به گزارش ایرنا سخنگوی کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران روز سه شنبه در یکصد و بیست و سومین جلسه شورا در این باره اظهارداشت: قانون سد معبر را منع کرده اما دستفروشی در هیچ کجا تخلف و یا جرم عنوان نشده است.
حجت نظری گفت: برای اینکه مانع از دست فروشی شویم و درآمد پایدار هم داشته باشیم باید دستفروشان ساماندهی شوند.
وی افزود: با تصویب این طرح می توانیم عدالت را بین کسانی که در سطح شهر ارتزاق می‌کنند رعایت کنیم.
نظری تاکید کرد: تمام برنامه ریزی و هدف این مصوبه این است که فضاهای مختلف دستفروشی در اختیار همه دست فروش ها قرار گیرد.
عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: با تصویب این طرح به زودی اپلیکیشنی برای ساماندهی مشاغل سیار و بی کانون راه‌اندازی می‌شود.
سیدحسن رسولی عضو دیگر شورا در مخالفت با این طرح گفت: تبصره یک بند2 ماده 55 قانون شهرداری دستفروشی را یک شغل مزاحم و عاملین این شغل را مسبب سد معبر می داند.
وی افزود: قانون بیش از پنج دهه قبل برای شهرداری وظیفه تعیین کرده که با پدیده دستفروشی به عنوان یک عمل نابهنجار برخورد شود.
رسولی ادامه داد: در قانون نیز از شغل ها به طور مستقیم مالیات دریافت می شود اما نمی‌توان از شغل دست فروشی بر اساس قانون مالیات دریافت کرد.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران اظهارداشت: با تصویب این طرح به لحاظ اجتماعی و اخلاقی به دست فروشی وجهه قانون می‌دهیم.
وی گفت: باید با پدیده ها به طور رسمی و آنطور که در دنیا برخورد می‌شود برخورد کرد.
شهربانو امانی عضو دیگر شورا به عنوان موافق این طرح گفت: بسیاری از قوانین که در 50 سال قبل تصویب شده‌اند باید بازنگری شوند، چرا که امروز شرایط شهر متفاوت شده است.
وی با بیان اینکه امروز مهاجرت بی‌رویه به پایتخت انجام می‌شود، افزود: دست فروشی در تهران وجود دارد و دست فروشان در خیابان ها حضور دارند و باید فکری برای آنها کرد.
به گفته امانی،وجود دستفروشان یک واقعیت است و نمی‌توان این موضوع را در شهر تهران در نظر نگرفت.
رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران نیز گفت: با تصویب این مصوبه نمی توانیم مشکلات را حل کنیم.
ناهید خداکرمی افزود: در دوره های گذشته شورای شهر تهران، مصوباتی برای ساماندهی دستفروشان وجود دارد که باید به آنها عمل کرد.
وی ادامه داد: در دوره های گذشته ایجاد بازارهای موقت و نمایشگاه ها پیش بینی شده بود.
الهام فخاری عضو دیگر کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران اظهارداشت: آنچه مسلم است، برخی از مشاغل در دوره های تاریخی گذشته تعریف نشده اند.
وی گفت: برخی مسائلی در دهه 30 و 40 در شهر تهران وجود داشت که اکنون دیگر معنایی ندارد.
این عضو شورا افزود: با توسعه فناوری مشاغلی معنا دار شدند که قبلا وجود نداشتند.
فخاری تاکید کرد: در حال حاضر دستفروشی در تهران وجود دارد و باید بتوانیم آنچه در شهر تهدید محسوب می شود را به فرصت تبدیل کنیم.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران هم گفت: پیش از این و در دوران قبل از انقلاب دستفروشی منحصر به افرادی بود که کالاهایی را از روستاها به شهر می آوردند می‌فروختند.
محسن هاشمی افزود: اما اکنون دستفروشان کالاهایی مانند کیف و سایر لوازم را به فروش میرسانند.
اعضای شورای اسلامی شهر تهران پس از بررسی کلیات طرح ساماندهی مشاغل سیار و بی کانون شهر تهران را تصویب کردند.

*هشدار هاشمی نسبت به واگذاری پیاده رو ها و معابر پایتخت
رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: اگر مدیریت شهری با دستفروشان قرارداد ببندد یعنی برای آنها سرقفلی ایجاد کردیم و پیاده رو ها را به آنها واگذار کرده ایم .
محسن هاشمی اظهار داشت: نباید دستفروشی به عنصری در شهر تبدیل شود که مدیریت شهری از پس آن برمی‌آید.
وی با اشاره به پیشنهاد مرتضی الویری عضو دیگر شورای شهر تهران که گفته بود موضوع ساماندهی دستفروشان برای کسب درامد باید به سازمان سرمایه گذاری شهرداری واگذار شود ، هشدار داد که اگر مدیریت شهری با دستفروشان قرارداد ببندد به این معناست که برای آنها سرقفلی ایجاد کرده است.
وی گفت: در این صورت برای دست فروشان حق ایجاد می شود و پیاده رو ها به آنها واگذار می‌شوند.
هاشمی با بیان اینکه دست فروشی با بساط گستری متفاوت است گفت: دستفروشان کالایی را بر روی دست عرضه می‌کنند .
رئیس شورای شهر تهران اظهار داشت: چون نمی‌توانیم با دستفروشی مبارزه کنیم به دنبال قانونمند کردن آن و ایجاد کمیته ساماندهی هستیم.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: دستفروشان هم اکنون در مترو برای مسافران نیز مشکلاتی را ایجاد کرده اند که باید به آنها مقابله کرد.
اعضای شورای اسلامی شهر تهران برای طرح ساماندهی مشاغل سیار و بی کانون شهر تهران پیشنهاداتی را مطرح کردند از جمله اینکه در کمیته ساماندهی از نمایندگان نیرو انتظامی نیز استفاده شود.
تهرام/7244/ 7245/ 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.