این خانه ها خودشان خیلی طرفدار ندارند، اما اگر کسی حاضر شود آنها را بخرد و فرآیند ساخت و ساز و تبدیل کردن آنها به آپارتمان های جدید چند طبقه را انجام دهد، سود خوبی نصیبش می شود. با توجه به اینکه در شرایط فعلی فروش خانه کار هر کسی نیست، آب کردن آنها فقط از دست بساز و بفروش ها برمی آید.
اگر چه مالکان بعضی خانه های کلنگی ترجیح می دهند عوض پول، مبادله را طور دیگری دریافت کنند. مثال پس از ساخت کامل آپارتمان، دو سه تا واحد به عنوان سهم شراکت به اسمشان سند بخورد.
شکل دیگری از خانه ی کلنگی
در چند سال گذشته تعریف خانه کلنگی تغییر پیدا کرده است.اگر تا 10 سال پیش عبارت « خانه کلنگی» برای ساختمان های با عمر حداقل بیش از 35 سال به کار برده می شد، اکنون در محله های مختلفی از شهر تهران شاهد تخریب ساختمان هایی هستیم که بیش از 10 سال از عمر مفید آنها نمیگذرد. علت این موضوع را میتوان در ارزش افزوده ایجاد شده بخش تخریب خانه های کلنگی جستجو کرد. „ „
محاسبه کلی قیمت خانه های کلنگی
برخی از خانه های کلنگی شرایط ویژهای مانند مجوز ساخت تا چند طبقه و امکان استفاده از تسهیلات اعتباری را دارند. این امر قیمت یک ملک را با افزایش زیادی مواجه می کند. شمالی یا جنوبی بودن یک ملک کلنگی از هم عوامل تاثیرگذار بر قیمت و خرید آن است. با کاهش تعداد خانه های کلنگی نسبت قیمت آپارتمان نوساز و کلنگی به نفع خانه های کلنگی تغییر کرده است.
معمولا پیشرفت قیمت املاک کلنگی نسبت به واحدهای نوساز چند برابر بوده است چرا که با محدود شدن عرضه هر کالا، قیمت آن افزایش پیدا می کند.
„تازه ترین گزارش مرکز آمار
تحلیل تازه ترین گزارش مرکز آمار درباره وضعیت بازار مسکن حکایت از آن دارد که قیمت واحدهای کلنگی در زمستان سال گذشته نسبت به دوره مشابه سال 96 ،حدود 143 درصد گران شده است، این رشد افسارگسیخته در قیمت واحدهای کلنگی درشرایطی است که براساس آمارهای رسمی، رشد قیمت آپارتمان درهمین بازه زمانی 81 درصد بوده است.
به گزارش تعادل ،متوسط قیمت یک متر مربع زمین یا زمین کلنگی در زمستان سال 97 در شهر تهران بطور متوسط به حدود 14 میلیون و 546 هزار و 600 تومان رسیده است که در قیاس با فصل قبل از آن یعنی پاییز97 ،6.44 درصد افزایش و نسبت به زمستان سال 1396 رشدی برابر با 8.142 درصد داشته است.„ „
طبیعی بودن قیمت کلنگی ها
حسن محتشم، عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان درباره علت بالابودن قیمت واحدهای کلنگی نسبت به واحدهای آپارتمانی می گوید: جهش قیمت واحدهای کلنگی و زمین همواره بیشتراز واحدهای آپارتمانی است، بنابراین نمیتوان این افزایش قیمت را به معنای بهبود و رشد تقاضای موثر دانست.
افزون برآن جهش قیمت واحدهای کلنگی ناشی از کاهش ارزش پول ملی، افزایش قیمت ارز و طلا است، زمانی که ارزش پول ملی کاهش می یابد قیمت تمام کالاها رشد می کند و مسکن هم از این امر مستثنی نیست.
او ادامه می دهد: با توجه به افزایش قیمت مسکن، قیمت واحدهای کلنگی هم رشد میکند چون صاحب ملک این موضوع را در نظر میگیرد که ملک او پتانسیل ساخت و ساز را دارد و میتواند رشد قیمتی بیشتری نسبت به واحدهای آپارتمانی که چنین ویژگی ندارند داشته باشد.
محتشم تاکید می کند: اگرچه رشد قیمت کلنگیها میتوانست به معنای افزایش تقاضا برای ساخت و ساز باشد، اما در این مورد اینگونه نیست و این رشد قیمتها همراه با افزایش ساخت و ساز نبوده بنابراین بازار ساخت و ساز رونقی نداشته است.
او می گوید: مشاهدات میدانی نشان میدهد که افزایش ساخت و ساز نداشتیم اما رشد قیمت ها را هم در بازار کلنگی ها و هم در بازار واحدهای آپارتمانی داشته ایم. „
گران ترین وارزان ترین ملک کلنگی در تهران
به گزارش فرارو،گرانترین ملک کلنگی تهران و حتی ایران احتمال در بلوار کشاورز واقع شده است. در زمینی به مساحت حدود هشت هزار مترمربع با قیمت 700 میلیارد تومان. به نظر می رسد تنها به درد مالسازی بخورد.
در اتوبان چمران نرسیده به سئول هم یک ملک کلنگی بزرگ دیگر با مساحت 15 هزار متر و قیمت 350 میلیارد تومان وجود دارد. در کل فرمانیه، بلوار اوشان و جردن املاک کلنگی گرانقیمتی را در دل خود پنهان کرده اند. در مورد عددهای بالای 270 میلیارد تومان حرف میزنیم.
„ „جمع بندی
افزایش قیمت های عجیب در همه کالاهای مورد نیاز مردم ، ازجمله مسکن و به ویژه در بخش خانه های کلنگی و کاهش عمر این خانه ها به ده سال عواقب جبران ناپذیری را برای ثروت ملی کشور وسود جویی از منابع ملی به همراه دارد که اگر مسئولین ورود پیدا نکنند معلوم نیست چه آینده ای در انتظار نسل حاضر و نسل های آتی خواهد بود.
تهرام/8138/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.