به کلیدواژه ها توجه کنید؛ استفاده از واژه «بحران» در شرایطی انجام می گیرد که حتی اگر دولت و اصناف هم برای آرامش بازار طی ماههای اخیر هیچ اقدامی نکرده باشند، نوسان نرخ ارز طی چندماه اخیر رو به کاهش و قیمت آن هم با افت قابل ملاحظه ای همراه بوده است.
چند رسانه هم این بخش از سخنان دو عضو هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان پوشاک را به شکل برجسته کار کردند و برخی جملاتی که از قول آنان در این رسانه ها منتشر شده به شرح زیر است: «وی (یکی از این اعضا) هشدار داد در صورت عدم توجه به تأمین مواد اولیه و حل مشکلات پیش روی صنعت پوشاک، قطعا شب عید با بحران پوشاک مواجه خواهیم بود».
یکی از این اعضای هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان پوشاک در عین حال به اقدام مشترک اتاق اصناف، بازار و وزارت صنعت، معدن و تجارت برای ایجاد کارگروه تامین مواد اولیه اشاره اما بیان کرده است: « متاسفانه دولت با مانور بی منطق ۵۰ هزار متر پارچه جین در گمرک مانده را با در نظر گرفتن سود ۱۰ درصدی میان ۵۰ تولیدکننده توزیع کرده و معتقد است بحران مواد اولیه را حل کرده است، در شرایطی که چنین اتفاقی نیفتاده و بحران مواد اولیه همچنان پابرجا است».
این سخنان یک متولی صنفی حوزه پوشاک در حالی است که به گفته ابراهیم درستی نایب رئیس اتاق اصناف تهران که مسئولیت ریاست کارگروه تامین مواد اولیه پوشاک را برعهده دارد اقدام کارگروه در مرحله نخست را راهگشا می داند و می گوید: به همت این کارگروه و در مرحله دوم توزیع پارچه موردنیاز تولیدکنندگان این صنعت، انواع پارچه های جین، کتان، پیراهن، مانتویی، آستری و لای چسب تامین شده و در مرحله آماده برای عرضه قرار گرفته است.
وی تاکید دارد که در همان مرحله نخست هم قیمت پارچه جین تا 10 هزارتومان در هر متر در بازار کاهش و بازار آرامش پیدا کرد.
این مقام صنفی که ریاست کارگروه تامین مواد اولیه را برعهده دارد تاکید می کند که فعالیت های کارگروه در این شرایط بسیار موثر و راهگشاست و این در حالی است که روز به روز بر تعداد تاجرانی که همکاری خود را با کارگروه برای تامین مواد اولیه تولیدکنندگان با قیمت مناسب ( زیر نرخ بازار ) شروع می کنند افزوده می شود.
درستی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: کارگروه تامین مواد اولیه پوشاک که زیر نظر وزیر صنعت، معدن و تجارت در حال فعالیت است به منظور جلوگیری از التهاب بازار و «دلال بازی» ها اقدام به عرضه مواد اولیه تولیدکنندگان در یک ساختار کاملا مشخص و شفاف کرده است.
وی افزود: دو هفته گذشته نخستین مرحله توزیع پارچه جین به تولیدکنندگان بود که در کاهش قیمت ها در بازار تاثیرگذاشت و نرخ این نوع پارچه تا 10 هزارتومان کاهش یافت؛ این خود گویای تاثیر اقدامات این کارگروه در کاهش التهابات بازار است.
درستی اظهارداشت: بازرگانان پس از اطلاع از وجود چنین کارگروهی به دنبال همکاری و پیوستن به این مجموعه هستند و جای امید است تا این کارگروه بتواند با ظرفیت بالاتر نسبت به تامین مواد اولیه موردنیاز تولیدکنندگان صنعت پوشاک اقدام کند.
نایب رئیس اول اتاق اصناف تهران افزود: تلاش داریم این کارگروه، مواد اولیه را در یک اتاق شیشه ای و بدون دخالت واسطه گران با نرخ مناسب در اختیار تولیدکنندگان قرار دهد تا بتوانند از این طریق ضمن کاهش هزینه ها در تولید آن را با قیمت مناسب به دست مصرف کنندگان برسانند.
وی معتقد است که تامین بازار شب عید به عنوان اصلی ترین هدف از تشکیل این کارگروه محسوب می شود و باتوجه به وضعیت کنونی و پیش بینی های صورت گرفته وجود این کارگروه باعث ایجاد آرامش در بازار خواهد شد.
درستی خاطرنشان کرد: اینک تعدادی از واردکنندگان و تجار اقدام به ثبت سفارش واردات مواد اولیه کرده اند تا از طریق همکاری با این کارگروه محصولات خود را به دست تولیدکنندگان برسانند.
نایب رئیس اول اتاق اصناف تهران با بیان اینکه نوسانات نرخ ارز طی ماههای گذشته زمینه ایجاد آشفتگی در بازار را فراهم کرد گفت:
ورود شهروندان برای خرید ارز و سکه باعث به هم ریختگی جو موجود در بازار شد، به طور حتم باید شرایطی در کشور فراهم شود که تاجر، صادر و واردکننده با بهره گیری از شرایط مناسب قادر به کمک برای ایجاد آرامش و تعادل در بازار باشند.
وی بیان کرد: پنج اتحادیه پیراهن دوزان، کش بافان، خیاطان، پوشاک و چرم با کارگروه تامین مواد اولیه پوشاک همکاری و مشارکت دار ند.
به گفته درستی، براساس صحبت های صورت گرفته کارگروه های تامین مواد اولیه در زمینه لوازم یدکی، لوازم خانگی و نیز طلا راه اندازی خواهد شد که این موضوع تاثیر بسیار زیادی را در کاهش فعالیت دلالان و نیز نوسان های اخیر در بازار دارد.

**وقتی رئیس اتحادیه هم از کارگروه حمایت می کند
سخنان رسانه ای برخی اعضای هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان پوشاک در حالی است که ابوالقاسم شیرازی رئیس اتحادیه پوشاک تهران نیز آنها را رد و بر تلاش برای ایجاد آرامش در بازار تاکید می کند.
وی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: بازار طی سه ماه گذشته دچار هیجاناتی شد که بازار پوشاک را بشدت تحت تاثیر خود قرار داد.
شیرازی ادامه داد: برخی کارگاه هایی که مشغول به فعالیت در حوزه پوشاک بودند به دلیل نبود مواد اولیه با مشکلاتی مواجه شدند که این امر در نهایت به تعطیلی برخی کارگاه ها و نیز ایجاد معضل برای تولیدکنندگان این صنف انجامید.
وی افزود: در این شرایط با حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت کارگروه تامین مواد اولیه پوشاک تشکیل و نایب رئیس اتاق اصناف تهران ریاست و محمد توکلی از اعضای هیات امنای بازار و فعال صنف پوشاک نیز دبیری این کارگروه را برعهده گرفتند.
رئیس اتحادیه پوشاک تهران اظهارداشت: طی جلسه ای که با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، دبیر کارگروه تامین مواد اولیه پوشاک و سایر مسئولان تشکیل شد مساله تشکیل کارگروه تامین مواد اولیه پوشاک که از مدت ها قبل در دستور کار مسئولان تنظیم بازار قرار گرفته بود بررسی شد که این موضوع بشدت مورد استقبال وزیر قرار گرفت و حمایت همه جانبه خود را در خصوص راه اندازی این کارگروه اعلام کرد.
وی خاطرنشان کرد: دو هفته گذشته بود که این کارگروه با حضور وزیر صنعت، رئیس اتاق اصناف تهران، رئیس سازمان صنعت استان تهران و برخی از فعالان بازار آغاز به کار کرد و در پایان جلسه کارگروه تامین مواد اولیه پوشاک، حواله تامین پارچه جین با نرخ کمتر از بازار در اختیار تولیدکنندگان قرار گرفت.
شیرازی تاکید کرد: ما بشدت موافق تشکیل چنین کارگروه هایی در بازار هستیم چراکه علاوه بر کاهش التهابات موجود در بازار مانعی را برای ورود دلالان به بازار ایجاد می کند که همین امر خود به تنظیم بازار کمک خواهد کرد.

**تلاش برای مدیریت تکانه های بازار
یدالله صادقی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران نیز در این باره اظهارداشت: تکانه های روانی طی چند وقت اخیر سبب شد برخی واحدهای تولیدی را نیز دچار شوک روانی کند و ساختار توزیع مواد اولیه را تحت تاثیر قرار دهد.
وی افزود: به دنبال این مسائل با اقدامات هیات امنای بازار و اتاق اصناف که بر حل مشکلات بازار تاکید داشتند تصمیم به تشکیل کارگروهی (تامین مواد اولیه پوشاک) با عنوان سازمان خودجوش صنفی و مردمی گرفته شد که تاکنون اقدامات بسیار موثری در آن صورت گرفته است.
صادقی تاکید کرد: کارگروه تامین مواد اولیه پوشاک در همه فرآیندها از جمله تولید مواد اولیه، واردات، قیمت گذاری و رساندن آنها به دست تولیدکنندگان به صورت رسمی وارد عمل شد.
به گفته وی این کارگروه تمامی اطلاعات بازار را جمع آوری و پس از تجزیه و تحلیل به سطوح بالای کشوری ارائه می کند.
رئیس سازمان صنعت استان تهران تاکید کرد: توزیع مواد اولیه در کشور باید در همه بخش ها به صورت شفاف انجام و واسطه ها حذف شوند.

**پای صحبت واردکننده پارچه جین
سخنان یکی از مسئولان صنفی حوزه پوشاک درباره نحوه توزیع پارچه جین با قیمت مناسب برای تولیدکنندگان سبب شد که مسئولان کارگروه تامین مواد اولیه تولیدکنندگان پوشاک، واردکننده پارچه جین که در مرحله اول در بازار توزیع شد را به خبرنگار ایرنا معرفی کنند.
این واردکننده که هویت آن نزد خبرنگار ایرنا مشخص است گفت: ما نه تنها مخالف توزیع پارچه های وارداتی خودمان به این شکل نیستیم بلکه کاملا از آن حمایت می کنیم و مقادیر بسیار زیادتری (چندبرابر مرحله نخست) هم اینک در مرحله ترخیص و عرضه داریم.
وی با بیان اینکه از مسئولان کارگروه خواسته ایم کمک کنند میزان بیشتری از مواد اولیه تولیدکنندگان پوشاک را تامین کنیم افزود: با هدایت کارگروه و نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت پس از کسر هزینه های تمام شده واردات، برای محصولات قیمت گذاری می شود و ما هم پس از تحویل پارچه به تولیدکننده، هزینه ها را دریافت می کنیم که این موضوع به نفع ما هم شده است.

**جزییات فعالیت کارگروه
این درحالی است که دبیر کارگروه تامین مواد اولیه تولیدکنندگان پوشاک تاکید دارد: مواد اولیه وارداتی به نرخ ارز نیمایی (زیر نظر بانک مرکزی) به شکل کاملا شفاف در اختیار تولیدکنندگان قرار می گیرد و از آنان امضا گرفته می شود که اگر مواد اولیه ای که با قیمت زیر نرخ بازار در اختیارشان قرار گرفته را صرف تولید و سپس عرضه به بازار نکنند، باید خسارت دهند.
محمد توکلی با نشان دادن اسناد مربوط به فرآیند فعالیت واردکنندگان و نیز تولیدکنندگانی که مواد اولیه را در چارچوب این کارگروه دریافت می کنند، به خبرنگار ایرنا اظهارداشت: در مراحل بعدی توزیع مواد اولیه، به مراتب میزان بیشتری از پارچه و نخ در اختیار تولیدکنندگان قرار خواهد گرفت و پیش بینی می شود که بازار شب عید با مشکلی مواجه نباشیم.

**جزییات توزیع در مرحله دوم
به گفته رئیس کارگروه تامین مواد اولیه پوشاک در تهران توزیع این مرحله از پارچه موردنیاز تولیدکنندگان طی روزهای آینده انجام خواهد شد.
درستی تاکید کرد: این مواد اولیه با ارز نیمایی (سامانه زیر نظر بانک مرکزی) توسط برخی واردکنندگان تامین شده است و با قیمت زیر نرخ بازار در اختیار تولیدکنندگان قرار می گیرد.
وی همچنین اعلام کرد: حدود یک هزار و 100 تن نخ موردنیاز تولیدکنندگان نیز اینک در مرحله تامین و واردات است که آن هم با نرخ زیر قیمت بازار پس از فراهم شدن مقدمات در اختیار تولیدکنندگان قرار خواهد گرفت و کمک بسیاری به ایجاد تعادل در این بازار می کند.
به گفته نایب رئیس اول اتاق اصناف تهران تامین مواد اولیه پوشاک زیر نظر این کارگروه در آینده نیز استمرار خواهد داشت و در هر مرحله پیش بینی می شود که میزان بیشتری از پارچه و سایر مواد اولیه موردنیاز صنعت پوشاک در همکاری با برخی واردکنندگان تامین شود و در اختیار تولیدکنندگان واقعی قرار گیرد.
به گزارش ایرنا مرحله نخست توزیع حواله پارچه موردنیاز تولیدکنندگان پوشاک 24 آبان ماه با توزیع پارچه جین با قیمت مناسب 39 هزار و 600 تومان (20 هزارتومان زیر نرخ بازار) در اختیار تعدادی از تولیدکنندگان قرار گرفت.
کارگروه تامین مواد اولیه پوشاک در تهران با همکاری اتاق اصناف، هیات امنای بازار، پنج اتحادیه مرتبط با صنعت پوشاک و وزارت صنعت، معدن و تجارت اواخر شهریورماه امسال تشکیل شده است.
این کارگروه تهیه و تامین مواد اولیه تولیدکنندگان حوزه پوشاک را به منظور حذف واسطه ها و با ارائه قیمت مناسب (زیر نرخ بازار) پیگیری می کند.

** کلام آخر
بر کسی پوشیده نیست که طی چند ماه اخیر در همه صنف ها چه التهاب ها و شرایطی حاکم شد و متولیان هم بارها بر به کارگیری تلاش همه نهادها از دولتی گرفته تا صنفی و بخش خصوصی برای حل مشکلات تاکید کرده اند؛ در این وضعیت و در حالی که نرخ ارز در حال کاهش بوده است، مسئولان صنفی و دولتی هم کارگروهی را با مشارکت مسئولان صنفی و دولتی ها تشکیل داده اند که به این مسیر کمک کنند.
خود مسئولان کارگروه تامین مواد اولیه هم معترفند که روز به روز بر میزان تامین و توزیع مواد اولیه این صنف و دیگر صنف ها باید افزوده شود و خبر می دهند که با اطلاع رسانی از این فعالیت ها، روز به روز بر تعداد واردکنندگانی که با این مجموعه ها همکاری هایشان را افزایش می دهند در حال زیادتر شدن است.
اما در این شرایط که زمینه سازی برای حل مشکلات بازار فراهم شده، تلاش برای التهاب آفرینی در بازار چه توجیهی دارد؟
در این شرایط انتظار است همه فعالان صنفی و غیرصنفی ظرفیت های خود را به کار گیرند تا بازار به آرامش بیشتر برسد و نوسان قیمتی هم از بین برود که مستلزم زیرساخت های مختلف سخت افزاری و نیز جو روانی آرام در بازار است و توقع نمی رود که برخی متولیان صنفی که خود باید کمک کنند جو روانی ماههای اخیر بازار آرام شود، زمینه ساز التهاب آفرینی در بازار شوند.
البته در این میان نقش برخی رسانه ها نیز مورد پرسش قرار می گیرد و این سوال مطرح می شود که چرا برخی از آنها باید همنوا با چنین افرادی به جای آرامش بخشی به بازار، به التهاب های بیشتر دامن بزنند که در جای خود قابل تامل و بررسی است.

تهرام/9206/ 1008
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.