به گزارش ایرنا، مراسم باشکوه و معنوی قرائت دعای عرفه امروز یکشنبه (۲۰ مرداد ماه) همزمان با نهم ذی‌الحجه در مصلای بزرگ ری، از ساعت ۱۵ با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید آغاز شد و سپس ذاکر اهل بیت عصمت و طهارت(ع) حجت الاسلام شیخ منصور باقربیک به مرثیه سرائی و قرائت دعای عرفه پرداخت.

در این مراسم معنوی، زائران و عاشقان خاندان نبوت(ع) به شوق ثواب زیارت حرم مطهر حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در کربلای معلی، در روز عرفه در جوار مرقد نورانی حضرت عبدالعظیم (ع) به قرائت دعای روحبخش عرفه پرداخته و با خدای خویش راز و نیاز می کنند.

این مراسم همچنین در حرم مطهر بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران از ساعت ۱۶ با حضور خانواده های معزم شهدا، جانبازان، ایثارگران و اقشار مختلف مردم با تلاوت آیات قرآن کریم آغاز و با نوای حاج محسن جعفری و حاج احمد خلف زاده ادامه داشت.

همچنین مراسم تلاوت دعای عرفه با حضور پرشور مردم جنوب پایتخت در تمامی بقاع متبرکه و مساجد شهرستان ری به صورت همزمان برگزار شد.

به گزارش ایرنا، روز عرفه ( ۹ ذی‌الحجه) یک روز پیش از عید قربان است و بنابر فقه شیعه، حج‌گزاران باید از ظهر تا غروب شرعی این روز را در عرفات وقوف کنند.

 عرفه نزد مسلمانان از روزهای پرفضیلت سال محسوب می‌شود و در منابع روایی اعمالی برای آن برشمرده‌اند که بافضیلت‌ترین آنها دعا و استغفار است، زیارت امام حسین(ع) و خواندن دعای عرفه نیز در این روز بسیار سفارش شده است.

حضرت امام‌ حسین‌ (ع) در عصر روز عرفه‌ در مراسم حجی که قبل از سال حادثه عاشورا شرکت ‌کرده بودند، از چادر خود در سرزمین‌ عرفات‌ همراه جماعتی‌ از اهل‌ بیت(ع) و اصحاب بیرون آمده و در حاشیه چپ‌ کوه‌ عرفات‌ «جبلُ الرّحمه» رو به‌ بیت‌ الله‌ الحرام‌ وقوف‌ کردند و سپس‌ دو دست‌ خود را مانند مسکینی‌ که‌ نیازی طلبد در برابر صورتشان‌ بلند کردند و شروع به خواندن دعای عرفه نمودند.

این دعای نسبتا طولانی از اعمال مهم شیعیان در روز عرفه است که پس از نماز ظهر و عصر تا غروب خوانده می‌شود.

/6003/۳۲۱۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.