شهروندان، برگزاری موفق و آزاد انتخابات شورایاری به‌صورت الکترونیک برای نخستین بار در کشور بودیم.

هاشمی افزود:‌ اما در حوزه آسیب‌های اجتماعی با وجود تلاش‌های انجام شده در توسعه و تقویت گرمخانه‌ها و همچنین در موضوع استفاده از زیرساخت‌های شهری نیازمند بهبود عملکرد و نظارت موثرتر کمیسیون فرهنگی هستیم.

رییس شورای شهر تهران گفت: در حوزه حقوقی و نظارت نیز دستاوردهای مثبتی در زمینه حذف زمینه های رانت‌ساز استفاده از املاک و امکانات شهرداری، ایجاد سامانه طرح‌ها و و لوایح در دسترسی شهروندان به قوانین و مصوبات شورا و همچنین حمایت از حقوق شهروندی داشتیم اما پیگیری پرونده های حقوقی شهرداری تهران و افزایش کارآیی سیستم نظارتی شورا نیازهای جدی ماست.

وی بیان کرد: از هیات رییسه منتخب امسال شورا نیز انتظار می‌رود که با افزایش مشارکت اعضا، در انجام وظایف قانونی خود به‌خصوص تدوین برنامه و خط مشی اداره شورا ، ارتقای انسجام و کارامدی شورا ، اولویت بندی مسایل و برنامه ها و نیز افزایش هماهنگی میان کمیسیون‌های تخصصی تلاش بیشتری داشته باشد.

هاشمی اظهارداشت: تلاش اصحاب رسانه و خبرنگاران نیز که با انعکاس اخبار مدیریت شهری، مشکلات، انتقادها و پیشنهادها، پلی دوسویه در تعمیق رابطه شورا با مردم و بهبود عملکرد مدیریت شهری و کاهش نواقص داشتند نیز ارزنده و لازم به قدردانی است که امیدوارم در آینده تقویت نیز شود.

کم‌مهری صداوسیما

وی گفت: البته برخلاف گذشته در این دوره، بعضا شاهد کم‌مهری رسانه ملی و برخی رسانه های حاکمیتی به مدیریت شهری بودیم که امیدواریم در ۲ سال باقیمانده این رویه اصلاح شود.

هاشمی افزود:‌ البته در افکارعمومی عملکرد شورا و شهرداری به‌صورت یکپارچه دیده و قضاوت می‌شود و برخی نواقص و ضعف‌ها که ممکن است به‌دلیل مشکلات و محدودیت‌ها یا تقصیرها در اجرا ایجاد شود، به حساب شورا نیز نوشته می‌شود.

به گزارش ایرنا امروز اعضای شورای اسلامی شهر تهران و در آغاز سال سوم فعالیتشان قرار است ترکیب هیات رییسه را مشخص کنند.

شورای اسلامی شهر تهران ۲۱ عضو دارد.

تهرام/۹۳۴۳/ ۱۰۰۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.