به گزارش ایرنا، محمد رضا رجبی روز سه شنبه در مراسم همایش همیاران مشاور در تالار فرهنگ اظهار داشت: نوع تغییر رفتار در دانش آموزان باید به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد چرا که این رفتارها، نشانه های شناختی برای ایجاد اختلال است که باید قبل از شدت یافتن آن مدیریت شود.
وی ادامه داد: باید با هوشیاری همکاران آموزش و پرورش در مدارس، اقدامات پیشگیری قبل از خطرناک شدن رفتارهای دانش آموزان انجام شود و در صورت لزوم خانواده ها در جریان قرار گیرند.
وی، مشکلات و افت تحصیلی، داشتن خانواده آسیب دیده و یا داغدیده، غیب های بیش از حد، عدم مشارکت و انگیزه در فعالیت های جمعی در مدارس، رفتارهای ناامیدی و توهمات شنیداری را از جمله مهمترین مسائلی برشمرد که در غربالگری و شناخت وضعیت دانش آموزان کمک می کند.
درمانگر و رفتار شناس به اختلالات از جمله پرخاشگری در مدارس اشاره کرد و گفت:این نوع اختلال احتمال مصرف مواد مخدر و یا سایر اختلالات روانشناختی است که باید به صورت ریشه ای وضعیت دانش آموز مورد بررسی قرار گیرد.
رجبی افزود: این اختلال علامت خطرناکی است از این رو باید به سرعت دانش آموزی که درگیر آن است را به مراکز درمانی متخصص ارجاع داد.
وی یکی دیگر از آسیب های اجتماعی در مدارس را مصرف مواد مخدر عنوان کرد و گفت: در صورت مشاهده حرکت هایی که ناشی از مصرف مواد باشد، باید در مرحله اول با خانواده دانش آموز در میان گذاشته شود و در مرحله بعد علت های آن ریشه یابی شود.
وی گفت: ارتباط های کنترل نشده دانش آموز با سایر افراد در خارج از مدرسه یکی از علت های روی آوردن آنان به مواد مخدر است که باید پیش از بحرانی شدن شرایط، مورد توجه قرار گیرد و نباید نسبت به این ناهنجارها بی تفاوت بود.
درمانگر و رفتار شناس با اشاره به غربالگری در مدارس گفت: وضعیت خانواده ها در نوع اختلال ها بسیار مهم است که باید مشاوران در مدارس بر اساس وظایف خویش، مسائلی که مرتبط با رفتارهای دانش آموزان است را شناسایی کنند.
وی گفت: همچنین اگر فرار از مدرسه و یا منزل به صورت مکرر اتفاق بیافتد به عنوان نشانه ای از مشکلات دانش آموز است که باید به سرعت فرد به مراکز مشاوره ارجاع داده شود چرا که در مدارس امکان ارائه خدمات مشاوره ای در سطح گسترده وجود ندارد.
وی خودزنی را یکی دیگر از آسیب های رفتاری در بین دانش آموزان دانست و اظهارداشت: این رفتاهای آسیب رسان هر قدر بیشتر اتفاق بیافتد فرد به سمت خودکشی سوق می دهد از این رو باید این موضوع جدی گرفته شود و آگاهی بخشی و آموزش های کنترلی ارائه شود.
رجبی بیان داشت: باید رفتارهای اجتماعی و فردی دانش آموز تحت کنترل قرار گیرد چرا که اگر برخی از اختلال ها از جمله افسردگی شدت یابد، ممکن است به موضوع خودکشی منجر شود.
وی خاطر نشان کرد: همه افرادی که خودکشی می کنند الزاما به دنبال مرگ نیستند بلکه نشانه هایی از وجود مشکلات و اختلالاتی است که نیازمند به کمک ویژه دارند.
وی، آرزوی مرگ، افکار خودکشی، طرح ریزی و اقدام به آن را از جمله فرایندهای خودکشی عنوان کرد و گفت: باید آگاهی بخشی از این نوع فرایندها در مدارس ارائه شود تا دانش آموزان با دیدن این مراحل در بین دوستانشان، وضعیت را گزارش دهند.
وی تاکید کرد: نباید صحبت های کسی که قصد خودکشی دارد را نادیده گرفت چراکه آنان نیازمند مراقبت های ویژه افراد به آنها هستند.
تهرام/ 8138/ 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.