چند ماه است که کیفیت آرد پایین آمده و بسیاری از مشتریان نسبت به کیفیت نان معترض هستند و از طرفی نانوایان نیز در خصوص سودهی کم نیز اعتراضاتی دارند.
اکبر اسماعیلی، شاطر یکی از نانوایی های شهرستان در خصوص مشکلات موجود گفت: ماهانه حدود ۲۴۰ کیسه آرد به نرخ دولتی دریافت می کنیم و طبق بخشنامه باید ۵۵۰ گرم برای هر شانه نان در نظر بگیریم.

وی افزود: با توجه به عدم کیفیت مناسب آرد مجبوریم برای هر شانه ۷۰۰ گرم در نظر بگیریم تا اندکی کیفیت نان را افزایش بدهیم و از طرفی سبب کاهش سود می شود.

این شاطر نانوایی سنگک ضمن انتقاد از عدم همکاری اتحادیه مربوطه به چندین برابر شدن قیمت مایه خمیر، کنجد و مشکلات مربوط به آب و برق گاز اشاره کرد و گفت: در سال جاری قیمت هر کیسه مایه خمیر نسبت به گذشته ۳ برابر و قیمت هر کیلو کنجد نیز ۵ برابر افزایش یافته، اما افزایش این اقلام هیچ گونه تاثیری در افزایش قیمت نان نداشته است.

وی گفت: پرداخت حقوق کارگران و قبوض خدماتی سبب مقرون به صرفه نبودن این حرفه شده و به ناچار مجبور به ادامه فعالیت هستیم.

همچنین به منظور بررسی کیفیت نان در نانوایی های آزاد پز نیز در یکی از نانوایی های دماوند حضور پیدا کرده و با شاطران و شهروندان حاضر در این نانوایی گفتگو کردیم.

مهدی عسگری، یکی از شاطران آزاد پز نان بربری در خصوص مشکلات این صنف و کیفیت آرد بیان کرد: حدود ۳۶۰ کیسه آرد به نرخ آزاد و به صورت ماهانه دریافت می کنیم و قیمت هر کیسه آرد نسبت به نرخ دولتی دو برابر افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه کیفیت آرد در فصل زمستان مناسب و در فصل تابستان دچار نوسان است، افزود: گندم پس از برداشت باید انبار شده و پس از گذشت چند وقت مورد استفاده قرار گیرد و در این صورت کیفیت مناسبی خواهد داشت.

عسگری گفت: با توجه به وضعیت نامناسب آرد نیز می توان با افزایش میزان مایه خمیر از پایین آمدن کیفیت نان جلوگیری کرد، اما با توجه به کمبود مایه خمیر در ۲ ماه اخیر و چند برابر شدن قیمت آن انجام این کار هم مقرون به صرفه نیست.

البته مشتریان این نانوایی از کیفیت نان آن رضایت داشتند و در این خصوص یکی از شهروندان گفت: کیفیت و قیمت مناسب نان این نانوایی سبب شده تا روزانه مسافت طولانی را به منظور تهیه نان طی کنیم و نان این نانوایی هیچ گونه ضایعات و دور ریزی ندارد.

وی افزود: نانوایی های متعددی در این منطقه وجود دارد، اما متأسفانه کیفیت نان آنها مناسب نیست و از هزینه ای که بابت تهیه نان پرداخت می کنیم.

فعالیت ۲۰۴ نانوایی در شهرستان دماوند

منوچهر بابایی، رئیس اتحادیه نانوایان و قنادان شهرستان دماوند نیز با اشاره به آخرین وضعیت نانوایی های این شهرستان اظهار داشت: در حال حاضر ۲۰۴ نانوایی در این شهرستان فعالیت دارند که از این تعداد ۱۲۴ نانوایی دولتی، ۶۵ نانوایی آزادپز و ۱۵ واحد فانتزی هستند.

وی افزود: میزان سهمیه دولتی آرد در  این شهرستان به صورت ماهیانه ۱۱ تن و میزان سهمیه آرد نانوایان آزاد پز و فانتزی کاران ۳۷۰ تن است.

بابایی در خصوص کیفیت نامناسب آرد در چند ماه اخیر تصریح کرد: با توجه به فصل برداشت گندم و بارگیری مستقیم و همچنین عدم اختلاط گندم های تولیدی جدید با گندم های انبار شده در سال گذشته سبب ایجاد مشکلاتی در پخت نان شد.

رئیس اتحادیه نانوایان و قنادان شهرستان دماوند تأکید کرد: با پیگیری صورت گرفته و همکاری مسئولان تنها کارخانه آرد شهرستان دماوند، آرد با کیفیت به ۴۳۰ تن افزایش یافت و در شهرستان نیز توزیع شد.

وی همچنین در خصوص کمبود مایه خمیر و عرضه آن به چند برابر قیمت، تصریح کرد: کمبود مایه خمیر و افزایش قیمت آن سبب ایجاد مشکلات متعددی برای نانوایان شده که با پیگیری های صورت گرفته، مخمر خوب تهیه و با قیمت مناسب و به صورت سهمیه‌ای در اختیار نانوایان قرار گرفت.

بابایی تصریح کرد: یکی از اقداماتی که در راستای ساماندهی نانوایان صورت گرفت ثبت کد نانوایان در سامانه ایرانیان اصناف بود که این اقدام موجب شد تا سهمیه آرد به تمام نانوایان تعلق گیرد.

استقبال نانوایان دولتی به سمت آزادپز

رضا میرزا کریمی، رئیس اتاق اصناف شهرستان دماوند با اشاره به مشکلات مربوط به کیفیت آرد این شهرستان در چند وقت اخیر، بیان کرد: گندم پس از تبدیل به آرد باید به مدت چند وقت انبار شود تا کیفیت مناسبی داشته باشد، اما هم‌اکنون بلافاصله بعد از برداشت، مورد استفاده قرار گرفته که این امر سبب کاهش کیفیت آرد و در نهایت نان شده است.

وی همچنین در خصوص وضعیت فعالیت نانوایان آزاد پز و دولتی، تصریح کرد: تنها تفاوت نانوایان آزاد پز و دولتی در قیمت هر کیسه آرد است؛ قیمت هر کیسه آرد به نرخ دولتی ۳۴ هزار تومان و به نرخ آزاد ۷۰ هزار تومان است اما از طرف دیگر طبق آمار موجود میزان پخت نان نانوایی های آزاد پز یک و نیم برابر نانوایی های دولتی است؛ این موضوع به گونه ای است که نانوایی های دولتی را به سمت آزاد پز شدن سوق می دهد.

میرزاکریمی  با بیان اینکه ارائه یک قیمت جدید به منظور یکسان سازی نانوایی آزاد پز و دولتی در راستای مقرون به صرفه بودن در دستور کار قرار دارد، خاطر نشان کرد: عدم یکسان سازی سبب ایجاد یک چالش در آینده خواهد شد.

رئیس اتاق اصناف شهرستان دماوند در خصوص مشکلات مطرح شده توسط شاطران از قبیل افزایش قبوض خدماتی بیان کرد: این موضوع هم اکنون در مرحله کارشناسی است که با توجه به وضعیت اقتصادی بهترین راه حل با حفظ تمام جهات ممکن در دستور کار قرار میگیرد.

تحریم و وقوع سیل عامل افزایش قیمت مواد اولیه در تامین نان

فاطمه فرزام، معاون برنامه ریزی، اداری و مالی فرماندار شهرستان دماوند نیز در این خصوص اظهار داشت: کیفیت نان در نانوایی های شهرستان در چند وقت اخیر از وضع مطلوبی برخوردار نیست و علت آن هم وضعیت نامناسب گندم است که دلایل مختلفی دارد.

وی افزود: تحریم و وقوع سیل در ابتدای سال جاری در استان های تأمین کننده گندم از جمله دلایل بروز مشکل در بحث تولید این محصول مهم شده است.

این مقام مسئول ادامه داد: تذکرات لازم به منظور بازرسی و نظارت دقیق توسط اتحادیه مربوطه داده شده و با توجه به مکاتبات صورت گرفته با استان این معضل صرفاً مربوط به این شهرستان نیست.

فرزام همچنین در خصوص کمبود مایه خمیر و افزایش قیمت آن گفت: با توجه به اینکه مواد اولیه مایه خمیر نیشکر بوده و بخش اعظمی از آن در استان خوزستان تامین می شود، وقوع سیل در اوایل سال جاری در این استان این موضوع را نیز تحت الشعاع قرار داده و سبب کاهش مایه خمیر و افزایش قیمت آن شده است.

تهرام/۷۲۴۶//۱۳۴۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.