به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران جمشید جویباری با بیان اینکه این گیاه از ارزش بالائی برخوردار بوده و کمیاب نیز است تأکید کرد: از آنجائی که این محصول جزو محصولات فرعی مرتعی و یکی از مهم ترین و ارزشمندترین گیاه داروئی و صنعتی کشور محسوب می شود، برداشت و همچنین حمل آن فقط با اخذ مجوز از اداره منابع طبیعی امکان پذیر بوده و حمل بدون مجوز آن در حکم حمل قاچاق کالا محسوب شده و افراد متخلف تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.

وی در ادامه به میزان برداشت این محصول اشاره کرد و افزود: امسال در سطح یک هزار و ۵۰۰ هکتار از مراتع شهرستان فیروزکوه برداشت این محصول انجام می شود که طبق پیش بینی های صورت گرفته حدود ۱۰ تن باریجه از این مراتع استحصال خواهد شد.

این مسئول منابع طبیعی شهرستان فیروزکوه اظهار داشت: برداشت این محصول از مراتع آخوری و آبسرد درده، عمرگ و شهرآباد این شهرستان انجام می شود و تا پایان فصل تابستان و اوایل فصل پائیز ادامه خواهد داشت.

جویباری یادآور شد: خاستگاه باریجه مناطق کوهستانی است و اکوسیستم رویشگاهی این گیاه خاص و حساس می باشد که از این رو به منظور بهره برداری پایدار و حفظ و احیای پایه های آن ضرورت ایجاب می کند تا بهره برداری و برداشت از صمغ این گیاه تحت نظارت انجام شود تا از انقراض آن جلوگیری به عمل آید.

تهرام/۷۲۴۳//۱۳۴۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.