به گزارش خبرنگار ایرنا استان تهران این نمایشگاه تخصصی پذیرای نمایندگان ولی فقیه و گروه های تخصصی بود؛ انتقال دانش مدیریت مسجد به کارگزاران مساجد و انتقال دانش ساماندهی مساجد به نمایندگان ولی فقیه در استان ها از جمله اهداف برگزاری آن اعلام شده است.
ارائه تازه ترین الگوهای مدیریتی مسجد به ائمه جمعه و جماعات، فعالان مسجدی و فرهنگی از دیگر برنامه های تدارک دیده شده در این نمایشگاه بود و بازدیدکنندگان با عبور از دالان های مختلف با دانش این حوزه و شیوه های نوین مدیریت مسجد بیشتر آشنا شدند.
حجت الاسلام مجتبی صداقت معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان تهران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اعلام کرد که روزانه حدود 400 نفر در قالب 15 تا 20 گروه از این نمایشگاه بازدید کردند.
به گفته وی نمایندگان ولی فقیه در استان ها نیز از 20 استان به همراه تیم تخصصی در نمایشگاه حضور یافتند.

**معرفی نمایشگاه
این نمایشگاه در پنج بخش شامل مبانی، آشنایی با امور مساجد و کارکردهای آن، مختصات جغرافیایی مساجد، پشتیبانی و آشنایی با سند مسجد طراز اسلامی برپا شد.
ارائه اینفوگرافی(داده نما) با هدف ترسیم اقدامات مرتبط با مساجد یکی از برنامه های این نمایشگاه بود که مخاطب آن متولیان مساجد در استان ها و شهرستان ها بودند.
آشنایی با نظام حقوقی مسجد از غرفه های دیگری بود که شرکت‌کنندگان را با این حوزه آشنا می کر د.
همچنین وقفیت و مسائل مرتبط با آن، استقرار نظام مالی مدیریتی، بیمه مسئولیت مدنی، بیمه حوادث و آتش سوزی، استخدام و قراردادهای مرتبط با آن، وضعیت قانونی کار خادم مسجد و مفاد مربوط به قانون کار که خادمان مساجد را نیز در برمی‌گیرد ازدیگر مفاهیمی بود که در این غرفه ها معرفی می شد.
غرفه داران که خود از افراد باتجربه در حوزه مدیریت و تولیت مساجد به شمار می رفتند مسائل و مشکلات مربوط به حوزه خود را از فعالان مسجد دریافت می کردند.
معرفی سایت ایده پردازان مسجد، مسجدکالا و سایت‌های مرتبط با اداره مسجد از دیگر بخش‌های این نمایشگاه به شمار می رفت.
همچنین بررسی آسیب‌های فرهنگی که به مساجد وارد شده و روند ساخت و بازسازی مساجد براساس معماری ایرانی اسلامی از دیگر بخش‌های این نمایشگاه بود.
تمام جوانب و زوایای مسجد و مسائل مربوط به خادم، امام جماعت و هیات امنای هم در این نمایشگاه مطرح شد.
ارائه بیش از ۸۰ سند مکتوب بالادستی تدوین شده درباره کارکردهای مساجد از جمله بخش های مسجد و کودک، مسجد و بانوان، مسجد و نوجوانان، مسجد و طراز اسلامی از نکات قابل توجه در این نمایشگاه است.
کارشناسان مرکز رسیدگی به امور مساجد در فضایی آرام در بخش های مختلف نمایشگاه به پرسش های مراجعه کنندگان پاسخ دادند و دستاوردهای علمی حضور در مساجد و مدیریت علمی و تخصصی مسجد را عنوان کردند.

**امروز با همه روزها فرق دارد
در یکی از بخش های نمایشگاه بازدیدکنندگان به تماشای مستندی با عنوان « امروز با همه روزها فرق دارد» درباره تخریب مساجد در جهان اسلامی نشستند و تصاویر دلخراشی از بمباران و تخریب مساجد بویژه مسجد الاقصی را دیدند.
در این مستند ماجرای تخریب مسجد الاقصی تشریح و آماری از تخریب مساجد در سایر کشورهای اسلامی به بازدیدکنندگان ارائه شد.

**سهم مراکز مذهبی ادیان در ایران
در یکی از دالان های نمایشگاه، بانگاهی آماری به وضعیت مساجد و بر اساس آمار ارائه شده از سوی راوی این بخش اعلام شده که کشور قبل از پیروزی انقلاب اسلامی 25 هزار مسجد داشت که این تعداد قرار است در افق 1404 به 92 هزار مسجد برسد.
این آمار تعداد مساجد در کل کشور را بیش از ۸۰ هزار مسجد و تعداد مساجد استان تهران را سه هزار و 439 مسجد بیان کرد.
بر اساس این آمار در کل کشور به ازای هر یک هزار و 112 شیعه یک مسجد، به ازای هر 525 شهروند اهل تسنن یک مسجد و به ازای هر 500 مسیحی یک کلیسا وجود دارد.

** محلی برای نقد دانش مسجد
معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان تهران در جریان این نمایشگاه به خبرنگار ایرنا گفت: تیم های فرهنگی ائمه جمعه و جماعت شهرستان های استان تهران هم در این نمایشگاه حضور یافتند.
صداقت انتقال دانش مدیریت مسجد به کارگزاران مسجد و انتقال دانش ساماندهی مساجد به نمایندگان ولی فقیه استان ها را از جمله اهداف برگزاری این نمایشگاه عنوان کرد.
وی افزود: به نقد گذاشتن دانش تولید شده در بین نخبگان و دریافت نظرات آنها از دیگر اهداف برگزاری نمایشگاه تخصصی مدیریت مسجد بود.
نمایشگاه تخصصی مسجد از ۲۰ آبان ‌ماه دایر شده بود.
تهرام/7244// 1008
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.