به گزارش ایرنا، برج آرامگاهی علاء الدوله ورامین به عنوان یکی از آثار شاخص معماری استان تهران محسوب می شود که جزو نخستین آثار تاریخی ایران است که در تاریخ 15/10/1310 به شماره 175در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
سید علاء الدین حاکم ری بوده و نسب آن حضرت زین العابدین (ع) می رسد و بر روی مزار آن برجی را بنا شده که از نظر معماری کاملا منحصر به فرد بوده و سبک معماری آن چشم نواز است.
این برج یکی از قدیمی ترین نمونه برج های آرامگاهی کشور است که در فاصله زمانی سده هفتم هجری قمری ساخته شده است.
در سال های گذشته و در حاشیه این برج آرامگاهی، پست برقی احداث شده که تأمین برق بخش زیادی از شهر ورامین شامل خیابان های مسجد جامع ، شهدا ، طالقانی و مجتمع ادارات ورامین را بر عهده دارد.
سال گذشته مناقشه بین اداره اوقاف و امور خیریه و شرکت توزیع برق ورامین بر سر مالکیت ساختمان پست برق تا قلع و قمع پست برق نیز پیش رفت ولی با مصالحه ای که بین این دو اداره صورت گرفت، ساختمان پست برق حاشیه برج علاءالدوله بین اداره اوقاف و برق تقسیم شد و پست برق سیاری برای تأمین برق مرکز ورامین در محوطه برج علاءالدوله مستقر شد.
حال پس از چندین ماه شرکت توزیع برق ورامین به منظور استقرار پست ثابت اقدام به حفاری محوطه برج تاریخی علاءالدوله کرده، اقدامی که با واکنش برخی از دوستداران آثار تاریخی شهرستان ورامین مواجه شده و این حفاری را عاملی برای صدمه زدن به سازه این اثر تاریخی می دانند.
رئیس دفتر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ورامین به خبرنگار ایرنا گفت: اداره برق ورامین به منظور جابجایی پست سیار، باید به کابل های برقی که از پست قدیمی به خیابان های اطراف منشعب شده بود دسترسی داشته باشد.
ژیلا خدادادی افزود: جمع آوری پست سیار برق از محوطه برج علاءالدوله اولویت میراث فرهنگی است و به این دلیل اجازه حفاری در عمق حداکثر یک متر و عرض 50 سانتی متر به اداره برق داده شده تا مسیر کابل ها شناسایی و با کابل کشی جدید، این مشکل برطرف شود.
وی اظهار داشت: در تمام زمان حفاری، رئیس حفاظت میراث شهرستان ورامین در محوطه برج حضور داشته و تمامی مراحل با نظارت دفتر میراث صورت گرفته است.
وی تأکید کرد: این حفاری امشب به اتمام رسیده و تا پایان ایام الله دهه مبارک فجر، پست سیار نیز از محوطه برج جابجا می شود
خدادادی گفت: حفاری صورت گرفته به هیچ عنوان به برج آسیبی وارد نمی کند.
ورامین با 300 هزار نفر جمعیت در 35 کیلومتری جنوب شرق تهران واقع شده است.
شهرستان ورامین بیش از 400 اثر و محوطه تاریخی دارد که از این تعداد،78 اثر در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
تهرام/7254//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.