شاید هر روز هزار دانش‌آموز و دانشجو بدون هیچ مشکل و حادثه‌ای به محل تحصیل خود بروند و بازگردند؛ اما در هفته گذشته، دو حادثه پیاپی، یکی در دبستانی در زاهدان و دیگری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران باعث شده است که والدین بسیاری حالا هنگام هر بار خروج فرزندان‏شان از خانه برای تحصیل، نگران جان آنان باشند؛ حوادثی که اصلی‌ترین فاکتور روی دادنشان، کم‌توجهی به ایمنی بوده است.
کسانی که مسیر دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات در شمال غرب تهران را دیده‌اند، از پرپیچ و خم بودن آن آگاهی دارند. برخی این پیچ و خم و شیب زیاد مسیر را به جاده چالوس تشبیه می‌کنند. ظهر دیروز خبر رسید که واژگونی اتوبوسی در این مسیر باعث کشته و زخمی شدن جمعی از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات شده است.
این حادثه که به گفته سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی تهران، ساعت 12:22 به این سازمان گزارش شده است، 9 کشته و 27 مصدوم برجای گذاشت که 7 تن از قربانیان در محل حادثه و دو تن نیز در بیمارستان جان باختند. جلال ملکی درباره این حادثه اظهار کرد: «در این حادثه یک دستگاه اتوبوسی که برای جابه‌جایی دانشجویان در دانشگاه علوم تحقیقات فعال بوده، وارد فضای سبز و واژگون می‌شود. بخشی از این اتوبوس کاملا در زمین فرو رفته بود که با کمک آتش‌نشان‌ها از زمین خارج شد».
از سکته راننده تا ترمز بریده
در ساعات بعد از این حادثه، اخبار گوناگونی از دلیل آن منتشر شد. برخی دلیل آن را سکته راننده اتوبوس عنوان کردند و برخی نیز از نقص فنی سیستم ترمز اتوبوس گفتند.
سرهنگ حسن عابدی جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در این باره گفت: «اتوبوس حامل دانشجویان در واحد علوم تحقیقات در حال حرکت بود که ناگهان از مسیر خارج و با برخورد به دیواره بتنی واژگون شده است». وی با بیان اینکه هفت نفر در دم جان خود را از دست دادند، اظهارکرد: «عوامل راهور بعد از اعلام این حادثه در محل حاضر شده و هم اکنون تیمی ویژه از کارشناسان پلیس راهنمایی و رانندگی در حال بررسی علت این حادثه هستند و در حال حاضر نمی‏توان علت قطعی این حادثه را اعلام کرد». عابدی درباره اینکه آیا پلیس راهور در محوطه دانشگاه حضور داشته یا خیر؟ گفت: «پلیس در داخل محوطه دانشگاهی حضور نداشته و عوامل دانشگاه در آنجا مستقر هستند».
رئیس روابط‌عمومی اورژانس تهران نیز در این باره اعلام کرد: «راننده اتوبوس مذکور فوت کرده است اما اینکه سکته کرده است مورد تایید نیست. موضوع سکته یا عدم سکته راننده باید بررسی شود و نظر نهایی در مورد وضعیت راننده اتوبوس از سازمان پزشکی قانونی اعلام شود».
سردار محمدرضا مهماندار، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ نیز با تشریح آخرین وضعیت حادثه تصادف و واژگونی اتوبوس دانشگاه آزاد اعلام کرد که علت حادثه در دست بررسی است و بزودی اعلام می‌شود. وی با اشاره به شدت حادثه و تخریب اتوبوس تصریح کرد: «به دلیل اینکه بخش‌هایی از معابر دانشگاه در ارتفاعات با شیب تند قرار دارد، این اتوبوس از قسمت‌های شمالی به سمت جنوب در حرکت بوده که در انتهای مسیر در بخشی از راه از مسیر خارج می‌شود و وارد فضای سبز محوطه دانشگاه می‌شود، حدود 90 متر در فضای سبز قل می‌خورد و به دلیل اینکه در شیب تند قرار گرفته بود و پس از آن با پایه بتنی که تاسیسات آب از آن عبور می‌کرده برخورد کرده، بخش عمده‌ای از اتوبوس از بین می‌رود و تنها انتهای اتوبوس باقی می‌ماند». مهماندار ادامه داد: «به نظر می‌رسد یکی از دلایل شدت حادثه و افزایش تعداد کشته‌شدگان برخورد شدید با پایه بتنی بوده است البته همکاران مشغول بررسی علت حادثه هستند و در حوزه انتظامی هم همکاری‌های قضایی در حال انجام است».
اسامی جانباختگان و مصدومان حادثه دلخراش واژگونی اتوبوس دانشگاه آزاد
اورژانس کشور اسامی مصدومان و جانباختگان حادثه واژگونی اتوبوس دانشگاه علوم تحقیقات را دیروز اعلام کرد.
علیرضا ولی محمدی، مینا نعمتی، محمد ابراهیمی‌فر، میرمهنا یوزباشی، ملیکاسادات افتخارعزیزی، شکوه نعمتی، فاطمه عبداللهی، ثنا عابدی، فاطمه رحیمی، کیارش اسدی کمال، سامان قضاوتی، مهدی مغنیان، هدیه جلیلی، کورش ثابت، کامیاب اهری و خدیجه وکیلی در بیمارستان امام خمینی(ره)، مرد مجهول‌الهویه، محمدامین عابدینی و سید آرین حقیقت در بیمارستان شریعتی، علی هروانی، بهاره کوچه‌باغیان، علی عرب‌نژاد، ملیکا فراهانی و محمدمهدی قدیمی در بیمارستان حضرت رسول (ص) و یک مرد مجهول‌الهویه در بیمارستان عرفان نیایش بستری شدند. سجاد پوراحسان، علی حسین‌زاده، احسان صفایی و چهار نفر مجهول‌الهویه نیز درگذشتگان این حادثه در محل وقوع آن بودند. سارا رادمنش نیز یکی از دو نفری بود که در پی این حادثه در بیمارستان رسول اکرم(ص) جان باختند.
دکتر مسعود قادی‌پاشا مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران اعلام کرد که اجساد جانباختگان حادثه رانندگی اتوبوس دانشگاه علوم تحقیقات به پزشکی قانونی ارجاع می‌شود. همچنین رئیس اورژانس تهران از وخیم بودن حال 6 نفر از دانشجویان مصدوم خبر داد.
آغاز تحقیقات کیفری مقدماتی در تصادف دانشگاه آزادبه دنبال این حادثه، حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور طی دستوری از دادستان تهران خواست که به موضوع رسیدگی کند.
سرهنگ کیوان ظهیری رئیس پلیس پیشگیری پایتخت نیز از آغاز تحقیقات کیفری در پرونده حادثه تصادف اتوبوس حامل دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد. وی در این باره گفت: «ماموران گشت انتظامی کلانتری 138 جنت‌آباد پس از اطلاع از حادثه سریعا وارد عمل شدند و با کمک سایر نیروهای سرکلانتری دوم در کنار نیروهای امدادی و مسئولان دانشگاه به کمک مصدومان و برقراری نظم محل شتافتند».
وی اضافه کرد: «ضابطان قضایی کلانتری حسب دستور و تحت نظارت مقام محترم قضایی در چهار مرکز درمانی محل بستری حاضر شده‌اند و در حال انجام تحقیقات کیفری مقدماتی هستند». گفته می‌شود در این راستا چند نفر از مسئولان و پرسنل دانشگاه بازداشت و احضار شده‌اند.
کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و شورای اسلامی شهر تهران نیز خواستار بررسی و ورود به موضوع حادثه واژگونی این اتوبوس شدند.
همچنین در پی حادثه تلخ واژگونی اتوبوس در واحد علوم و تحقیقات، این واحد دانشگاهی به دلیل عزای عمومی چهارشنبه و پنجشنبه تعطیل اعلام شد.
روایت دو دانشجوی مصدوم از حادثه ایسنا در گزارشی یکی از بیمارستان‌هایی که تعدادی از مصدومان به آن منتقل شده‌‌اند، حادثه را از زبان دو تن از دانشجویان شرح داده است. در این گزارش آمده است: «دختر جوانی روی تخت بستری شده بود و خانواده او نیز با چشمانی نگران، دست‌های او را فشار می‌دادند. این دختر که بیش از 30 سال نیز نداشت به ایسنا می‌گوید: سوار اتوبوس که شدیم نزدیک ایستگاه کتابخانه دست‌اندازی بود که وقتی اتوبوس از روی آن رد شد سرعتش زیاد بود و همه بچه‌ها به بالا و پایین پرتاب شدند. پسرها داد و بیداد کردند که چقدر تند می‌روی، آروم برو اما دیدیم که سرعتش همینطور تندتر و تندتر می‌شد. من هندزفری داشتم و وقتی درآوردم دیدم بچه‌ها از جلوی اتوبوس به عقب می‌آیند، به سرشان می‌زنند و مدام داد می‌زنند: ترمز نمی‌گیره، اتوبوس ترمزش نمی‌گیره. اتوبوس همینطور سرعتش زیاد می‌شد. از روی پیچ که رد شد افتاد پایین و من دیگه چیزی متوجه نشدم و وقتی چشمام رو باز کردم دیدم بیرون اتوبوسم. به سراغ یکی دیگر از دانشجویان مصدوم و بستری شده روی تخت بیمارستان رفتم. دانشجوی مقطع دکتری علوم تحقیقات هست، درباره لحظه حادثه به ایسنا می‌گوید: از ساختمان ابن سینا پایین می‌اومدیم، راننده گفت ترمز ماشینش نمی‌گیره، البته اولش نگفت اما وقتی به وسطای راه رسیدیم بلند داد می‌زد که «ترمز ماشین نمی‌گیره». البته بچه‌هایی که اون ماشین رو می‌شناختند می‌گفتند که دیروز هم همین مشکل رو داشته و راننده گفته که ترمز نمی‌گیره ولی بازم امروز مسافر سوار کرده! سرعتش همین جوری زیاد و زیادتر می‌شد اینقدر سرعت زیاد شد که در پشتی اتوبوس باز شد و بچه‌ها که از جلو پا می‌شدن و به عقب می‌اومدن دونه دونه از اتوبوس پرت شدن بیرون و منم از در پشتی پرت شدم بیرون و دیگه نفهمیدم چی شد. اما ماشین راننده مشکل داشت و اینکه گفتند سکته کرده نیست. چون خودش گفت ترمز نمی‌گیره و خیلی بد می‌رفت».
تله‌کابینی که مورد بهره‌برداری قرار نگرفت
در پی این حادثه اما بسیاری به یاد پروژه تله‌کابینی افتادند که قرار بود شهریور ماه امسال افتتاح شود و دانشجویان به جای اتوبوس‌های فرسوده، با آن به دانشگاه رفت و آمد کنند، اما این اتفاق نیفتاد و به گفته برخی تغییرات مدیریتی در دانشگاه آزاد اسلامی باعث شد این پروژه که بنا بر خبرهای پیشین تا 98 درصد پیشرفت داشت، متوقف شده و به بهره‌برداری نرسد. محمدعلی کرونی مدیر سابق کنترل پروژه سامانه حمل ونقل کابلی (تله کابین) علوم و تحقیقات در این باره اعلام کرد: اگر اجازه تکمیل تله‌کابین را می‌دادند، این سانحه رخ نمی‏داد. وی با بیان اینکه از سال 1392، طرح جایگزینی سیستم جابجایی دانشجویان وکارمندان واحد علوم وتحقیقات از اتوبوس به حمل ونقل کابلی توسط محسن هاشمی معاون عمرانی وقت دانشگاه آزاد مطرح شد، گفت: بر اساس این طرح، مسافت حدود هفت کیلومتری کوهستانی و خطرناک واحد علوم و تحقیقات با احداث یک سامانه حمل ونقل کابلی به کمتر از یک چهارم مسیر ، یعنی 1800 متر و چهار ایستگاه در مکان‌های دانشجویی، کاهش پیدا می‌کرد و یک سیستم حمل ونقل سریع، ایمن، سازگار با محیط زیست و مدرن برجابجایی دانشجویان، اساتید و کارمندان دانشگاه آزاد ایجاد می‌شد. کرونی با بیان اینکه در این طرح با محاسبه هزینه جابجایی دانشجویان با اتوبوس، اتلاف وقت، سوخت و درآمد زایی تله‌کابین در روزهای تعطیل برای کوهنوردی وگردشگری شهروندان تهرانی، بازگشت سرمایه این سیستم برای دانشگاه آزاد با احداث تله‌کابین در کمتر از سه سال پیش‌بینی شده بود، ادامه داد: عملیات اجرایی تله‌کابین در سال 1394 آغاز شد تا تله کابینی با ظرفیت 72 کابین هشت نفره مدرن که امکان جابجایی چهار هزار نفر را در هرساعت به صورت رفت وبرگشت ظرف 10 دقیقه فراهم می آورد. وی افزود: در تابستان سال 1395 در حالی که کلیه تجهیزات سامانه حمل و نقل کابلی واحد علوم و تحقیقات وارد کشور شده و از نظر تجهیزاتی تکمیل شده و مورد تست قرار گرفت و پیشرفت پروژه به حدود 80 درصد رسیده بود و می‌توانست ظرف سه ماه راه‌اندازی شود و با تغییر مدیریتی دانشگاه آزاد این پروژه متوقف شد و همچنان پس از گذشت 30 ماه متوقف است و تجهیزات مدرن آن، در انبار واحد علوم و تحقیقات رها شده است.
رهبر انقلاب درگذشت دانشجویان را تسلیت گفتند
پیام تسلیت مقام معظم رهبری در پی حادثه مصیبت بار درگذشت دانشجویان دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات منتشر شد.
به گزارش «ابتکار» از پایگاه اطلاع‌رسانی رهبر معظم انقلاب اسلامی، در متن این پیام آمده است: «بسمه تعالی؛ حادثه‌ مصیبت بار امروز که به درگذشت هشت نفر از دانشجویان عزیز و زخمی شدن تعدادی دیگر انجامید بسیار دردآور و تاسف‌بار است. اینجانب ضمن ابراز همدردی با مصیبت‌دیدگان و عموم جامعه‌ دانشگاهی، به همه‌ بازماندگان این عزیزان تسلیت عرض می‌کنم و شفای مجروحان را از خداوند متعال مسالت می‌نمایم و از خداوند صبر و اجر برای خانواده‌های داغدار طلب می‌کنم».
روزنامه ابتکار
تهرام/9206
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.