پرهام جانفشان عراقی روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا گفت: هدف از تشکیل این کارگروه حفاظت و صیانت بیشتر از عرصه و حریم بافت و بناهای تاریخی شهر تهران است تا از گزند تخریب مصون بمانند.

وی با بین اینکه این کارگروه با همکاری معاونت میراث فرهنگی کشور، بافت تاریخی شهرداری تهران و میراث فرهنگی استان تشکیل خواهد شد خاطرنشان کرد:در ابتدا اقدامات برای حفظ حریم بافت تاریخی مناطق ۱۱ و ۱۲ پایتخت را در اولویت کاری خود قرار خواهیم داد.

حریم سعدآباد و نیاوران احصا شد

مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران همچنین در ادامه گفت وگو اعلام کرد که حریم قانونی مجموعه های تاریخی سعدآباد و نیاوران در پایتخت برای حفاظت بیشتر عرصه و حریم آنها احصا شده است.

جانفشان عراقی همچنین بر تخصیص اعتبارات این نهاد تاکید کرد و گفت:‌ ۱۰ میلیارد تومان کل اعتبارات استانی و ملی برای مرمت بناهای تاریخی استان است که این بودجه تاکنون هنوز پرداخت نشده و امیدواریم با تخصیص آن زمینه حفاظت بهتر از آثار تاریخی فراهم آید.

به گزارش ایرنا هم اکنون ۲ هزار و ۴۰۰ بنا و بافت تاریخی در سطح استان تهران وجود دارد که تنها ۴۰۰ مورد آنها در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.

آمار آثار تاریخی واجد ارزش و نیز ثبت ملی شهر تهران ۴۱۰ اثر اعلام شده است.

مناطق ۱۱ و ۱۲ تهران از جمله بخش‌های تهران محسوب می‌شوند که دارای آثار میراثی، واجد ارزش و نیز خانه های تاریخی بسیاری هستند.
مسئولان امیدوارند که با تشکیل کارگروه حریم و بافت تاریخی در پایتخت موضوع نقض حریم آثار تاریخی که زمینه‌ساز تخریب آنها و ساختن املاک عمدتا با کاربری تجاری به جای آنها می‌شود نیز به سامان بهتری برسد.

تخریب آثار تاریخی و حتی خروج برخی از این آثار ثبت ملی از فهرست آثار ملی از جمله مشکلات حوزه میراث در استان تهران است.

تهرام/۷۲۴۷/ ۱۰۰۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.