به گزارش ایرنا محمدرضا جوادی یگانه روز شنبه در نشست خبری با تشریح برنامه های شهرداری برای میزبانی از نوروز و نیز تمهیدات لازم برای این ایام اظهارداشت: در نوروز، خانه تکانی و دیدوبازدید، سنت های رایج تر به شمار می رود که برنامه های شهرداری نیز با همین محوریت تدوین شده است.
معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران گفت: آماده سازی شهر برای نوروز خدمتی است که معاونت خدمات شهری شهرداری ارائه خواهد کرد اما در زمینه دید و بازدیدها برنامه های بسیاری تدارک دیده شده است تا مردم همراه خانواده و مهمانان خود به سطح شهر بیایند و در پارک ها و خیابان ها قدم بزنند و دیدوبازدیدهایشان را نیز در نقاط دیدنی شهر انجام دهند.
وی خاطرنشان کرد: تهران زیباست اما ترافیک، آلودگی هوا و سبک زندگی آپارتمان نشینی فرصت دیدن و ظهور زیبایی های آن را از ما گرفته است که سعی می کنیم به این بهانه، فرصت کشف مجدد زیبایی های پایتخت را با نشاط بخشی به جامعه فراهم سازیم.

** نوروزگاه ها
جوادی یگانه با تشریح برنامه های پیش بینی شده این معاونت برای عید نوروز گفت: شهرداری در تلاش است با این برنامه ها روحیه شادابی و امید را در میان شهروندان افزایش دهد و تغییر و تحولی در سیما و منظر شهر فراهم سازد.
معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران بیان کرد: ارتقای سطح کمی و کیفی خدمات به شهروندان بویژه در محله ها، جلب مشارکت شهروندان در آراستگی شهر، مشهود بودن اجرای طرح در تمامی لایه های شهر و ایجاد فرصت های مناسب برای تفریح و گردشگری کم هزینه برای عموم شهروندان بویژه اقشار کم درآمد از دیگر اهداف این برنامه ها به شمار می آید.
وی به برپایی 13 نوروزگاه در این مناسبت اشاره و اضافه کرد: پردیس های «نوروزگاه» در پایتخت با قابلیت دسترسی و توزیع مناسب جغرافیایی برای حضور روزانه حداقل پنج هزار نفر از شهروندان و اجرای برنامه های متنوع فرهنگی، هنری، آموزشی و تفریحی ویژه خانواده ها برپا می شود و به مدت هشت روز از سوم تا دهم فروردین ماه از ساعت 20 تا 23 فعالیت می کنند.
جوادی یگانه با اشاره به اجرای برنامه های نوروزگاه ها در دو بخش منطقه ای و فرامنطقه ای افزود: 10 پردیس فرهنگی نوروزگاه منطقه ای در کاخ نیاوران، بوستان های ملت، پلیس، شهید هرندی، پامچال، قائم و نیز دریاچه شهدای خلیج فارس، میدان آزادی، فلکه دوم نیروی هوایی و میدان نازی آباد و سه نوروزگاه فرامنطقه ای در حرم مطهر امام راحل(ره)، اراضی عباس آباد و برج میلاد برپا می شود.
معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران همچنین به آماده سازی پیاده راه ها در نوروز 98 اشاره و تشریح کرد: پیاده راه های فرهنگی که از سوم تا دهم فروردین آماده سازی خواهند شد در 18 نقطه پایتخت راه اندازی می شوند.
وی به برخی برنامه های شاخص نوروزگاه ها و پیاده راه ها اشاره کرد و یادآورشد: برپایی نمایشگاه های کارناوالی، نمایش های عروسکی، خیابانی و محیطی و نیز ایستگاههای نوروزی ازجمله اقدامات است که در قالب آنها برنامه های فرهنگی، هنری و هنرهای تجسمی اجرا خواهد شد.
جوادی یگانه برج میلاد را یکی از پرمخاطب ترین مراکز گردشگری تهران برشمرد و اظهار داشت: نوروز گذشته یک میلیون نفر به این برج مراجعه کردند و امسال برنامه ها برای مخاطبانی بیش از این تعداد پیش بینی شده است.
معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران رویکرد کلی این معاونت را رجوع به مردم برشمرد و تاکید کرد: تلاش می
شود تا برنامه ها و اقدامات اغلب به دست خود مردم اجرا و برگزار شود.
به گفته وی، نوروزخوانی اقوام در محله های پایتخت، جشن پیشواز نوروز ویژه افغانستانی های مقیم تهران با تکریم از کارگران افغانستانی مرتبط با شهرداری، آیین مهمانی لاله ها، غبارروبی و عطرافشانی گلزار شهدا و جشنواره سمنوپزان
ازجمله دیگر برنامه های شهرداری در ایام نوروز است.
جوادی یگانه همچنین با اشاره به برنامه های فرهنگی با رویکرد تغییر رفتارهای پرخطر برخی شهروندان در چهارشنبه آخر سال، مراسم اعتکاف در 400 مسجد، اقامه نماز جماعت در روز طبیعت در بیش از 100 بوستان، ارائه خدمات ویژه نوروز به خانواده های بی سرپناه، ساماندهی متکدیان، بهسازی و تزیین فضای کالبدی گرمخانه ها و مراکز پرتو(نگهداری کودکان کار) و نیز ویژه برنامه های ویژه بانوان و و رزشکاران را از جمله دیگر آیین های تدارک دیده شده برشمرد.
وی همچنی از اجرای طرح «پرسه در شهر» در ایام نوروز خبر داد که در قالب آن 100 راهنمای گردشگری، شهروندان را در تورهای مختلف تهران گردی هدایت خواهند کرد.

**پیوست اجتماعی فعالیت های شهرداری
معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا مبنی بر تاکید شهرداری بر اجرای همه فعالیت ها با نگاهی اجتماعی تصریح کرد: همه فعالیت ها با پیوست و رویکرد اجتماعی اجرا می شود و در این زمینه هماهنگی ها نیز با دیگر معاونت ها انجام شده است.
وی افزود: در زمینه فعالیت های نوروز نیز از سال گذشته برنامه های اجتماعی با اجرای طرح هایی مانند پیاده روها و ... با رویکرد نشاط افزایی برای شهروندان و ترویج رویکرد اجتماع محور بین شهروندان در دستور کار قرار گرفته است و ادامه دارد.
جوادی یگانه تاکید کرد: شهر باید در اختیار مردم قرار گیرد آن هم نه با استفاده از خودرو؛ بلکه به صورت پیاده یا دوچرخه که باید همه برای تحقق این مهم تلاش کنیم.

تهرام/3001/ 1008
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.