حسین محمودی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ظرفیت تولید برق نیروگاهی کشور در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی حدود هفت هزار مگاوات در سال و سهم خراسان از این میزان حدود 430 مگاوات و سهم خراسان رضوی حدود 300 مگاوات بود.
وی ادامه داد: هم اینک ظرفیت تولید برق در نیروگاههای کشور به 80 هزار مگاوات در سال رسیده که نسبت به ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی 12 برابر بیشتر است.
معاون شرکت برق منطقه ای خراسان گفت: سال 1357 طول شبکه انتقال برق در کشور بسیار محدود و خراسان نیز فاقد شبکه انتقال بود اما طی 40 سال اخیر شبکه انتقال و توزیع برق در کشور توسعه زیادی داشته و برق تولیدی نیروگاهها از طریق خطوط انتقال 400 کیلوولت به سراسر ایران منتقل شده است.
وی افزود: در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی شرکت برق دو هزار و 787 کیلومتر مدار خط 400 کیلوولت و 9 هزار و 161 کیلومتر مدار خط 132 کیلوولت در کل خراسان اجرا کرده است.
محمودی ادامه داد: افزون بر فراهم شدن امکان انتقال برق به اقصی نقاط استانهای سه گانه خراسان، شبکه برق این منطقه از طریق خطوط انتقال به شبکه برق استانهای سمنان، گلستان، یزد، سیستان و بلوچستان متصل شده است.
وی ادامه داد: با توجه به توسعه شبکه و امکان افزایش ظرفیت تولید برق در نیروگاهها زمینه صادرات برق یا تبادل انرژی از ایران به کشورهای همسایه نیز فراهم شده است. هم اینک ایران از طریق 9 خط انتقال برق به کشورهای ترکمنستان، افغانستان، پاکستان، ترکیه، نخجوان، ارمنستان و عراق متصل است.
معاون برنامه ریزی و تحقیقات شرکت برق منطقه ای خراسان، گفت: شبکه برق خراسان نیز به ترکمنستان و افغانستان متصل شده و با آن کشورها تبادل انرژی دارد. هم اکنون مذاکراتی برای افزایش ظرفیت انتقال برق به افغانستان در حال انجام است. زیرساختهای لازم برای تحقق صادرات سالانه140 مگاوات برق به افغانستان وجود دارد.
وی افزود: ساخت خط انتقال 400 کیلوولت برای تامین نیاز افغانستان در فصل زمستان مطرح شده و در صورتی که زیرساختهای آن در افغانستان تامین شود امکان صادرات برق به آن کشور تا 300 مگاوات در سال وجود دارد.
ظرف چهار دهه گذشته 9 نیروگاه بزرگ حرارتی 'توس، گازی شریعتی، گازی قاین، سیکل ترکیبی خیام، سیکل ترکیبی شریعتی، سیکل ترکیبی کاوه، سیکل ترکیبی فردوسی، سیکل ترکیبی شیروان و گازی شمس سرخس' در خراسان ساخته و راه اندازی شده اند.
هم اینک سه میلیون و 346 هزار و 663 مشترک در استانهای خراسان شمال، خراسان رضوی و خراسان جنوبی وجود دارد.
7489/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.