به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از پایگاه خبری شهرداری تهران، نصراله آبادیان با بیان این که به منظور غنی سازی اوقات فراغت شهروندان و گردشگران در تعطیلات نوروزی ، تفاهم نامه هایی با موزه ها و اماکن تاریخی منطقه به امضا رسیده است افزود: بر همین اساس این تعداد گردشگر از خانه موزه مقدم، خانه تیمورتاش (موزه جنگ) و موزه قرآن بازدید کرده اند.
وی با اشاره به رایگان بودن بازدید از موزه قرآن و خانه تیمور تاش (موزه جنگ) در تعطیلات نوروزی ؛ خاطر نشان کرد: خانه تیمورتاش (موزه جنگ) یکی از بناهای قدیمی و تاریخی تهران واقع در محدوده میدان حر ( باغشاه سابق) است که در دوره پهلوی اول متعلق به تیمورتاش وزیر دربار پهلوی بوده و حدود 160 سال قبل در دوران قاجار ساخته شده است.
گفتنی است: عمارت تیمورتاش از سال 1397 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد و در سال 1395 ساختمان فرماندهی دانشگاه جنگ به محلی جدید منتقل و با هماهنگی شهرداری تهران، (موزه جنگ) در عمارت تیمورتاش رسما افتتاح شد.
خانه موزه تیمورتاش در خیابان کارگر جنوبی- محله حر، میدان پاستور، روبروی مترو میدان حر داخل محوطه دانشگاه جنگ واقع شده است.
موزه قرآن کریم با زیر بنایی به وسعت 10هزار متر مربع در تقاطع خیابان امام خمینی (ره) و خیابان ولی عصر(عج) برای نگهداری آثار برجسته و تداوم بخشی به فعالیت های قرآنی احداث و راه اندازی شده است.
خانه موزه مقدم متعلق به دانشگاه تهران و درحقیقت خانه مقدم از جمله خانه های مجلل دوران قاجار متعلق به یکی از درباریان آن زمان به نام محمد تقی خانه احتساب الملک بوده است.
از ویژگی های بارز این موزه همگون بودن نسبی فضای معماری با آثار تاریخی موجود در آن است، فضایی که با 2117 متر مربع شامل 3 حیاط بیرونی، اندرونی و سرایداری است. جمع آوری اشیای ارزشمند که از علایق شخصی مالک این خانه بوده است؛ موزه مقدم را به یکی از ارزشمندترین خانه های جهان تبدیل کرده است که همراه با معماری زیبا و هنرمندان آن جاذبه گردشگری ویژه ای در بافت تاریخی شهر تهران ایجاد کرده است.
این عمارت زیبا در خیابان امام خمینی بعد از خیابان شیخ هادی واقع شده است.
تهرام/8138//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.