به گزارش عصر سه شنبه ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران، یحیی روستایی با بیان اینکه سیل یکی از مخرب ترین بلایای طبیعی است اما اقدامات آبخیزداری و توسعه پوشش گیاهی می تواند از خسارات آن پیشگیری کند بیان کرد: در شرایط وقوع بارش های شدید امکان ایجاد سیلاب های مخرب وجود دارد که عملیات آبخیزداری در قالب پروژه های مکانیکی و بیولوژیکی در بالادست حوزه های آبخیز می تواند ضمن کاهش سرعت جریان آب، موجب کنترل سیلاب و رسوبات به مناطق پائین دست شود.
وی به پروژه های آبخیزداری که سال گذشته در حوزه های آبخیز شهرستان پردیس اجرا شد اشاره کرد و گفت: سال گذشته و از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی و استانی در حوزه آبخیز گلخندان 4 بند سنگی- ملاتی به حجم حدودی 6 هزار متر مکعب ایجاد و در حوزه آبخیز باغکمش 2 بند سنگی-ملاتی به حجم 870 مترمکعب، 3 بند سنگی-گابیونی به حجم 550 مترمکعب و عملیات خشکه چین به حجم 20 مترمکعب اجرا شد.
این مقام مسئول به بیان اثربخشی اجرای این پروژه ها پرداخت و خاطر نشان کرد: اقدامات خوبی که در این حوزه های آبخیز سال گذشته انجام شد، امسال و در پی بارش های شدیدی که داشتیم توانست علاوه بر کنترل سیلاب، از خسارات احتمالی به زیرساخت های شهری، روستایی و کشاورزی جلوگیری به عمل آورد.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه رودخانه های فصلی و دائمی واقع در حوزه های آبخیز شهرستان پردیس همگی به مخزن سد ماملو وارد می شوند که بر این اساس اقدامات آبخیزداری انجام شده موجب کاهش حجم رسوبات منتقل شده به مخزن این سد شده است.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان پردیس همچنین به دستاوردهای دیگر فعالیت های آبخیزداری اشاره کرد و بیان داشت: در سایه این اقدامات شاهد ذخیره شدن حجم قابل توجهی از نزولات جوی در پشت بندهای ایجاد شده، تغذیه سفره های آب زیرزمینی، بهبود پوشش گیاهی و رونق تولید هستیم.
ماملو سدی است که در 30 کیلومتری جنوب شرقی تهران، بر روی رودخانه جاجرود و رودخانه فصلی دماوند در روستای ماملو ساخته شده است.
هدف از احداث این سد؛ تأمین آب کشاورزی، آب شرب و برق شهرهای پاکدشت، ورامین و جنوب تهران است.
دریاچه سد ماملو حدود 800 متر عرض و 3000 متر طول دارد.
تهرام/7243//6139
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.