فاطمه حاجی خانزادی روز سه شنبه در حاشیه مراسم کلنگ‌زنی احداث مرکز جامع توانبخشی و نگهداری از معلولان ذهنی در دماوند، اظهار داشت: در حال حاضر 1400 معلول پرونده دار از خدمات بهزیستی شهرستان دماوند برخوردارند که از این تعداد، یک هزار و 111 نفر به دلیل شدت معلولیت و نداشتن درآمد ثابت از بهزیستی مستمری ماهیانه و مابقی آنان خدمات جانبی دریافت می کنند.
وی با بیان اینکه هم اکنون 3 مرکز توانبخشی شامل دو مرکز برای پسران و یک مرکز برای دختران در شهرهای دماوند، رودهن و آبسرد معلولان را نگهداری می کند، افزود: عمده معلولان تحت پوشش بهزیستی در شهرستان دماوند با مشکلات بینایی، شنوایی، گفتاری، جسمی و حرکتی و اعصاب و روان روبرو هستند.
حاجی خانزادی با اشاره به خدمات بهزیستی به معلولان شهرستان، خاطرنشان کرد: ارائه خدمات جانبی همچون سمعک، ویلچیر، عصا، پرداخت تسهیلات، مسکن، مناسب سازی منزل و خودرو معلولان، ارائه خدمات توانبخشی و درمانی، پرداخت مستمری، کمک هزینه درمان و اشتغال بخشی از خدماتی است که بهزیستی به این اقشار ارائه می کند.
وی با بیان اینکه تاکنون بیش از 95 درصد از معلولین شهرستان تحت پوشش بیمه هستند، ادامه داد: 50 نفر از معلولان شهرستان جهت اشتغال به نهادهای دولتی و غیر دولتی معرفی شده اند و طی سالهای اخیر نیز 178 نفر از مددجویان بهزیستی دماوند جهت دریافت خدمات مسکن، ثبت نام و جانمایی شدند.
رئیس بهزیستی دماوند با بیان اینکه امسال 35 نفر از معلولان شهرستان از تسهیلات بانکی بهره مند شده اند، گفت: معلولانی که از مدرک فنی و حرفه ای برخوردار بوده و قصد راه اندازی کسب و کار داشته باشند، 15 میلیون تومان وام دریافت می کنند.
وی با اشاره به کلنگ‌زنی احداث مرکز جامع توانبخشی و نگهداری از معلولان ذهنی پسران بالای 14 سال نیز خاطرنشان کرد: این مرکز با حمایت بخش خصوصی در مدت دو سال به مساحت دو هزار و 660 مترمربع و زیربنای دو هزار و 980 مترمربع در سه طبقه به مرحله بهره برداری قرار می گیرد که با پیشنهاد فرماندار شهرستان دماوند با توجه به افزایش جمعیت و وسعت مرکز، علاوه بر نگهداری، بخش درمانی نیز پیش بینی می شود.
حاجی خانزادی همچنین با اشاره به تمهیدات اندیشیده شده و حمایت فرماندار شهرستان، به همت مسئولان منطقه دو دستگاه ون ویژه تردد معلولان در شهرستان خریداری می شود که یک دستگاه در دماوند و یک دستگاه نیز در شهر آبسرد به معلولان خدمات می دهد.
همچنین سید احمد عقیلی، مسئول فنی مرکز توانبخشی و نگهداری معلولان ذهنی دماوند در این مراسم، گفت: این مرکز از سال 1383 در یک ساختمان استیجاری حوالی روستای حصار فعالیت خود را آغاز کرده بود و تا به امروز هم در همان مکان استیجاری مشغول بکار است.
وی افزود: در حال حاضر این مرکز از 60 معلول ذهنی بالای 14 سال پسرانه به طور شبانه‌روزی نگهداری می‌کند و دارای 26 نفر پرسنل در دو بخش تخصصی فیزیوتراپ، پزشک، روانپزشک، روانشناس، کار درمانگر، مشاور تغذیه، بهیار، پرستار و بخش غیرتخصصی مراقبین هستند.
مسئول فنی مرکز توانبخشی و نگهداری معلولان ذهنی دماوند ادامه داد: پروژه این مرکز امروز با حضور جمعی از مسئولان در زیر بنای 2980 مترمربع در سه طبقه به عنوان مرکز جامع توانبخشی و نگهداری معلولین ذهنی پسرانه با اعتباری بالغ‌بر 6 میلیارد تومان کلنگ‌زنی شده است.
عقیلی تاکید کرد: اگر مسئولان شهری و اجرایی شهرستان دماوند همکاری‌های لازمه در خصوص احداث این مرکز را داشته باشند در آینده‌ای نزدک شاهد نگهداری از حدود 150 نفر معلول ذهنی پسر بالای 14 سال و افزایش اشتغال برای 60 نفر خواهیم داشت.
تهرام/7246//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.