محمد حسین اسماعیلی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت:‌ طرح «شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر» با نگاه آینده‌محور و آمایشی برای توسعه عدالت فرهنگی و ترویج فرهنگ و هنر ایرانی ـ اسلامی اجرا می شود.
وی افزود:‌ تقویت و کاربردی‌سازی زیرساخت‌های فرهنگی و هنری موجود و حمایت از طرح‌های خلاقانه برآمده در بسترهای محلی و بومی از دیگر مواردی است که در این طرح به آن پرداخته می شود.
اسماعیلی گفت: کمک به برنامه‌ریزی برای توسعه پایدار،  کشف، جذب و پرورش فعالیت‌ها و پیشنهادهای نو و پایدار بومی و حمایت از آن‌ها، ساماندهی و بهره‌گیری از امکانات و ظرفیت‌های فرهنگی و هنری در سطح محلی و بومی مبتنی بر فرهنگ ایرانی ـ اسلامی، تمرکززدایی در امور فرهنگی و هنری و تقویت ظرفیت‌های مردمی در فرهنگ، توسعه اقتصاد فرهنگ و هنر و کمک به بهبود کسب‌وکارهای فرهنگی هنری و صنایع خلاق از اهداف این طرح است.
معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران با بیان اینکه اعضای شبکه‌ شهرهای خلاق در اولویت دریافت مجموعه‌ای از خدمات، تسهیلات، اعتبارات و منابع قرار می‌گیرند، ‌ افزود:‌ این خدمات که به اعضا ارائه می شود، موجب می شود تا زیرساخت‌های لازم را توسعه داده و برنامه‌های معرفی‌شده را اجرا کنند.
اسماعیلی تاکید کرد:‌ پرونده هر شهر در زمینه‌های حوزه فرهنگی و هنری که با همکاری دستگاه‌ ها و نهادهای دولتی و غیردولتی تدوین و با امضای شهردار و رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و نمایندگان انجمن‌های فرهنگی و هنری شهر ارائه می‌شود، مبنای شرکت در این طرح است.
وی گفت: در هر شهر، شورای برنامه ریزی شهرهای خلاق فرهنگ و هنر به ریاست فرماندار و دبیری رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حضور نمایندگان مجموعه‌ای از دستگاه‌های فرهنگی و هنری شهرستان تشکیل می‌شود.
اسماعیلی ادامه داد: دبیرخانه شهر خلاق فرهنگ و هنر در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی هر شهرستان راه‌اندازی می‌شود.
وی ادامه داد:‌ پس از تشکیل دبیرخانه، شهرها مطابق با فراخوان، نسبت به انتخاب حوزه و شاخه موضوعی اقدام میکنند.
به گفته معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران، هر شهر پس از امضای فرم‌های مربوطه توسط شهردار، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و نمایندگان انجمن‌های فرهنگی و هنری مرتبط، آن‌ها را با نامه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مربوطه، به دبیرخانه مرکزی ارسال می‌کنند.
وی افزود:‌ پس از ارزیابی فرم‌های رسیده، نمایندگان هر شهر به کارگاه تخصصی مرتبط دعوت می شوند و  پس از بازگشت گروه آموزش‌دیده، طرح تفصیلی و پرونده‌های تخصصی شهر را تدوین و ارسال خواهند کرد.
به گفته وی،  دبیرخانه مرکزی پس از اعلام نظر هیئت داوران، طی مراسمی شبکه شهرهای خلاق هر رشته فرهنگی و هنری را معرفی می کند.
معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران با اشاره به ویژگی های برنامه‌های شهرهای خلاق فرهنگ و هنر اظهار داشت:‌ با ایجاد این شهر،  باید برنامه‌ها، فعالیت‌ها و اقدام‌ها به طور ویژه برای این عنوان طراحی شده باشد و  برنامه‌ها باید متناسب با نیازهای محلی، آیین‌های بومی و ارزش‌های دینی و ملی باشد.
وی، ‌داشتن تأثیرات پایداری در ارتقای سطح فرهنگ و هنر شهر، ‌ برخورداری از  مشارکت مردمی و پشتیبانی شرکت‌های بزرگ تجاری، کارخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی برای تأمین هزینه‌ها و سرمایه‌گذاری، ‌ داشتن قابلیت الگوبرداری، ‌نوآوری در محتوا و شیوه اجرا نوآورانه و کیفی، ‌ داشتن قابلیت و ضمانت اجرایی، ‌ از دیگر ویژگی های این برنامه دانست.
اسماعیلی همچنین با بیان اینکه در اجرای این طرح باید برآورد کلی از هزینه‌های برنامه‌ها وجود داشته باشد، ‌ عنوان کرد:‌ داشتن جدول زمانی قابل ارزیابی و پیگیری دقیقی از دیگر ویژگی های برنامه ها در این طرح ها است.
به گزارش ایرنا، ‌ طرح «شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر» از جمله برنامه ها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
تهرام/۷۲۴۴//۱۳۴۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.