برنامه های فرهنگی که به شهروندان فرصت می دهد خاطرات زیبایی را با شهر تهران برای خود خلق کنند.
درست زمانی که بسیاری از کارمندان و مدیران دستگاههای مختلف اداری یا حتی شهروندان تهرانی و غیرتهرانی، نوروز را ایامی برای فراغت و سیاحت خود انتخاب می کنند، دست اندرکاران امور فرهنگی و اجتماعی در شهرداری تهران در این ایام پای کار آمده اند تا نوروزی بسیار دیدنی و متفاوت تر برای شهروندان ساکن تهران و نیز مسافران نوروز رقم بزنند.
شهرداری تهران برای دومین سال، ویژه برنامه هایی را در قالب نوروزگاه ها و پیاده راه های فرهنگی با هدف ایجاد نشاط، ارتباط شهروندان و کشف پایتخت برپا کرده است.
به گزارش ایرنا، شهرداری تهران هر سال در قالب طرح استقبال از نوروز، اقدامات و برنامه هایی را از 15 اسفند تا 15 فروردین در دستور کار قرار می دهد که بخشی از آنها عمرانی و خدماتی و بخش دیگر فرهنگی است.
امسال نیز حوزه معاونت فنی و عمرانی شهرداری به منظور اصلاح، بهبود، آماده سازی خیابان ها و معابر و بهسازی آسفالت معابر در این مکان ها اقداماتی را انجام داده و ورودی ها و حومه های شهر توسط سازمان مدیریت پسماند و محیط زیست شهرداری نیز از زباله پاکسازی شده است.
اجرای 500 طرح ویژه فرش گل در اتوبان های محوری، احیای درختان چنار خیابان ولیعصر(عج)، جشنواره گل لاله در باغ ایرانی، کاشت 200 هزار نهال در منازل شهروندان توسط سازمان بوستان ها و فضای سبز شهرداری، اختصاص 30 جایگاه عرضه محصولات تنظیم بازار، ارائه تخفیف به کالاهای پرمصرف در نوروز توسط سازمان میادین میوه و تره بار از دیگر برنامه های شهرداری تهران در پیش از آغاز سال نو بود.
همچنین به همت سازمان زیباسازی شهر تهران، ضمن آراستگی شهر و چیدمان سفره هفت سین در بعضی از میادین اصلی، جشنواره های «نور تهران» در بوستان ملت و خیابان برادران مظفر، «شمعدونی» برای انتخاب برترین نمای ساختمان، «هنرهای شهری» و آذین بندی شهر با آثار منتخب جشنواره انجام شده است.
معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران نیز در 40 نقطه شهر ویژه برنامه های فرهنگی و هنری را با هدف ایجاد نشاط و شادمانی و آشنایی شهروندان با سنت های نوروزی در تهران و سایر نقاط کشور برگزار می کند، این برنامه ها برای دومین سال به صورت گسترده در قالب نوروزگاه ها و پیاده راه های فرهنگی برگزار می شود.
طرح نوروزگاه ها سال گذشته با برپایی غرفه های متنوع فرهنگی، هنری و ورزشی با استقبال کودکان و خانواده های تهرانی مواجه شد که امسال این نوروزگاه ها به تعداد بیشتر و نیز با برنامه های متنوع تر میزبان شهروندان است.
امسال همچنین در تهران و به این مناسبت، استان ها و شهرهایی همچون آذربایجان شرقی، گلستان، کرمانشاه، آذربایجان غربی، خراسان شمالی، فارس و... نیز با برپایی نوروزگاه از شهروندان و گردشگران استقبال می کنند.
امسال نوروزگاه هایی به صورت منطقه ای و فرامنطقه ای برای برگزاری برنامه های فرهنگی، هنری، جشن ها و آیین های نوروزی در نظر گرفته شده، نوروزگاه های منطقه ای از سوم تا دهم فروردین از ساعت 20 تا 23 در محوطه کاخ نیاوران، بوستان های ملت، پلیس، هرندی، ولایت، پامچال، قائم، مینیاتور، میدان آزادی، فلکه دوم نیروی هوایی، بازار دوم نازی آباد، کاروانسرای عباسی و دریاچه شهدای خلیج فارس میزبان شهروندان و مسافران نوروزی است.
نوروزگاه فرامنطقه ای در برج میلاد از دوم تا 16 فروردین از ساعت 10 تا 22 ، نوروزگاه عید شرقی در اراضی عباس آباد محدوده بوستان آب و آتش از دوم تا 12 فروردین، نوروزگاه عطر یاس در حرم مطهر امام خمینی(ره) از سوم تا 13 فروردین، پهنه فرهنگی رودکی(فضای محصور در خیابان های انقلاب، ولیعصر(عج)، نوفل لوشاتو و حافظ) از ابتدای امسال تا 11 فروردین و خانه هنرمندان از سوم تا 10 فروردین در نظر گرفته شده است و در آنها برنامه های فرهنگی مانند موسیقی، اجرای مناسبت های هنری و ... در دستور کار قرار دارد.
برنامه های پهنه رودکی و نمایش های آیینی اقوام مختلف و موسیقی نغمه ها و نواهای ایران از جمله نوروزخوانی مازندران، کوسه گردی استان مرکزی، تکم گردانی آذربایجان، گوله گیلان، خیمه شب بازی، موسیقی نواحی خلیج فارس، موسیقی عاشیق لر آذربایجان، اسب چوبی خراسان، لافندبازی گیلان، ساز و نقاره بختیاری و کمانچه نوازی لرستان در این منطقه اجرا می شود.
همچنین برنامه های ویژه نوروزی در پیاده راه های فرهنگی، میدان صنعت- خیابان خوردین، بوستان های ملت، پلیس، روبه روی موزه هفت چنار(خیابان شهید دعوتی، بریانک)، خیابان 30 تیر، خیابان فروردین تا تقاطع نبرد، میدان ابوذر، خیابان شهید ناصر ابدام تا میدان زکات، بوستان ولایت، میدان مدرس تا میدان ساعی، تهرانسر بالاتر از کمال الملک به طرف بزرگراه لشگری نیز از سوم تا دهم فروردین از ساعت 15:30 تا 20 میزبان شهروندان و مسافران نوروزی است.
شهرداری تهران به صورت ویژه پیاده راه هایی در بلوار کشاورز در محور خیابان ولیعصر(عج)؛ میدان راه آهن، میدان منیریه، چهارراه و میدان ولیعصر(عج)، توانیر، چهارراه پارک وی و باغ فردوس برپا کرده است.
پیاده راه ها شامل چهار بخش ورزش و تفریحات، فرهنگ و هنر، سلامت و پیاده روی جمعی و خانوادگی با رویکرد شادی و نشاط افزایی در شهروندان ایجاد شده است.
همچنین طرح «راهوند» به همت اداره کل سلامت شهرداری تهران در بیش از 25 نقطه از سطح شهر تهران، در قالب طرح های گرافیکی با رویکرد بازی های قدیمی همچون «لی لی» و «ماز» و سایر بازی های مورد علاقه شهروندان در کف زمین طراحی شده و شهروندان هنگام حضور از در نوروزگاه ها و پیاده راه های فرهنگی از این بازی های قدیمی هم بهره مند شوند.
نوروزگاه بلوار کشاورز، خیابان برادران مظفر، تقاطع توانیر، چهارراه ولیعصر(عج)، میدان راه آهن، میدان منیریه، محوطه دریاچه خلیج فارس، بوستان ملت، چهارراه پارک وی، میدان تجریش، باغ فردوس، میدان صنعت، خیابان خوردین، خیابان استخر، بوستان پلیس از جمله مکان های میزبان طرح راهوند است.

**بازدید از نوروزگاه کشاورز
خبرنگار ایرنا برای اطلاع از کم و کیف برنامه های نوروزگاه های شهرداری تهران از نوروزگاه بلوار کشاورز و پیاده راه فرهنگی گذر برادران مظفر دیدن کرد.
نوروزگاه بلوار کشاورز از حد فاصل تقاطع فلسطین تا وصال از شهروندان و مسافران نوروزی میزبانی می کند، دراین نوروزگاه کارگاه های هنری همچون سفالگری، گلیم بافی، زیورآلات سنتی، قلم زنی برپا شده و هنرمندان به صورت زنده آثاری را ایجاد می کنند و شهروندان می توانند از نزدیک در جریان تولید یک اثر هنری قرار گیرند.
اجرای موسیقی های سنتی، نوروزخوانی اقوام ایرانی از جمله گیلانی، مازندرانی، آذربایجانی و خراسان شمالی، نمایش های خیابانی و حرکات آکروباتیک بخشی دیگر از این برنامه هاست.
علاوه بر اجرای طرح راهوند، غرفه های بازی های فکری ورزش، تفریح، تندرستی همه جا برای همه نیز در بلوار کشاورز برپا شده و شهروندان می توانند از بازی های این غرفه ها، فوتبال دستی، تنیس روی میز و.. بهره مند شوند.
در بخش هایی از بلوار، شهروندان می توانند آثاری را بر روی بوم ها نقاشی کنند و همچنین بنرهای بزرگی نیز برپا شده که شهروندان امکان نقاشی روی را دارند و آرزوهای خود را بر روی آنها بنویسند؛ تبریک سال نو، «چو ایران نباشد تن من مباد»، «ایران، فدای اشک و خنده تو»، «بهار زیباست»، «شاید این بهار درخت آرزویمان جوانه بزند»، «نو شدن» و «برای همه آرزوی عشق و سلامتی دارم» بخشی از نوشته های شهروندان بر روی این بنرهاست.
گاهی اوقات عروسک هایی در شمایل سفره هفت سین و عمو نوروز به همراه حاجی فیروزها سوار بر دوچرخه های خود با خواندن شعرهای نوروزی در میان جمعیت تردد می کنند و شهروندان با آنها عکس یادگاری می گیرند.

**توجه به کودکان
در بخش دیگر بلوار کشاورز، گذرگاه خانواده، کودک و خلاقیت با رویکرد «تهران، شهری برای همه» در سه محور معرفی دستاوردهای هنری زنان دارای معلولیت، نمایش آثار برگزیده جشنواره عکس دختران تهران و مشارکت اجتماعی کودکان به همت اداره کل امور بانوان شهرداری تهران برپا شده است.
در بخش مشارکت اجتماعی کودکان تلاش شده با اجرای برنامه های هنری و سرگرمی متناسب با کودک و خانواده، فرصت های شکوفایی خلاقیت و مشارکت کودکان در قالب بازی های متنوع معرفی شود.
هنرهای تجسمی، نوشتن خلاق، بازی های مشارکتی مفهومی و نیز مبتنی بر حرکت و نیز درخت دلنوشته ها از محورهای این بخش است.
درخت دلنوشته ها از دیگر بخش های گذرگاه خانواده، کودک و خلاقیت است که در این بخش خانواده ها و کودکان، دیدگاه ها و دلنوشته های خود را درباره موضوع شهر و زندگی شهری ثبت کرده و بر روی این درخت نصب می کنند، مواردی که در حدود اختیارات مدیریت شهری باشد، در اولویت برنامه ریزی قرار می گیرد.

**پیاده راه برادران مظفر
امسال به صورت پیاده راه فرهنگی در گذر برادران مظفر، ضلع شرقی سینما فلسطین در خیابان آیت‌الله طالقانی برنامه هایی در قالب میدانگاه ادبیات و هنرهای تجسمی ترتیب داده شده است.
داستان خوانی نویسنده همراه با تصویرسازی، داستان خوانی نویسنده همراه با نمایش تصویر، عصر داستان، داستان خوانی مردم، اجراخوانی داستان، شعرخوانی، نمایش فیلم، شعر و موسیقی کودک، نقاشی و خمیربازی کودکان از شخصیت های داستانی ازجمله این برنامه هاست.
قصه گویی کودک همراه با عروسک گردانی، ویدئوآرت 10 دقیقه ای، دیوار عکس منتخب مردم از پلازا، فعالیت های تجسمی مشارکتی، چهره نگاری حجمی، نقاشی زنده هنرمندان، موسیقی زنده هنرمندان، اوریگامی، استند عکس با نویسندگان از دیگر برنامه های این گذرگاه است.
گذر برادران مظفر تا یازدهم فررودین از ساعت 15 تا 20 میزبان شهروندان و مسافران نوروزی است.

*تعامل، نشاط و فرصت ارتباط با شهر
معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا درباره برنامه های نوروزگاه ها اظهارداشت: سال گذشته حدود 13 نوروزگاه با محوریت بلوار کشاورز در پایتخت ایجاد و با توجه به ارزیابی های انجام شده امسال 40 نوروزگاه و پیاده راه برای برگزاری برنامه های نوروزی در نظر گرفته شد.
محمدرضا جوادی یگانه، ایده اصلی برپایی نوروزگاه ها را تعامل شهروندان با یکدیگر و تردد شهروندان در سطح شهر عنوان کرد و گفت: برآورد ما این است که مردم به دلیل مشکلات اقتصادی کمتر مسافرت می روند و برنامه های نوروزگاه ها و پیاده راه های فرهنگی، تفریح و سرگرمی خیلی خوب برای آنهاست.
وی نوروز را بهار طبیعی تهران دانست و افزود: به دلیل نبود ترافیک فرصت خوبی برای کشف تهران و قدم زدن در این شهر است و به شهروندان پیشنهاد می کنیم که از این فرصت استفاده کنند.
جوادی یگانه اظهارداشت: نوروزگاه ها و پیاده راه های متعددی در سطح شهر تهران از جمله حرم امام(ره)، دریاچه شهدای خلیج فارس، سرتاسر خیابان ولیعصر(عج)، بلوار کشاورز و پارک نیاوران با حضور هنرمندان برپا شده که مردم استقبال خیلی خوبی از این نوروزگاه ها داشتند.
معاون شهردار تهران گفت: در تلاشیم که ایده تردد و ارتباط مردم با یکدیگر، با شهر و کشف تهران، در طول ایام سال به مناسبت های مختلف؛ روزهای تعطیل، ماه رمضان و تابستان در قالب های مختلف همچون طرح زیست شبانه هم تکرار شود.

** نوروز فصل نشاط
مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: متناسب با نوروز که فصل نشاط، شادمانی و دید و بازدید و تقویت دوستی هاست، شهرداری تهران برنامه های متعدد فرهنگی و هنری را برای تقویت ارتباط مردم با یکدیگر در قالب نوروزگاه ها و پیاده راه های فرهنگی در سطح شهر ترتیب داده است.
ابوالفضل رفیع افزود: با ایجاد پیاده راه های فرهنگی تلاش کردیم ضمن ایجاد فرصتی برای قدم زدن و پیاده روی مردم در شهر با یکدیگر تعامل بیشتری داشته باشند و در نتیجه تعلق خاطرشان به شهر بیشتر شود.
رفیع ادامه داد: وقتی مردم شهر را دوست داشته باشند، در اداره شهر مشارکت می کنند و ما از فرصت نوروز استفاده می کنیم که علاقه مندی مردم نسبت به شهر را با حضور و تردد در شهر و بهره مندی از برنامه های فرهنگی هنری افزایش دهیم.
مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به برگزاری برنامه های فرهنگی هنری در نوروزگاه ها اظهارداشت: در نوروزگاه ها، جشن ها و آیین های نوروزی به ویژه برای آشنایی کودکان و نوجوانان با سنت ها و خاطره سازی برای آنان اجرا می شود، شهروند خوب کسی است که با شهر خاطره داشته باشد.
وی گفت: با پایبندی به سنت ها و آداب و رسوم، فرایند اجتماعی شدن در شهر اتفاق می افتد ضمن اینکه شهروندان حال خوب پیدا می کنند، تلاش ما افزایش امید، اعتماد و ایجاد حال خوب و خوش در شهر و پیشگیری از آسیب های اجتماعی است.
رفیع افزود: برگزاری برنامه های نوروزی در سطح شهر، پاسخ به یک نیاز جامعه است و از این پس مردم انتظار دارند که در نوروز برنامه هایی ویژه برگزار شود.

**رضایت مسئولان از نوروزگاه ها
برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و اعضای شورای اسلامی شهر تهران نیز ضمن بازدید از نوروزگاه بلوار کشاورز، برگزاری چنین برنامه هایی را مثبت ارزیابی کرده و در افزایش شادی و نشاط مردم موثر دانسته اند.
استاندار تهران نیز روز گذشته در جریان بازدید از نوروزگاه بلوار کشاورز با تمجید از برنامه نوروزگاه های شهرداری در پایتخت گفت: این برنامه سبب ایجاد نشاط و افزایش رضایتمندی مردم شده است.
انوشیروان محسنی بندپی افزود: باید این شادابی و رضایتمندی به وجود آمده در شهروندان را گسترش دهیم و ظرفیت ها را در این زمینه شناسایی کنیم.
وی گفت: آنچه در نوروزگاه مشاهده کردیم نشان دهنده ظرفیت های فرهنگی، هنری، کارآفرینی و ورزشی کشور بود که در معرض نمایش قرار گرفته است.
محسنی بندپی خاطرنشان کرد: سال گذشته نیز چنین برنامه ای بود اما امسال شرایط متفاوت تری داشت، مورد استقبال قرار گرفت و تغییراتی نیز در عرصه استفاده از این ظرفیت ها ایجاد شده بود و می توان این برنامه را در دیگر نقاط مختلف شهر هم مشاهده کرد.
استاندار تهران افزود: چنین برنامه هایی علاوه بر ایجاد رضایتمندی در میان شهروندان تهران موجب جذب گردشگر هم می شود.
شهردار تهران نیز هفتم فروردین در حاشیه بازدید از نوروزگاه بلوار کشاورز اظهارداشت: اجرای ویژه برنامه‌های متنوع، جذاب و فرهنگی در نوروزگاه ها توانسته نشاط و شادی را به گردشگران و مردم پایتخت تزریق کند.
پیروز حناچی گفت: نشاط و شادی بخشی از زندگی شهری محسوب می شود و برنامه های خاصی برای شور و نشاط مردم مبتنی بر آیین، فرهنگ و تاریخ اسلامی طراحی شده و در طی سال اجرا می شود.
وی گفت: سال گذشته تنها یک نوروزگاه در پایتخت برپا شد و با تدابیر خاص، امسال این اماکن شاد و فرهنگی به 40 مورد افزایش یافت و گردشگران زیادی از این نوروزگاه ها دیدن کردند.
حناچی با بیان اینکه نوروزگاه ها نقش مهمی در جذب گردشگر دارند، افزود: گردشگران شهر را به ‌دلیل جاذبه هایش به عنوان مقصد انتخاب می ‌کنند و نوروزگاه‌ ها در این زمینه نقش بسزایی دارند.
شهردار تهران با تاکید بر اینکه باید روی این جاذبه‌ها سرمایه گذاری بیشتری انجام داد، اظهارداشت: تهران جاذبه‌های بسیاری دارد و معرفی و تقویت آن‌ها می‌تواند این کلانشهر را به عنوان یکی از قطب‌های گردشگری کشور مطرح کند.
وی بر لزوم اجرای برنامه های شاد و مفرح در طول سال تاکید کرد و گفت: می توان چنین برنامه های شاد و مفرحی را متناسب با ایام و مناسبت های ملی و مذهبی از جمله نوروز و ماه مبارک رمضان از افطار تا سحر برای مردم تدارک دید.
حناچی ابراز امیدواری کرد: مردم از این دست برنامه ها راضی باشند و هر چه بیشتر از آن استقبال کنند.

گزارش از معصومه جوان معبودی
تهرام/7245/ 1008
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.